Logo
DeutschClear Cookie - decide language by browser settings
Mandl, Heinz and Gruber, Hans and Renkl, Alexander (1992): Lernen mit dem Computer. Empirisch-pädagogische Forschung in der BRD zwischen 1970 und 1990. (Research report No. 7). LMU Munich: Chair of Education and Educational Psychology, Internet, ISSN 1614-6336
Full text not available from 'Open Access LMU'.

Abstract

At first we give an overview of German trends between 1970 and 1990 with regard to learning with computers in the fields of educational policy, technology, and learning theory. Subsequently, we discuss empirical findings which we subdivide according to the kind of learning program employed (drill-and- practice programs, tutorial systems, simulations, cognitive tools). Finally, we outline perspectives for empirical research on learning with computers at three levels, namely learner, program, and context level.

Abstract

Wir zeigen zunächst bundesdeutsche Trends zwischen 1970 und 1990 bezüglich des Lernens mit dem Computer in den Bereichen Bildungspolitik, Technik und Lerntheorie auf. Anschließend diskutieren wir die empirische Forschung, die wir anhand der Art eingesetzter Lernprogramme - Übungsprogramme, Tutorielle Systeme, Simulationen, Cognitive Tools - untergliedern. Ein Ausblick zeigt Perspektiven für empirisch-pädagogische Forschung zum Lernen mit dem Computer auf verschiedenen Ebenen auf, nämlich Lernerebene, Programmebene, Kontextebene.