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Gräsel, Cornelia and Prenzel, Manfred and Mandl, Heinz (January 1993): Konstruktionsprozesse beim Bearbeiten eines fallbasierten Computerlernprogramms. (Research report No. 13). LMU Munich: Chair of Education and Educational Psychology, Internet, ISSN 1614-6336
Full text not available from 'Open Access LMU'.

Abstract

Case-based learning is considered to be especially suited for the acquisition of diagnostical competence in medicine. However, the question of relevant learning processes in diagnostic problem solving has received little attention in research on teaching and learning in the domain of medicine. Therefore, the processes of knowledge construction while working on a computer-simulated case were investigated in the present study. Subjects were 14 fourth-year medical students. Thinking aloud protocols of the students were analyzed with regard to indicators for the quality of knowledge construction processes: The degree in which relevant data have been taken into account, the degree of structure and organization of concepts, and the degree of relations established between the symptoms and possible diagnoses. The results show that students differed (1) in their problem solving strategies and (2) in their learning gains during problem solving. The latter point indicates that purely solving cases does not necessarily foster diagnostic competence. Supportive instructional hints are necessary in order to promote effective learning from problem cases.

Abstract

In einer Pilotstudie wird untersucht, ob und wieweit die Bearbeitung eines fallbasierten Computerlernprogrammes zu lernrelevanten kognitiven Konstruktionsprozessen führt. Vierzehn fortgeschrittene Medizinstudenten bearbeiteten einen computerunterstützt dargebotenen Diagnose-Fall. Die Laut-Denk-Protokolle der Fallbearbeitung wurden hinsichtlich folgender Indikatoren für lernrelevante Konstruktionsprozesse analysiert: Ausreichende Berücksichtigung gegebener Information (Selektivität), Ausmaß an Organisation der genannten Konzepte und Herstellen von Relationen zwischen genannten Symptomen und möglichen Diagnosen. Die Ergebnisse weisen auf erhebliche Unterschiede zwischen den Studenten hin und legen die Vermutung nahe, daß das Lösen von diagnostischen Fällen allein nicht im erwünschten Ausmaß zu Lernen führt. Für eine bessere Nutzung derartiger Programme müssen dem Lernenden zusätzliche instruktionale Unterstützungen dargeboten werden.