Managing public outrage: power, scandal, and new media in

contemporary Russia

Manuscript

Original article published in the journal New Media & Society, please follow the link:
http://nms.sagepub.com/content/13/8/1301.abstract

Toepfl, F. (2011). Managing public outrage: Power, scandal, and new media in contemporary Russia.

New Media & Society, 13(8), 1301 -1319. doi:10.1177/1461444811405021

Correspondence can be addressed to:

Dr. Florian Toepfl
LMU Munich
Institute for Communication Science and Media Research
Oettingenstrasse 67
80538 Munich
Germany

Tel: +49 171 7882499

Fax: +49 89 2180-9429
Email: toepfl @ifkw.lmu.de

Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=2025851



Abstract

Over the past three decades, scholars studying the phenomenon of political scandal have mostly
based their works on the premise that scandals can only occur in liberal democracies.
Contradictory to this assumption, however, some of the most heavily discussed phenomena in
contemporary semi-authoritarian Russia are scandals emanating from the new, vibrant sphere of
social media thriving on a largely unfiltered internet. How are these 'internet scandals' impacting
politics in the semi-authoritarian political environment? To address this and related questions, I
juxtapose two case studies of police corruption scandals that erupted in the social media sphere in
2009/2010. Drawing on the findings, I argue that Russia's ruling elites are presently very much
capable of managing these outbursts of public outrage. Mainly with the help of the powerful tool
state-controlled television, public anger is very swiftly redirected towards lower level authorities

and foreign, supposedly hostile powers.

Keywords

Social Media, Web 2.0, Hybrid Regimes, Russia, Internet, Scandal, Corruption, Online Activism,

Protest

Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=2025851



Introduction

Fundamentally, we believe that scandals can only occur in liberal democracies.

(Markovits and Silverstein, 1988: 8)

This quotation is taken from the introductory chapter to one of the most cited volumes on the
politics of scandal, edited by Andrei Markovits and Mark Silverstein in 1988. Markovits and
Silverstein (1988: 9) conceived of a political scandal as 'a betrayal of the public trust in terms of
the accountability and process of the liberal democratic state'. According to their approach, in
liberal democracies two inherently antithetic principles have to be balanced: (1) the need for
power and (2) the simultaneous need to curtail power in order to guarantee the individual's
autonomy from the state. In this perspective, the quest for political power at the expense of due
process emerges as the driving force behind the phenomenon of political scandal. A strong faith
of the members of a society in the liberal process arises as a necessary precondition (Markovits
and Silverstein, 1988: 7-9).

Since Markovits and Silverstein published their volume in 1988, most authors (with rare
exceptions being, for instance, Klier et al., 1989, or Sabrow, 2004) have followed them in their
basic assumption quoted above. 'Power and control bodies must not coincide' concurs Neckel
(2005: 103) nearly twenty years later. "That is why there are no political scandals in dictatorships,
with the possible exception of those that the ruling powers publicly stage themselves because of
internal power struggles' (Neckel, 2005: 103). In the same vein, Esser and Hartung (2004: 1048)

understand scandals 'in the sense of being possible only in open and democratic societies with a

3



free press', arguing that scandals under Eastern Germany's communist regime 'simply could not
exist'. Hondrich (2002: 48) points to the fact that the crimes of Stalin did not erupt into scandals
at their time, but were unveiled only by his successor Khrushchev years later.

In 2004, the American Behavioral Scientist added a series of high-profile articles to the academic
discourse by publishing two special issues dedicated to the topic. However, the two editors again
restricted the scope of their global, comparative approach to 'Political Scandal and Media Across
Democracies' (Tumber & Waisboard 2004a; 2004b). This article aims at going beyond this
traditional strand of literature, challenging it in at least two points: (1) Over the past two decades,
most scholars have based their studies on Markovits and Silverstein's basic assumption that
scandals can only occur in liberal democracies. Thus, this study wants to raise the question: What
specific patterns of scandal communication can be observed in the semi-authoritarian political
environment of contemporary Russia? (2) Most studies on scandals were authored before the rise
of the internet and social media. Therefore, this article seeks to take under scrutiny scandals that
have emanated from the new sphere of social media. How are such 'internet scandals' impacting
politics in contemporary Russia?

To embark on this new path of research seems even more timely, as a large number of semi-
authoritarian, so-called 'hybrid' regimes (cf. Boogards, 2009) have only recently emerged in the
'third wave of democratization' (Huntington 1991) since the mid 1970s and especially after the
collapse of the Soviet bloc in the early 1990s. Since then, a large 'grey area' of political regimes
has evolved that can neither be regarded as classic authoritarian nor as fully-fledged democratic.
Trying to capture the nature of these new forms of rule, scholars have developed a whole series
of concepts of so-called 'democracies with adjectives' (Collier and Levitsky, 1997). Russia is
typically considered one of these new 'semi-authoritarian', 'semi-democratic', 'defective’,

'sovereign', or 'guided' democracies. While at least semi-competitive elections are held on a



regular basis, civil rights and political liberties such as the freedom of association or the freedom
of the press continue to be severely restricted (Freedom House 2010). Last but not least, this
article aims to enrich the broader, currently ongoing academic debate on the question if the
internet is to be seen rather as a new 'technology of liberation' or as one of 'control' (Dreibert &
Rohozinski 2010: 44; Diamond 2010). Are scandals emanating from the new sphere of social
media 'empowering' Russian citizens?

To address these and related questions, the article resorts to the case study method, and more
specifically to the approach of 'process tracing' as proposed by George and Bennett (2005).
According to George and Bennett (2005: 73-88), the study will proceed in the following four
steps: (1) The next section develops a research design. It sketches out the research objectives,
carefully selects two cases of internet scandals and then outlines theoretical concepts to be
observed. (2) Subsequently, the two case studies are accomplished. (3) A subsequent section
discusses the two cases in comparison, and (4) a last paragraph draws conclusions and points out

promising avenues for future research.

Research Design and Socio-political Background

In this section, the research design of the study is developed in five steps (George and Bennett
2005, 73-79). First, the research objectives are elaborated. Second, the variables to be observed
are selected. Then, two case studies are deliberately chosen for investigation. Fourth, the variance

of the variables is described and, fifth, questions to be asked of each case are formulated.



Elaborating Research Objectives

This study hopes to generate significant contributions, primarily of idiographic and heuristic
value (George and Bennett, 2005: 75), to the academic literature on political scandal arising from
the new sphere of social media. While the findings are expected to be valid primarily in the
socio-political context of contemporary Russia, a certain hypothetical and explanatory value with
regard to the complex interrelation between new media, power and scandal in other semi-

democratic and authoritarian societies is aspired.

Selecting Variables to Observe

There are a multitude of sophisticated conceptualizations of the phenomenon of political scandal.
Most of these definitions stem from the disciplines of sociology, communication and political
science and have been tailored to analyse scandals in Western, democratic societies (Tumber and
Waisbord, 2004a: 1032; Hondrich, 2002: 40; Thompson, 2000: 13; Neckel, 1989: 56). To study
scandals in the hybrid polity of contemporary Russia, a rather lean definition proposed by Esser
and Hartung (2004) seemed most suitable. Esser and Hartung (2004: 1041) conceive of a scandal
‘as the intense public communication about a real or imagined defect that is by consensus
condemned, and that meets universal indignation or outrage'.

In order to identify meaningful and relevant variables for observation, the context of both, the
Russian semi-pluralistic media environment and the Russian semi-democratic political system
have to be considered. As to the Russian media system, this study distinguishes four spheres of
media (see Figure 1) that differ mostly according to their position vis-a-vis the ruling elites: (1)
official mass media, (2) mainstream mass media, (3) liberal-oppositional mass media, and (4)

social media.



The most powerful outlets in the first sphere of official media are the three most-watched national
TV channels: Perviy Kanal, Rossiya 1 and NTV. These channels are controlled by the ruling
elites, either explicitly via state-ownership or implicitly via ownership of state enterprises (see
Mickiewicz 2006, 6-7; Oates 2007, 1284-1288). To secure control, 'trusted' persons from the state
apparatus are appointed to key positions of these media organizations at regular intervals
(Simons, 2010: 25-26). In addition, weekly meetings between Kremlin officials and top television
directors are reported. In these meetings, Kremlin officials allegedly go as far as to hand out
talking points and recommend approaches for news coverage of the upcoming topics of the week
(Baker and Glasser, 2005: 162). As a result, these official media outlets must be regarded as
finely-tuned propaganda tools that herald the political line of Russia's ruling elites around the two
central figures Prime Minister Vladimir Putin and President Dmitriy Medvedev. Voices opposing
this 'tandem of power' are hardly ever quoted.

The second category is the sphere of mainstream mass media, flagshipped by a range of widely
circulated newspapers such as Moskovskiy Komsomolets with roughly 1.2 million readers or
Komsomol'skaya Pravda with approximately three million readers (Moskovskiy Komsomolets
2011; Komsomol'skaya Pravda 2010). These media outlets are either owned by wealthy
individuals or by large corporations, whose profits are heavily dependent on the benevolence of
the power centre. Therefore, the political reporting of these media is, in broadest terms,
supportive of the semi-authoritarian regime, even though selected measures of the 'tandem of
power' may be occasionally criticised.

The third sphere of liberal-oppositional media sharply opposes the regime and advocates

Western, liberal-democratic values. The audience of these media outlets is relatively small. The



probably most renowned publication, the newspaper Novaya Gazeta, comes out only three times
a week with slightly over 110.000 printed issues (NTS, 2010).

'Social media' are understood in the following as 'a group of Internet-based applications [...] that
allow the creation and exchange of User Generated Content' (Kaplan and Haenlein, 2010: 61). A
characteristic feature of this sphere is its network structure. In this article, primarily the content of
blogs, microblogs, social networks and forums will be analyzed under this category. Roughly 70
percent of the Russian internet users had established a profile on a social networking site in 2008
(see Alexanyan, 2009: 1-4). As of April 2010, approximately 34 percent of all Russians were
accessing the internet at least once a week (VCIOM 2010).

At the time of research in summer 2010, not only freedom of the press was constricted in Russia's
'defective’ democracy but also the right to free assembly was curtailed. Protests organized by a
coalition of opposition groups under the slogan 'Strategiya 31' on the 31st day of each month
were repeatedly dispersed by the police, with opposition leaders and participants being
temporarily detained. None the less, according to polls carried out by various institutions,
approvals rates of the two leading figures President Medvedev and Prime Minister Putin
continued to range high, between 59 and 73 percent (Economist 2010).

As to the key policies pursued by the 'tandem of power', Medvedev was heavily popularizing and
propagating a political strategy of 'modernization' (Kamyshev, 2010). In accomplishing this goal,
he obviously considered the new medium internet and e-government tools of signal importance.
Other repeatedly announced political goals were the 'fight against corruption' and the 'reform of
the police' (Ryzhkov, 2010). While Russia's police forces have traditionally been perceived as
extremely corrupt, the situation seemed to become unbearable in 2009 after police officers had

murdered several civilians (O'Flynn, 2009).



In this socio-political context, when comparing communication patterns of scandals, at least the
following four variables seemed of outstanding interest to observe: (a) the travelling of news
memes and specific interaction patterns between the three traditional spheres of media and the
new, networked sphere of social media; (b) the strategies of the ruling elites in dealing with
scandals arising from the new sphere of social media; (c) the possible consequences of these
scandals for the social practices of 'corruption' and the 'rule of law'; (d) an evaluation of the

success of 'scandal management' by the ruling elites.

Selecting Cases

In the process of case selection, only scandals were taken into consideration that (a) emanated
from the new sphere of social media and that (b) were widely covered in the mass media. After
screening roughly a dozen possible instances that occurred during the two-year period 2009/2010,
I decided to juxtapose two largely similar cases that yet greatly differ in one key variable: in their
potential to endanger the legitimacy of the ruling elites. In the first case study (the Living Shield'
scandal), the scandal posed only a minor threat to the ruling elites, mainly because the whistle-
blower co-operated with the authorities. In the second case study (involving the so-called 'honest
police Major Dymovskiy'), the whistleblower refused to co-operate. In result, the scandal was
perceived as a major threat by the ruling elites. Aside from this fundamental difference, the two
cases were similar in their key features: Both scandals erupted after individuals had uploaded
videos to YouTube in approximately the same time period between late 2009 and early 2010,
both received considerable public attention, and both touched upon the very sensitive topic of

police misconduct and corruption.



Developing Questions to Be Asked of Each Case
To observe the theoretical concepts indicated above, the following questions shall be answered in

each of the two case studies:

a) Travelling of News Memes and Patterns of Communication. How did the scandal erupt in
the sphere of social media and what role did various types of social media (blogs,
microblogs, forum entries) play in this process? At what point did the scandal spill over to
the spheres of official, mainstream and liberal-oppositional mass media and what impact
did traditional mass media have on the eruption of the scandal?

b) Strategies of the Ruling Elites. How was the scandal covered and framed in the sphere of
official media (i.e. in the tightly state-controlled TV channels)? What real-life measures
were undertaken by the authorities (ousting of officials, lawsuits, pressure on media
outlets, etc.)?

c) Potential Impact on the Rule of Law and Corruption. Were the scandalized persons
punished for their perceived transgressions, and were they punished according to the law?
Did media coverage of the scandal, most probably, deter future transgressors from similar
misconduct and corruption?

d) Success of the Strategies of 'Scandal Management' of the Ruling Elites. Overall, did media
coverage of the scandal rather undermine or promote the legitimacy of the ruling elites

and the political regime as a whole?

According to these four groups of questions, the first case study, the so-called 'Living Shield'
scandal, will be taken under scrutiny in the next section. In this case study, the whistle-blower

agreed to co-operate with the ruling elites.

10



Case Study I: The 'Living Shield' Scandal

On 7 March 2010, 29-year-old Stanislav Sutyagin uploaded a self-recorded video to YouTube
(Sutyagin81, 2010a). The three-minute clip shows the young man talking to his webcam, giving a
detailed account of how he was stopped by the Moscow traffic police on a city highway two days
before at 5.30 am. Together with several other drivers, Sutyagin was ordered to park his old
Mercedes crosswise to the road. A couple of minutes later, suddenly, a car appeared and rushed
through the roadblock at high speed, damaging Sutyagin's Mercedes, and endangering him and
the other drivers who had all remained in their vehicles. It was only then that Sutyagin realized
that he had been taking part in a 'human roadblock’, a 'Living Shield' (Russian: Zhivoy Shchit) set
up by the policemen in a hunt for escaping criminals. In his YouTube video titled Zhivoy Shchit,

Sutyagin (Sutyagin81, 2010a) complains:

'Aren't our lives worth anything in our Russian state? [...] I think this is utter lawlessness.
The most interesting thing is that they [the policemen] told us openly: Look, guys, you

won't get anything [for your damaged vehicles]; we haven't caught the criminals!’

Travelling of News Memes and Patterns of Communication

How did Sutyagin's video statement erupt into a scandal on the Russian internet? Figure 2 shows
the mentions of the term Zhivoy Shchit in the days after the video was uploaded. The numbers
were compiled with the help of the blog search tool Puls blogosferi (2011) provided by the

leading Russian search engine Yandex. The tool allows tracing separately the number of (a) blog

11



entries, (b) microblog (mostly Twitter) entries, (c) comments, and (d) forum entries. As the term
Zhivoy Shchit is only very rarely used in common Russian language, we can assume that close to

all of the counted items are related to Sutyagin's YouTube message.

The four graphs in Figure 2 trace the number of daily mentions of the term Zhivoy Shchit in the
sphere of social media. As can be seen, the intensity of communication reached its peak on 10
March, three days after Sutyagin had uploaded his scandalous video message. On that day, at
least 450 blog entries were authored on the topic. In the three days that followed the peak, the
intensity of communication decreased steadily. In the days after 14 March, it evened out to a
rather low level. From these findings, we can draw three preliminary conclusions: (1) The Living
Shield scandal was discussed with similar intensity in blogs, microblogs and forums. (2) The
intensity of communication reached its peak four days after the video was published. (3) The
scandal irritated the sphere of Russian social media for a relatively short period. After one week,
the discussions rapidly ebbed of.

How did the three spheres of official, mainstream and liberal-oppositional media contribute to the
emergence of this pattern of communication? The first mass medium to pick up the event was the
oppositional online newspaper Gazeta.ru (2010a). It published an article about Sutyagin's
message two days after the video had been uploaded, on 9 March at 12.29 pm. Later on the same
day, other oppositional media outlets followed, amongst them the radio station Ekho Moskvy
(2010). The sphere of official mass media also reacted astonishingly quickly. Only a few hours
after Gazeta.ru had published the first article, Vesti Moskva (a local appendix to the main news

program on Rossiya 1) reported the incident shortly after 5 pm (Vesti Moskva, 2010a). Within

12



hours, other state-controlled and mainstream media outlets followed suit. In the next days, the
scandal was prominently covered in all four media spheres.

As these findings reveal, the Living Shield scandal reached its peak in the sphere of social media
only after it already had been extensively covered in the spheres of oppositional, mainstream, and
even official mass media (see Figure2). On 8 March, the day before the mass media picked up the
scandal, only 9 blog entries had discussed the term Zhivoy Shchit. The overwhelming majority of
the more than 450 blog entries posted on the next day appeared after the scandal was reported by

oppositional, mainstream and even state-controlled mass media.

Strategies of Scandal Management pursued by the Ruling Elites

How did the major state-controlled television channels frame the Living Shield incident? As
pointed out above, the first broadcast by Vesti Moskva (2010a) appeared astonishingly quickly,
only five hours after the scandal was first brought to the attention of a wider audience by the
online newspaper Gazeta.ru (2010a). Not only the speed but also the technical and human
resources employed by the state-controlled television channel were impressive: Already this very
first broadcast features a 3D animation of the accident, alongside with an interview with the
blogger Sutyagin. It announces that the scandal is being investigated.

On the same evening at 9 pm, the most popular Russian newscast Vremya (2010a) dedicates a
four-minute item to the incident. Various speakers of the traffic police apologize. In the afternoon
of the next day, 10 March, the news program Vesti Moskva (2010b) reports that the Duma, the
Russian parliament, will supervise the investigation, and that another government body, the
Public Chamber, has offered to provide legal support to the affected drivers. Another Vesti-
newscast promulgates that the two criminals who rushed through the roadblock have finally been

caught (Vesti 2010a). Two — not more than supposedly guilty — Georgian men are shown and

13



rudely questioned in front of the running TV cameras. The story line is continued on the next day,
11 March, with a newscast in which the chief of the Moscow traffic police, Sergey Kazantsev,
bestows a certificate of bravery to the blogger Sutyagin (Vremya 2010b). In addition, Sutyagin is
presented with a clock. On the same day, the radio channel Vesti FM (2010) heralds: 'The reform

of the Ministry for Internal Affairs has been prepared by bloggers'.

Potential Impact on the Rule of Law and Corruption

Were the culprits of the Living Shield scandal punished? According to media reports (Gazeta.ru
2010b), the chief of the Moscow traffic police Kazantsev received a 'strong reprimand'; the police
officer who led the operation was dismissed; and one of the ordinary police officers who
participated in the operation was sentenced to one year in prison. Thus, it can be argued that the
outcome of the Living Shield scandal most probably had a deterring effect. Particularly low- and
mid-level police officials might be afraid of comparable misconduct in the future. In this respect,
it could even be inferred that the new sphere of social media is contributing to a certain 'control'-
or even 'muckraking'-function of the Russian press, as it is typically cherished in Western
democracies.

But, was the rule of law actually enforced? As a closer look reveals, the scandal was not resolved
according to provisions of law and with the help of independent courts, but rather pursuant to the
strategies of various political actors and institutions in their struggle for power. First, the affected
drivers were not paid fixed sums of indemnities established by a court verdict but their cars were
repaired in the workshop of the Moscow traffic police on the personal order of police chief
Kazantsev. Then, the parliament exceeded its constitutional competencies by publicly declaring

that it would supervise the investigation. Third, the harsh prison sentence for the low ranking

14



police officer was criticised by many observers as the 'sacrifice of a pawn' (Abstract2001, 1999;
Gazeta.ru 2010b) staged by the ruling elites. On the day of the court verdict, the state-controlled
TV channels could herald in the main evening news: 'Police inspector sentenced for endangering
the lives of drivers' (Vremya 2010b). Thus, a rather arbitrary jail sentence for an ordinary police
officer was conveyed to the public as a major victory of the ruling elites in the fight against
corruption. To summarise, the Living Shield scandal may well have helped to curtail corruption
and misconduct of lower- and mid-level officials. Yet, it did not contribute to the strengthening of

a culture of the 'rule of law' in contemporary Russia.

Success of the Strategies of 'Scandal Management' Pursued by the Ruling Elites

In broadest terms, the message that remained with the majority of Russian media recipients can
be summarized as follows: 'Misconduct and arbitrariness of our police force were, at least in the
case of the Living Shield scandal, tackled efficiently by our political leaders with the help of
critical citizens and the new technology internet. State bodies — the Ministry of Internal Affairs,
the parliament, and the public chamber — were co-operating efficiently to thwart this timely
nuisance'. Hence, the Living Shield scandal did not weaken but rather strengthen the legitimacy
of the ruling elites and the semi-democratic regime as a whole. With the whistle-blower Sutyagin
willingly co-operating, the outburst of public outrage erupting from the sphere of social media
could be quickly tamed and deflected towards low ranking police officers and foreign,
supposedly hostile powers (two Georgian criminals). However, these strategies of scandal
management are much more difficult to pursue, if the whistle-blower refuses to co-operate — as

was the case in the scandal under scrutiny in the following section.

15



Case Study ll: The Honest Police Officer Dymovskiy

On 5 November 2009, the 'honest police Major Aleksey Dymovskiy', as he would later be dubbed
by various media outlets, uploaded two videos of approximately six minutes length to YouTube
(Meechael, 2009a; 2009b). The two clips showed the mid-level police officer in his uniform
against a blue background, speaking out calmly but frankly about corruption and misconduct in

the police forces of his home town Novorossiysk in Southern Russia:

'l am talking to those officers for whom words like 'honour' or 'dignity" are not just words
or sounds. [...] I have worked for the police for ten years. Ten years I gave away for my
motherland. [...] I tried to create something fair, something just. [...] I have lost two wives
who refused to stay with me because my working schedules were not very, how can I say,
'steady’. [...] Our bosses treat us like cattle. [...] I am talking also to you Vladimir
Viadimirovich [Putin] [...] Please understand me. I love my work, I love my work. But 1
can't stand fulfilling plans by detecting crimes that do not exist and by arresting people that

are not guilty. [...] I will resign.’ (Meechael, 2009a)

Travelling of News Memes and Patterns of Communication

How did Dymovskiy's video message erupt into a scandal in the sphere of social media? To trace
the intensity of scandal communication, the Puls blogosferi tool was employed to search for
items containing the word 'Dymovskiy'. As no other person with the same name was popular in
November 2009, we can assume that close to all items that quoted the name were discussing the

YouTube messages of the 'honest police Major Dymovskiy'. As Figure 3 shows, a pattern of

16



communication comparable to that in the first case study emerged. The peak intensity of
communication was reached on 10 November, five days after Dymovskiy had uploaded his clips
to YouTube. Communication levelled off after 13 November, though discussions still flared up
occasionally in the weeks thereafter. As Figure 3 illustrates, the scandal irritated the sphere of
Russian social media for a much longer time period than the Living Shield incident. Interestingly,
microblog entries played a minor role in this case study. This is probably due to the fact that the
Dymovskiy scandal occurred five months before the Living-Shield-Incident, when Twitter was

still far less popular with Russian internet users.

How did the four spheres of media interact in the emergence of this scandal? Dymovskiy
published his videos on a Thursday evening. In the sphere of social media, the first major
discussions broke on Friday night, primarily in forums such as, for instance, a discussion group
of war veterans (cf. Boevoe Bratstvo, 2009). Again, liberal-oppositional mass media were the
first to pick up the scandalous news. Gazeta.ru (2009a) published a first article on the very same
Friday evening at 9.03 pm. At 11.15 pm, the radio station Ekho Moskvy (2009) followed suit.
Major mainstream media picked up the story on Saturday. The sphere of official media, however,
reacted very reluctant in this case study. The main newscasts Vremya and Vesti on the two
leading state-controlled TV channels completely ignored the incident. The third channel NTV
reported the story on Saturday, 7 November, in the 8 pm evening news (NTV, 2009). It followed
up on Sunday and Monday, but then stopped coverage.

These findings suggest at least four conclusions: (1) Just as in the Living Shield case,

oppositional and mainstream mass media played a crucial role in catalyzing the outbreak of

17



public outrage in the sphere of social media. (2) However, on the three leading state-controlled
TV channels information about the incident was deliberately suppressed. (3) Nonetheless, the
intensity of scandal communication in the sphere of social media was definitely not lower than in
the Living Shield scandal. (4) Consequently, the information blockade of the state-controlled TV
channels could not prevent the eruption of the scandal in the spheres of social, oppositional and

mainstream media.

Strategies of 'Scandal Management' Pursued by the Ruling Elites

After posting his videos on Thursday, 5 November, and gaining rapidly in popularity over the
weekend, the 'honest police Major Dymovskiy' held news conferences in Krasnodar on 9
November and in Moscow on 10 November. Even though these news conferences attracted
flocks of journalists, none of the three major TV stations covered the events (BBC, 2009: 6). In
the mainstream print media, several acts of blatant censorship occurred. For instance, the
country's most popular tabloid title Komsomol'skaya Pravda, despite having hosted Dymovskiy's
news conference in Krasnodar, later removed nearly all information about the scandal from its
website (BBC, 2009: 6).

Why did the state-controlled TV-channels react, unlike in the first case study, with an
information blockade? Obviously, in this case, the responsible decision-makers had realized
rather quickly that the 'honest police Major Dymovskiy' was a difficult character to handle.
According to a forum entry of a fellow policeman (Alexpolice, 2009), Dymovskiy was
interviewed by journalists of the state channel Rossiya I only a few hours after his video
messages started to gain popularity. However, this footage was never broadcasted. In the weeks

to come, according to media reports (Gazeta.ru, 2009b), Dymovskiy did not only refuse a

18



proposed meeting with generals of the Ministry of Internal Affairs but also, on 20 November,
even a meeting with Putin himself. Very bluntly, Dymovskiy claimed that a meeting with Putin
would be an 'offence to his honour'.

The issue became even more delicate for the ruling elites, as law enforcement officials from all
over the country started to follow Dymovskiy's example, uploading approximately half a dozen
of similar self-recorded messages to the net (BBC, 2009: 2-3). This wave of public
denouncements was soon branded by the media as the 'Dymovskiy effect'. Infatuated by the
sudden spate of support, Dymovskiy declared that he intended to found his own party on 23
November. On November 28, protests were organized in Dymovskiy's name with the help of a
Facebook group, but only 100 people took to the street in St. Petersburg.

On 22 January 2010, Dymovskiy was arrested after having been sentenced by a court for fraud.
Reputedly, the 'honest police major' had stolen a battery out of the car of a criminal several years
ago. On 18 February, it was announced that Dymovskiy would be subjected to psychoanalytical
analysis, obviously in a Soviet tradition of dealing with dissidents. A few days later, Dymovskiy's
lawyer was found beaten up in the street with his legs, arms and fingers broken. The allegedly
guilty person was later acquitted. According to the official version, the suspect had only wanted
to help the lawyer when he saw him being beaten up by strangers. On 7 March, Dymovskiy was
preliminarily released. Yet a law suit with a maximum of ten years prison was announced to be
pending

On 23 March, Dymovskiy was found guilty of libelling two of his Novorossiysk colleagues in his
video-messages by a local court. He was sentenced to pay 50,000 roubles (approximately
US$1600) to each of them and to apologize publicly. On 27 March, a court refused Dymovskiy's
plea to be reinstalled as a police officer in Novorossiysk. In early April, Dymovskiy published

two more video messages, this time addressed to President Medvedev. Yet Dymovskiy's second

19



series of video clips (Dumovskiy, 2010) attracted considerably less attention in all media spheres,

including that of social media. His power to draw public attention had vanished.

Potential Impact on the Rule of Law and Corruption

In contrast to the first case study, in the Dymovskiy scandal, none of the culprits denounced by
the police major and his followers were punished. None of the nuisances made public were
abolished. On the contrary, two of the accused corrupt lower level police officials were even
compensated 50,000 roubles for libel. Moreover, several obviously biased court sentences against
Dymovskiy most probably substantiated the wide-spread belief amongst Russians of their judicial
system being highly corruptible and prone to the pressure of powerful interests. In the end, the
perceived outcomes of this scandal, very likely, did not deter government officials from taking

bribes and were even detrimental to the belief of common Russians in the 'rule of law'.

Success of the Strategies of 'Scandal Management' Pursued by the Ruling Elites

Were the ruling elites successful in managing the Dymovskiy scandal? Overall, the impact of the
Dymovskiy affair on common Russians can be considered as rather limited, as the leading state-
controlled TV channels did not cover the scandal at all. According to a survey of the independent
polling institute Levada Center carried out at the end of November 2009, approximately 84
percent of all Russians either had not heard about the Dymovskiy affair or had only a vague
notion what it was about (Levada, 2009). However, this survey vice versa evidences that a
substantial proportion of 16 percent of Russians — and amongst them the more educated and the

more politically interested — had followed the scandal and its outcomes rather closely. This

20



proportion of the population was, most probably, left with a series of rather negative impressions.
In essence, the course of the Dymovskiy scandal and the reactions of the authorities vividly
showcased the helplessness of the central government in effectively tackling the problem of
wide-spread police corruption. Consequently, in this case study, the endeavours of the ruling

elites to avert political damage can be considered as only partly successful.

Discussion: The Two Case Studies in Comparison

Comparing the two case studies examined in the previous sections along the four dimensions

elaborated in this article, we can draw the following conclusions:

Travelling of News Memes and Patterns of Communication

In both case studies, the majority of blog, microblog and forum entries appeared in the new
sphere of social media only after the scandal had been reported extensively by traditional mass
media outlets. Thus, even though both scandals emanated from the sphere of social media, and
even though both were perceived widely as 'internet scandals' by the Russian public, traditional
mass media played a crucial role not only in the outbreak but also in the framing of the two

scandals.

Strategies of 'Scandal Management' Pursued by the Ruling Elites
In a first step and wherever possible, the ruling elites sought to collaborate with the whistle-
blower who uploaded the scandalous materials. If the whistle-blower agreed to co-operate (case

study 1), a favourable (re-)framing of the scandalous events in the sphere of official media was

21



attempted. In the newscasts of the powerful state-controlled TV channels, public outrage was
very swiftly deflected towards lower level authorities and foreign, supposedly hostile powers. In
the Living Shield scandal, the political elites even managed to create the impression that they
were not only tolerating freedom of speech but even fighting police corruption efficiently with
the help of critical citizens and the new technology internet. Very deftly, both scandals were
presented in ways that generated public support for specific political goals and strengthened
certain positions in internal power struggles. The framing of the Living Shield Scandal, for
instance, was used to create a favourable climate for the pending, poignant reform of the police
forces and, in particular, to put pressure on the powerful but lethargic bureaucracy of the Ministry
of Internal Affairs. The opportunities for such deft reframing of the occurrences seemed limited,
though, if the whistleblower refused to co-operate (case study 2). In this case, information about
the scandal was banned from the sphere of official media and, as far as possible, suppressed in
mainstream mass media. Simultaneously, a toolkit of real-life pressure mechanisms was
employed, consisting mainly of obviously rigged court sentences against the whistleblower and

physical violence.

Potential Impact on Corruption and the Rule of Law

In the first case study (the Living Shield scandal), selected culprits were punished for their
misconduct. These widely reported sanctions had, most probably, a deterring effect on other low
and mid level police officers. By contrast, in the second case study (the Dymovskiy affair), none
of the nuisances made public was abolished, and none of the denounced culprits was punished. In
this case, wide-spread impressions of impunity of corruption were reinforced. From these
outcomes, we can infer that the new sphere of social media can help to limit misconduct and

corruption amongst low and mid level officials — yet only, if vital interests of higher level elites

22



are not affected. Only with this restriction, we can assume that social media in Russia fulfil a
certain democratic 'control' or even 'muckraking' function.

Do scandals arising from the new sphere of social media contribute to a strengthening of the rule
of law? As the two case studies illustrated, this is most probably not the case. In the Dymovskiy
scandal, the law was bent rather bluntly to bring about a series of highly questionable court
sentences that pressured the whistleblower to stop his political activities. In the Living Shield
scandal, selected culprits were punished and all victims compensated, but these sanctions were
not imposed according to provisions of law. Rather, the measures were carried out on the
personal orders of high-ranking officials, in line with their political strategies in the struggle for

political power.

23



Success of the Strategies of 'Scandal Management' Pursued by the Ruling Elites.

As the two case studies illustrated, Russia's ruling elites are currently very much capable of
managing public outrage arising from the new sphere of social media according to their specific
political aims. Thus, these scandals are currently not posing a serious threat, neither to the
reputation of Russia's ruling 'tandem of power' nor to the perceived legitimacy of the semi-
authoritarian regime as a whole. This is partly due to the fact that the new sphere of social media
has to be seen as functioning in symbiosis with three other spheres of mass media, with the most
powerful of these being the tightly state-controlled sphere of official media. Moreover, public
outrage can easily be tamed because other state bodies that typically control executive power in
developed democracies, such as independent courts or legislative institutions, are weak. Yet, to a
certain degree, the success of the 'scandal management' seems to depend on the willingness of the

whistle-blowers to collaborate.

Conclusion

Contrary to Markovits and Silverstein's basic assumption quoted as an epigraph to this article,
scandals can not only occur in liberal democracies, but they do also happen in semi-authoritarian
environments. A strong faith of citizens in the liberal political process (Markovits and Silverstein,
1988: 6-7) also does not seem to be a necessary prerequisite for political scandal. As the two case
studies presented in this article vividly illustrated, public outrage over key political issues can
also be sparked by blatant violations of moral feelings deeply rooted in the populace. Russian
citizens were not outraged because the culprits of the scandals had broken the law. Nor did they

later care if they were punished according to it. Rather, they were appalled because they shared

24



the deep moral feeling that the occurrences were so despicable that they simply should not
happen in their country.

More central to the understanding of political scandal in semi-democratic regimes seems Neckel's
claim that 'power and control bodies must not coincide' (Neckel, 2005: 103). As a matter of fact,
the scandals presented in this article could not have occurred without the existence of certain
'spheres’ of media that functioned independently of central power. The relative weight of these
media spheres, their respective political ideologies and internal structures seem to be crucial
variables that determine the course and outcome of political scandals in semi-authoritarian
environments. Within the semi-pluralistic media landscape of contemporary Russia, one — albeit
only one — of these media spheres is the networked sphere of social media. Therefore, one of the
key lessons that this article might teach for future research is that we should look at new media
more as they function not in isolation of, but in tandem with traditional mass media.

How can the empirical findings of this article be interpreted in the light of the currently ongoing
academic debate on the 'liberating role' of the new technology internet (Dreibert and Rohozinski,
2010: 50; Diamond, 2010)? Would the two scandals under investigation have happened before
the rise of social media networks? And if so, then how? Is the new, networked sphere actually
‘empowering' Russian citizens? As to the first case study of the Living Shield scandal, a nearly
identical incident happened in 2008 in Minsk, the capital of the neighbouring Belarus, in a
comparable socio-political environment — yet without any involvement of social media.
Interestingly, the course and even the outcome of the scandal (the punishment of the various
ranks of police officers) were largely identical. The most striking difference was that the
information about the incident reached the mass media not through a YouTube-video, but
through the attorney of one of the affected drivers who filed a lawsuit (Naviny, 2008).

Accordingly, it took nine days for the scandal to erupt in the Belarusian mass media, in

25



comparison with only four days in the Russian case. As this contrast case suggests, the new
sphere of social media did not more than accelerate the course of the Living Shield scandal. The
interpretation of the event as an 'example of the power of blogs and bloggers' (Abstract2001,
2009), expressed by many Russian observers, thus seems clearly misleading.

By contrast, the Dymovskiy case study would definitely not have happened before the rise of
social media. This scandal, in its very core, seemed to be rooted in the video message itself. What
Dymovskiy said, was not 'scandalous'. The police officer was only speaking out things that
everybody knew, i.e. that the Russian police are corrupt. Perceived as 'scandalous', though, was
the fact that the situation had gotten so bad that a middle rank police officer would be frustrated
enough to sit down in front of a webcam, record a video, upload it to the internet, and destroy his
entire life. Had Dymovskiy contacted journalists at national newspapers with his 'disclosures', his
story would most probably never have been published. Even the video messages of his immediate
followers, who recorded similar clips, were already attracting much less public attention. Thus,
Dymovskiy's rise to popularity seems partly due to the fact that he was the first police officer
using the new technology to denounce police corruption.

In addition, however, the outbreak and the course of the scandal were severely characterized by
new avenues of social action opened up by the new technology: First of all, Dymovskiy could
record and publish his video message at virtually no costs. Second, the video message was not
only broadcasted once and in a short-cut version, as it could have also happened on traditional
TV. Instead, the clip was accessible for all citizens online at all times, in full length, and again at
virtually no costs. In particular, the clip was freely accessible to all gatekeepers of the traditional
mass media sphere who could pass on the news, with minimal delay, to the huge audiences of
their outlets. It was under these very specific conditions that the ordinary police officer

Dymovskiy could rise to enormous popularity within less than a week. In this sense, the sphere of

26



social media actually empowered Dymovskiy — a voice that, in a traditional media environment,
would never have been heard. Thus, while the new networks of social media did not more than
facilitate the task of the whistle-blower Sutyagin, the new technology was a necessary
precondition for the temporary empowerment of the 'honest police officer Dymovskiy'.

At the same time, however, the two case studies did also clearly showcase the limits of the
'liberating potential' of the new technology. In both scandals, social media were of no help in
'following up' the scandals. The harsh sentence for the low ranking police officer in the Living
Shield scandal, for instance, and the complex idea of his trial being staged by the ruling elites did
not spark peaks of intense communication in the blogosphere. Meanwhile, the attention of the
networked crowd had shifted to other, more 'outraging' issues: new scandals. Following up events
and reaching a wider audience with coherent political messages, though, seems crucial for a
public sphere if the goal is to effectively control and challenge those in power.

Thus, in the end, technology appears to be 'merely a tool', as Diamond (2010: 72) noted, with
people, organisation and governments making the difference. Scandals emanating from the new
sphere of social media can be both, beneficial and detrimental to the democratisation of
authoritarian regimes. Yet, it seems obvious that 'groundswells of public conversation around
politically inflammatory topics' (MacKinnon, 2008) have been among the severest challenges to
political elites in non-democratic regimes all over the world that emanated from the new
networked spheres of social media in recent years. Thinking of these outbursts of public outrage
as 'scandals', as proposed in this article, seems an imaginative and prolific way to generate a
deeper understanding of these phenomena. Firstly, this approach relates the subject to a strong
body of literature deeply rooted in the disciplines of sociology, communication and political
science. Secondly, the scandal approach turns the lens beyond specific patterns of communication

within the social media sphere to a broader context of socio-political and cultural factors. For

27



these reasons, the approach proposed in this paper seems to open up promising avenues for
further comparative research across all cultural and political contexts. Whilst the scope of this
article was limited to two case studies from Russia, it certainly would be fascinating to see how
the findings are paralleled by or deviate from those, for instance, related to internet scandals in

China, Arabic countries, or other regions of the world.

28



References*

Abstract2001 [Marina Litvinovich] (2009). Final istorii "Zhivom Shchitom' na MKAD, [blog
entry], 30 November. Available at: <http://abstract2001.livejournal.com/1296370.html>

Alexanyan K (2009) Social Networking on Runet. Digital Icons: Studies in Russian, Eurasian
and Central European New Media 1(2): 1-12.

Alexpolice (2009) Re: Videoobrashchenie, [forum entry], 7 November. Available at:
<http://www.police-russia.ru/showpost.php?p=860432&postcount=229>.

BBC (2009) Media analysis: Russian web's 'Dymovskiy effect'. Unpublished analysis of BBC
Monitoring.

Boevoe bratstvo (2009) Eto vam ne strelyat' v grazhdanskikh v supermarkete, [forum entry], 6
November. Available at: <http://b-bratstvo.livejournal.com/149819.html>.

Bogaards M (2009) How to classify hybrid regimes? Defective democracy and electoral
authoritarianism. Democratization 16(2): 399-423.

Collier D and Levitsky S (1997) Research Note: Democracy with Adjectives: Conceptual
Innovation in Comparative Research. World Politics 49(3): 430-451.

Deibert R and Rohozinski R (2010) Liberation vs. Control: The Future of Cyberspace. Journal of
Democracy 21(4): 43-57.

Diamond L (2010) Liberation Technology. Journal of Democracy 21(3): 69-83.

Drezner D and Farrell H. (2008) Introduction: Blogs, politics and power: a special issue of Public
Choice. Public Choice 134(1): 1-13.

Dumovskiy [Alexey Dymovskiy] (2010) Alexey Dymovsky presidentu 12.4.2010g., [online
video], 12 April. Available at: < http://www.youtube.com/watch?v=0aMxjYfDcZI>.

Economist (2010) Putin and Medvedev riding high, [magazine article], 3 September. Available
at: <http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2010/09/russias leaders>.

Ekho Moskvy (2009) Mayor Militsii Aleksey Dymovskiy opublikoval videoobrashchenie k
prem'eru Putinu, [radio broadcast], 6 November. Available at:
<http://www.echo.msk.ru/news/632564-echo.html>.

Ekho Moskvy (2010) Rukovoditel' otdela propagandy, [radio broadcast], 9 March. Available at:
<http://echo.msk.ru/news/662587-echo.html>.

Esser F and Hartung U (2004) Nazis, Pollution, and no Sex: Political Scandals as a Reflection of
Political Culture in Germany. American Behavioral Scientist 47(8): 1040-1071.

Freedom House (2010) Freedom House. Country Report Russia 2010. [online report] Freedom
House. Available at: <http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=363&year=2010>.

Gazeta.ru (2009a) Militsioner iz Novorossiyska pozhalovalsya Putinu na nachal'stvo, [online
newspaper article], 6 November. Available at:
<http://www.gazeta.ru/news/lenta/2009/11/06/n_1422058.shtml>.

Gazeta.ru (2009b), Dymovskiy zayavil, shto otkazalsya ot vstrechi s generalami MVD, [online
newspaper article], 14 November. Available at:
<http://www.gazeta.ru/news/lenta/2009/11/14/n_1424577.shtml>.

Gazeta.ru (2010a) Na MKAD gaishniki sozdali 'zhivoy shchit' iz voditeley, [online newspaper
article], 9 March. Available at:

29



<http://www.gazeta.ru/news/lastnews/2010/03/09/n_1467378.shtml>.

Gazeta.ru (2010b) Zhivoy Shchit podvez gaishniku v koloniyu, [online newspaper article], 30
November. Available at: <http://www.gazeta.ru/auto/2010/11/30 _a 3450717.shtml>.

George A and Bennett A (2005) Case Studies and Theory Development in the Social Sciences.
Cambridge, Mass: MIT Press.

Hondrich K (2002) Enthiillung und Entriistung: Eine Phanomenologie des politischen Skandals.
Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Huntington SP (1991) The Third Wave: Democratization in the Late Twentieth Century. Norman:
University of Oklahoma Press.

Kamyshev D (2010) Kremlevskiy polusrochnik. Kommsersant-Vlast, [magazine article], 10 May.
Available at: <http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1363987>.

Kaplan AM and Haenlein M (2010) Users of the world, unite! The challenges and opportunities
of Social Media. Business Horizons 53(1): 59-68.

Klier P, Stolting E, and Sii8 W (1989) Konvergenz der Skandale? Offentlichkeit, Publikum und
Korruption in der Sowjetunion [A Convergence of Scandals? Public, Audience, and

Corruption in the Soviet Union]. In: Ebbighausen R and Neckel S (eds) Anatomie des
politischen Skandals. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 274-306.

Komsomol'skaya Pravda (2011) Ob Izdanii, [online]. Available at:
<http://advert.kp.ru/kp/2100/2102>.

Levada Centr (2009) Skandal s mayorom Milizii Dymovskym, [press release], 25 November.
Available at: <http://www.levada.ru/press/2009112511.html>.

MacKinnon R (2008) China’s Censorship 2.0: How companies censor bloggers. First Monday
14(2). Available at:
<http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/viewArticle/2378/2089>

Markovits AS and Silverstein M (eds.) (1988) The Politics of Scandal: Power and Processes in
Liberal Democracies. New York: Holmes & Meier.

Meechael [Alexey Dymovskiy] (2009a) Videoobrashchenie Mayora Militsii k Putinu (#1),
[online video], November 5. Available at:
<http://www.youtube.com/watch?v=2G3KbBfpg24 &feature=player embedded>.

Meechael [Alexey Dymovskiy] (2009b) Videoobrashchenie Mayora Militsii k Putinu (#2),
[online video], November 5. Available at:
<http://www.youtube.com/watch?v=2G3KbBfpg24 &feature=player embedded>

Mickiewicz E (2006) The Election News Story on Russian Television: A World Apart from
Viewers. Slavic Review 65(1): 1-23.

Moskovskiy Komsomolets (2011) Media-Kit, [online]. Available at:
<http://ok.mk.ru/load/mk.pdf>.

Naviny.ru (2008) Skandal vokrug 'zhivogo shchita’, [online newspaper article], 12 March,
Available at: <http://naviny.by/popular/ic_popular_240_99/popular-50-100/>

Neckel S (1989) Das Stellhoelzchen der Macht. Zur Soziologie des politischen Skandals. In:
Ebbighausen R and Neckel S (eds) Anatomie des politischen Skandals. Frankfurt am Main:
Suhrkamp, 55-80.

Neckel S (2005) Political Scandals. An Analytical Framework. Comparative Sociology 4(1/2):
101-111.

30



NTS [Natsional'naya Tirazhnaya Sluzhba: National Circulation Monitoring Service] (2010)
Reyestr sertifitsirovannych izdanii ot 28.12.2010 [Register of certified publications as of 28
December 2010]. Available at: <http://www.pressaudit.ru/registry>.

NTV (2009) Militsioner stal geroem Runeta, [news broadcast], 7 November. Available at:
<http://www.ntv.ru/novosti/179600/>

Oates S (2007) The Neo-Soviet Model of the Media. Furope-Asia Studies 59(8): 1279-1297.
O'Flynn K (2009) Police Crime Wave Sparks Talk of Reform in Russia. Radio Free Europe

[online], 28 June. Availabe at:
<http://www.rferl.org/content/Russia_Police Crime Wave Sparks Talk of Reform/1764
434 html>.

Puls Blogosferi (2011). Puls Blogosferi, [blog search engine]. Available at:
<http://blogs.yandex.ru>

Ryzhkov V (2010) A Nation Infected by Worms and Leeches. Moscow Times [online], May 5.
Available at:  <http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/a-nation-infected-by-
worms-and-leeches/405386.html 2010>.

Sabrow M (ed.) (2004) Skandal und Diktatur. Géttingen: Wallstein.

Simons G (2010) Mass Media and Modern Warfare. Surrey: Ashgate.

Sutyagin81 [Stanislav Sutyagin] (2010a) Zhivoy Shchit, [video online]. Available at:
<http://www.youtube.com/watch?v=p03wfPi3xgY>.

Thompson JB (2000) Political Scandal: Power and Visibility in the Media Age. Cambridge:
Polity Press.

Tumber H and Waisbord S (2004a) Introduction: Political Scandals and Media Across
Democracies. Volume 1. American Behavioral Scientist 47(8): 1031-1039.

Tumber H and Waisbord S (2004b) Introduction: Political Scandals and Media Across
Democracies. Volume II . American Behavioral Scientist 47(9), 1143-1152.

VCIOM (2010) Internet \Y Rossii, [online report]. Available at:
<http://wciom.ru/index.php?id=268&uid=13386>.

Vesti (2010a) Militsiya zaderzhala borsetochnikov protaranivshikh 'zhivoy shchit'. [news
broadcast], 10 March. Available at:
<http://www.vesti.ru/doc.html?id=346474&date=10.03.2010> [Accessed 10 May 2010,
video has been removed].

Vesti FM (2010) Reformu MVD podgotovili blogery, [news broadcast], 11 March. Available at:
<http://www.vesti.ru/doc.html?id=346621>.

Vesti Moskva (2010a) Neskol'kikh voditeley na MKAD pytalis' ispol'zovat' v kachestve zhivogo
shchita, [news  broadcast], 9 March. Available at: <http://www.vesti-
moscow.ru/videos.html?id=55892&type=7page=1>.

Vesti Moskva (2010b) 'Zhivym shchitom' na MKAD zanyalis' prokuratura i Gosduma, [news
broadcast], 10 March. Available at: <http://www.vesti-
moscow.ru/videos.html?id=55922&type=r>.

Vremya (2010a) Rukovodstvo stolichnogo GAI bylo vynuzhdeno ob"yasnyat'sya po
skandal'nomy delu, [news broadcast], 9 March. Available at:
<http://www.1tv.ru/news/social/149961>.

Vremya (2010b) Glava GIBDD Moskvy otvetil na voprosy deputatov Gosdumy o rezonansnykh
avariyakh, [news broadcast], 11 March. Available at:

31



<http://www.1tv.ru/news/social/150128>.
Vremya (2010c¢) Inspektor GIBDD poluchil srok za to, shto postavil pod ugrozu zhizn' voditeley,
[news broadcast], 30 November. Available at: <http://www.1tv.ru/news/crime/166117>.
Yandex (2009) Blogosfera Runeta, [online report]. Available at:
<http://download.yandex.ru/company/yandex_on_blogosphere_spring_2009.pdf>.

* If not indicated otherwise, all online resources were last checked for availabilty on 4 January
2010.

32



Figures:

Figure 1. The Four Spheres of the Contemporary Russian, Semi-Free Media Landscape

Official Mainstream Liberal- Social Media
Mass Media Mass Media Oppositional
Mass Media
Channel of Broadcast / Print / Print / Internet / Print / Internet / Internet (Network
Distribution Internet Radio Radio Structure)
Examples of Perviy Kanal, Komsomolskaya Novaya Gazeta, Forums, Blogs,
Media Outlets Rossiya 1, Pravda, Izvestia, gazeta.ru, Echo Microblogs, Social
Rossiskaya Trud, Moskvy, The New Networks
Gazeta, NTV Kommersant' Times
Attitude towards Unconditional Largely loyal but Highly critical Varying
the Ruling Elites support selectively critical
Influence of the High Medium Low Low
Ruling Elites on
the Published
Content
Audience Large Medium Marginal Marginal

(Source: Florian Toepfl)

33




Figure 2. Mentions of the Term Zhivoy Shchit ('Living Shield') in the Sphere of Social Media

500

First report on
leading state-
controlled

TV channel

400

First article in —o—Blog entries

oppositional

—=- Microblog entries

Comments

200

Video
published on

—Forum entries

(Source: Florian Toepfl)

34



Figure 3. Mentions of the Term Dymovskiy in the Sphere of Social Media

1000
First article in
ti No reports on —e—Blog entries
800 opposm%rjal leading TV ?
mass medium channels over —#— Microblog entries
the period
500 Comments

—» Forum entries
400

Video
published
on Youtube

0
D DD DD DD DDDDDDDDDDDDDDDDDDD
2338338383333 38333383833332823
- -~ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Y- - - T
N © I~ 0 O O ~ N O F IO © N 0 O ©O —~ AN OO ¥ I © I~ 0 O
O O O OO~ = Y~ Y~ - &~ - -~ - NN N N N N N N N NN

(Source:Florian Toepfl)

35



