Logo
DeutschClear Cookie - decide language by browser settings
Reinmann-Rothmeier, Gabi and Mandl, Heinz (April 1997): Lernen in Unternehmen: Von einer gemeinsamen Vision zu einer effektiven Förderung des Lernens. (Research report No. 80). LMU Munich: Chair of Education and Educational Psychology, Internet, ISSN 1614-6336
Full text not available from 'Open Access LMU'.

Abstract

Learning in organizations ­ whoever treats this topic should first of all ask himself for what reason and in which way learning should take place and, furthermore, what subject should be dealt with. Therefore this article makes visions, contents, methods and media regarding learning in organizations a subject of discussion. If the joint vision of lifelong learning is looked upon, applicable knowledge and action competence as well as interdisciplinary competences such as self-regulation and cooperation and the ability of managing knowledge become important subjects of organizational learning. Learning contents of that sort require a multitracked procedure, ranging from the embedding of learning within the working process over problem-oriented design of learning environments to supporting measures of learning-promotion. New media like multimedia and computerized networks can effectively enrich learning-on-the-job as well as learning-off-the-job. However, the development of a learning culture, where the view of learning as a continuing process is widely accepted, is fundamental.

Abstract

Lernen in Unternehmen ­ Wer dieses Thema behandelt, muß sich fragen, wozu, was und wie gelernt werden soll. In diesem Beitrag geht es daher um Visionen, Inhalte, Methoden und Medien zum Lernen in Unternehmen. Angesichts der gemeinsamen Vision vom lebenslangen Lernen rücken anwendungsbezogenes Wissen und Handlungskompetenz, fachübergreifende Kompetenzen wie Selbststeuerung und Kooperation sowie die Fähigkeit zum Wissensmanagement als Inhalte des Lernens in Unternehmen in den Vordergrund. Lerninhalte dieser Art machen ein mehrgleisiges Vorgehen erforderlich, das vom Einbinden des Lernens in den Arbeitsprozeß über problemorientierte Gestaltung von Lernumgebungen bis zu flankierenden Maßnahmen der Lernförderung reicht. Neue Medien wie Multimedia und Datennetze können das Lernen on the job und off the job wirkungsvoll ergänzen. Entscheidend aber ist letztlich die Entwicklung einer Lernkultur, die mit einer breiten Akzeptanz und Bereitschaft zum Lernen als kontinuierlichem Prozeß verknüpft ist.