Logo
DeutschClear Cookie - decide language by browser settings
Winkler, Katrin and Reinmann-Rothmeier, Gabi and Mandl, Heinz (September 2000): Learning Communities und Wissensmanagement. Beschreibung einer firmenübergreifenden Learning Community am Beispiel einer Wissensmanagement-Fallstudie. (Research report No. 126). LMU Munich: Chair of Education and Educational Psychology, Internet, ISSN 1614-6336
Full text not available from 'Open Access LMU'.

Abstract

Recently the terms "Learning Community" and "Community of Practice" are appearing more frequently in science and practice in combination with knowledge management. In this connection the potential of this knowl-edge management tool especially for the exchange and the development of knowledge is being emphasized. In the present report the Learning Community approach will be considered in detail in the first part of the report. Within this scope the difference between Learning Communities and Communities of Practice will be explained and the specific relation to knowledge management will be shown. In the second part of the report the development of a Learning Community over 1 ½ years will be recon-structed by means of a case study. Finally the main experiences from this case study as well as the critical success factor of Communities will be presented. In this case study, it could be shown that community develop-ment is a long-term process which involves external support as well as a high degree of engagement by the participants

Abstract

Die Begriffe der "Learning Community" und "Community of Practice" tauchen in letzter Zeit zunehmend häufiger im Zusammenhang mit dem Thema Wissensmanagement sowohl in der Wissenschaft als auch in der Praxis als eine komplexe Wissensmanagement-Methode auf. Hierbei wird besonders das Potential dieser Methode für den Austausch und die Entwicklung von Wissen betont. Im vorliegenden Bericht wird im ersten Teil der Learning Community-Ansatz genauer beleuchtet und der Unterschied zwischen Learning Communities und Communities of Practice verdeutlicht, der Bezug des Themas zum Wissensmanagement wird hergestellt. Im zweiten Teil des Berichts wird anhand einer Fallstudie die Entwicklung einer Learning Community über einen Zeitraum von 1 ½ Jahren nachvollzogen; Abschließend werden die zentralen Erfahrungen aus der Fallstudie vorgestellt und kritische Erfolgsfaktoren für die Entwicklung einer Community herausgearbeitet. Im Rahmen dieser Fallstudie konnte gezeigt werden, dass die Entwicklung einer Learning Community ein langfristiger Prozess ist, der sowohl Unterstützung von außen als auch ein hohes Maß an Engagement der Mitglieder fordert.