Logo
DeutschClear Cookie - decide language by browser settings
Henninger, Michael and Hörfurter, Andreas and Mandl, Heinz (2001): Training soft skills with software. (Research report No. 130). LMU Munich: Chair of Education and Educational Psychology, Internet, ISSN 1614-6336
[img]
Preview

PDF

236kB

Abstract

Most trainings of communicative behavior focus on fostering the observable speech productive behavior (i.e. speaking). The individual cognitive processes underlying speech receptive behavior (hearing and understanding utterances) thus are often neglected. This is due to the fact that speech receptive behavior cannot be accessed in the midst of a conversation and that its training is very time-consuming. Computer-supported learning environments employed as cognitive tools can help to foster speech receptive behavior. This article discusses the fostering of speech receptive behavior and the possibilities of using software for this purpose. The computer-supported learning environment CaiMan© which is based on these ideas is presented. Finally, seven factors of success for the integration of software into the training of soft skills are derived from empirical research.

Abstract

Kommunikationstrainings widmen sich meist der Förderung des beobachtbaren sprachproduktiven Handelns (d.h. des Sprechens). Die individuellen kognitiven Prozesse, die dem sprachrezeptiven Handeln (Hören und Verstehen) zugrunde liegen, werden häufig vernachlässigt. Dies wird dadurch begründet, dass sprachrezeptives Handeln in einer kommunikativen Situation nur schwer zugänglich und die Förderung der individuellen Prozesse sprachrezeptiven Handelns sehr zeitaufwändig ist. Computerunterstützte Lernumgebungen können als kognitive Tools die Förderung sprachrezeptiven Handelns unterstützen. Dieser Forschungsbericht erörtert Möglichkeiten und Probleme der Förderung sprachrezeptiven Handelns und des Einsatzes von computerunterstützten Lernumgebungen für dessen Förderung. Darauf aufbauend wird die computerunterstützte Lernumgebung CaiMan© vorgestellt und beschrieben. Abschließend werden sieben Erfolgsfaktoren aus der empirischen Forschung zur Lernumgebung CaiMan© abgeleitet.