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Ertl, Bernhard; Fischer, Frank und Mandl, Heinz (April 2004): Conceptual and socio-cognitive support for collaborative learning in videoconferencing environments. (Forschungsbericht Nr. 168). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Volltext auf 'Open Access LMU' nicht verfügbar.

Abstract

Studies have shown that videoconferences are an effective medium for facilitating communication between parties who are separated by distance. Furthermore, studies reveal that videoconferences are effective when used for distance learning, particularly due to their ability to facilitate complex collaborative learning tasks. However, as in face-to-face communication, learners benefit when they receive additional support for such learning tasks. This article provides an overview of three empirical studies to illustrate more general insights regarding some effective and less effective ways to support collaborative learning with videoconferencing. The focus is on conceptual support, such as structural visualization and socio-cognitive support, such as scripts. Based on the results of the three studies, conclusions can be drawn regarding conceptual and socio-cognitive support measures that promote learning. Conclusions can also be reached about the need for employing both conceptual and socio-cognitive support to provide learners with the most benefit.

Abstract

Studien haben gezeigt, dass Videokonferenzen ein effektives Medium für die verteilte Kommunikation sind. Ebenso zeigten erste Studien, dass sich Videokonferenzen auch in Telelernumgebungen einsetzen lassen, insbesondere weil sie komplexe kooperative Lernaufgaben ermöglichen. Lernende profitieren jedoch in solchen Lernaufgaben – ähnlich wie face to face – von zusätzlicher Unterstützung. In diesem Beitrag werden drei empirische Studien dargestellt, die weiterführende Erkenntnisse hinsichtlich effektiver und weniger effektiver Arten der Unterstützung kollaborativen Lernens in Videokonferenzen zu gelangen. Der Schwerpunkt liegt dabei auf konzeptueller Unterstützung, etwa struktureller Visualisierung, und sozio-kognitiver Unterstützung etwa anhand von Skripts. Ausgehend von den Ergebnissen dieser drei Studien werden Folgerungen über lernförderliche Merkmale konzeptueller und sozio-kognitiver Unterstützung formuliert. Befunde weisen auf die Notwendigkeit konzeptuelle und sozio-kognitive Unterstützung kombiniert anzuwenden hin, um für die Lernenden den größtmöglichen Nutzen zu erreichen.

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