Logo Logo
Eine Ebene nach oben
Exportieren als [RSS feed] RSS 1.0 [RSS2 feed] RSS 2.0
Gruppiert nach: Dokumententyp | Veröffentlichungsdatum
Anzahl der Publikationen: 164

Monographie

Lohr, Anne ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3804-9358; Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Schultz-Pernice, Florian ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4557-5484; Vejvoda, Johanna ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-1489-5784; Murböck, Julia; Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379; Giap, Shayla und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (März 2021): Digitale Bildung an bayerischen Schulen vor und während der Corona-Pandemie. München: vbw.

Urhahne, Detlef; Dresel, Markus und Fischer, Frank (Hrsg.) (2019): Psychologie für den Lehrberuf. Berlin; Heidelberg: Springer.

Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Schultz-Pernice, Florian ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4557-5484; Chernikova, Olga ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0112-3665; Sailer, Maximilian und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (Dezember 2018): Digitale Bildung an bayerischen Hochschulen – Ausstattung, Strategie, Qualifizierung und Medieneinsatz. München: vbw: Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft.

Fischer, Frank (2016): Wissenschaftliches Denken und Argumentieren. CAS Concepts, Bd. 2. München: Ludwig-Maximilians-Universität. [PDF, 819kB]

Berger, Sonja ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0723-4104; Ludwig, Andrea ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-9429-6628; Kastorff, Tamara ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7603-304X; Haldenwang, Vera ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5476-8723; Teubner, Markus ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7625-466X; Arvaneh, Begüm ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4537-1932; Reith, Sabrina ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-6524-4968; Melzner, Nadine ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-8801-1016; Bannert, Maria ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-7045-2764; Stegmann, Karsten ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5393-0787 und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X : DigitUS 1. Klausurtag | DigitUS Begleitmaterial. Handreichung für Lehrkräfte. DigitUS Handreichung. [PDF, 758kB]

Herausgeberschaft

Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X; Berger, Sonja ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0723-4104 und Stegmann, Karsten ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5393-0787 (Hrsg.) (22. September 2023): Digitalisierung von Unterricht in der Schule (DigitUS). Zugang zu Handreichungen und instruktionalem Material für Professionelle Lerngemeinschaften aus dem Projekt DigitUS. München Ludwig-Maximilians-Universität München [PDF, 1MB]

Fischer, Frank; Hmelo-Silver, Cindy E.; Goldman, Susan R. und Reimann, Peter (Hrsg.) (2018): International Handbook of the Learning Sciences. New York ; London: Routledge, Taylor & Francis Group.

Fischer, Frank; Chinn, Clark A.; Engelmann, Katharina und Osborne, Jonathan (Hrsg.) (2018): Scientific Reasoning and Argumentation. The Roles of Domain-Specific and Domain-General Knowledge. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.

Eberle, Julia ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-9939-2160; Lund, Kristine; Tchounikine, Pierre und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (Hrsg.) (2016): Grand Challenge Problems in Technology-Enhanced Learning II: MOOCs and Beyond. Perspectives for Research, Practice, and Policy Making Developed at the Alpine Rendez-Vous in Villard-de-Lans. Cham: Springer International Publishing.

Zeitschriftenartikel

Bauer, Elisabeth ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4078-0999; Greisel, Martin ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-9586-5714; Kuznetsov, Ilia ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-6359-2774; Berndt, Markus ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-4467-5355; Kollar, Ingo ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-9257-5028; Dresel, Markus ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-2131-3749; Fischer, Martin R. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5299-5025 und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (2023): Using natural language processing to support peer‐feedback in the age of artificial intelligence: A cross‐disciplinary framework and a research agenda. In: British Journal of Educational Technology, Bd. 54, Nr. 5: S. 1222-1245 [PDF, 3MB]

Bauer, Elisabeth; Sailer, Michael; Kiesewetter, Jan; Fischer, Martin R. und Fischer, Frank (3. November 2022): Diagnostic argumentation in teacher education: Making the case for justification, disconfirmation, and transparency. In: Frontiers in Education, Bd. 7 [PDF, 2MB]

Bichler, Sarah ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-8229-4414; Stadler, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8241-8723; Bühner, Markus; Greiff, Samuel ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2900-3734 und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (15. März 2022): Learning to solve ill-defined statistics problems: does self-explanation quality mediate the worked example effect? In: Instructional Science [PDF, 890kB]

Berndt, Markus; Fischer, Frank und Strijbos, Jan-Willem (2022): Impact of sender and peer-feedback characteristics on performance, cognitive load, and mindful cognitive processing. In: Studies in Educational Evaluation, Bd. 75, 101197

Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X; Bauer, Elisabeth ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4078-0999; Seidel, Tina ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-2578-1208; Schmidmaier, Ralf; Radkowitsch, Anika; Neuhaus, Birgit J. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6031-9660; Hofer, Sarah I. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-7267-9356; Sommerhoff, Daniel; Ufer, Stefan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3187-3459; Kuhn, Jochen ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-6985-3218; Küchemann, Stefan; Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Koenen, Jenna; Gartmeier, Martin; Berberat, Pascal; Frenzel, Anne C. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-9068-9926; Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379; Holzberger, Doris; Pfeffer, Jürgen; Lewalter, Doris; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Schmidt-Hertha, Bernhard; Gollwitzer, Mario ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4310-4793; Vorholzer, Andreas; Chernikova, Olga ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0112-3665; Schons, Christian; Pickal, Amadeus J.; Bannert, Maria; Michaeli, Tilman; Stadler, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8241-8723 und Fischer, Martin R. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5299-5025 (2022): Representational scaffolding in digital simulations – learning professional practices in higher education. In: Information and Learning Sciences, Bd. 123, Nr. 11/12: S. 645-665

Sailer, Michael; Bauer, Elisabeth; Hofmann, Riikka; Kiesewetter, Jan; Glas, Julia; Gurevych, Iryna und Fischer, Frank (2022): Adaptive feedback from artificial neural networks facilitates pre-service teachers' diagnostic reasoning in simulation-based learning. In: Learning and Instruction, Bd. 83, 101620

Schons, Christian; Obersteiner, Andreas; Reinhold, Frank; Fischer, Frank und Reiss, Kristina (2022): Developing a Simulation to Foster Prospective Mathematics Teachers' Diagnostic Competencies: the Effects of Scaffolding. In: Journal für Mathematik-Didaktik, Bd. 44, Nr. 1: S. 59-82

Timothy, Venance; Watzka, Bianca; Stadler, Matthias; Girwidz, Raimund und Fischer, Frank (2022): Fostering Preservice Teachers' Diagnostic Competence in Identifying Students' Misconceptions in Physics. In: International Journal of Science and Mathematics Education, Bd. 21, Nr. 5: S. 1685-1702

Engelmann, Katharina; Hetmanek, Andreas; Neuhaus, Birgit J. und Fischer, Frank (2022): Testing an intervention of different learning activities to support students' critical appraisal of scientific literature. In: Frontiers in Education, Bd. 7, 977788

Vogel, Freydis; Kollar, Ingo; Fischer, Frank; Reiss, Kristina und Ufer, Stefan (2022): Adaptable scaffolding of mathematical argumentation skills: The role of self-regulation when scaffolded with CSCL scripts and heuristic worked examples. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 17, Nr. 1: S. 39-64

Schultz-Pernice, Florian ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4557-5484; Becker, Sabine; Berger, Sonja; Ploch, Nina; Radkowitsch, Anika; Vejvoda, Johanna ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-1489-5784 und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (28. Dezember 2021): Digitales Lehren und Lernen an der Hochschule: Erkenntnisse aus der empirischen Lehr-Lernforschung. Teil 1: Planung und Gestaltung digitaler Lehre. In: Lehrerbildung@LMU, Bd. 1, Nr. 2: S. 35-51

Radkowitsch, Anika; Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Schmidmaier, Ralf; Fischer, Martin R. und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (Oktober 2021): Learning to diagnose collaboratively – Effects of adaptive collaboration scripts in agent-based medical simulations. In: Learning and Instruction, Bd. 75, 101487: S. 1-11 [PDF, 607kB]

Fink, Maximilian C.; Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379; Siebeck, Matthias; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X und Fischer, Martin R. (Oktober 2021): Learning to diagnose accurately through virtual patients: do reflection phases have an added benefit? In: BMC Medical Education, Bd. 21, Nr. 1, 523 [PDF, 732kB]

Radkowitsch, Anika; Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Schmidmaier, Ralf; Fischer, Martin R. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5299-5025 und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (Oktober 2021): Learning to diagnose collaboratively – Effects of adaptive collaboration scripts in agent-based medical simulations. In: Learning and Instruction, Bd. 75, 101487: S. 1-11 [PDF, 607kB]

Krieger, Florian ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-9981-8432; Stadler, Matthias; Bühner, Markus; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X und Greiff, Samuel (17. August 2021): Assessing Complex Problem-Solving Skills in Under 20 Minutes. In: Psychological Test Adaptation and Development, Bd. 2, Nr. 1: S. 80-92 [PDF, 391kB]

Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Schultz-Pernice, Florian ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4557-5484 und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (August 2021): Contextual facilitators for learning activities involving technology in higher education. The C♭-model. In: Computer in Human Behavior, Bd. 121, 106794 [PDF, 1MB]

Opitz, Ansgar; Heene, Moritz und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (22. Juli 2021): Using Differential Item Functioning to Analyze the Domain Generality of a Common Scientific Reasoning Test. In: European Journal of Psychological Assessment, Bd. 38, Nr. 4: S. 251-260

Stadler, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8241-8723; Graesser, Arthur und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (6. Juli 2021): Editorial: Transdisciplinary Research on Learning and Teaching: Chances and Challenges. In: Frontiers in Psychology, Bd. 12, 2665 [PDF, 104kB]

Lohr, Anne ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3804-9358; Stadler, Matthias; Schultz-Pernice, Florian ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4557-5484; Chernikova, Olga ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0112-3665; Sailer, Maximilian; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X und Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429 (Juni 2021): On powerpointers, clickerers, and digital pros. Investigating the initiation of digital learning activities by teachers in higher education. In: Computers in Human Behavior, Bd. 119, 106715 [PDF, 781kB]

Eberle, Julia ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-9939-2160; Stegmann, Karsten ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5393-0787; Barrat, Alain ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8683-269X; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X und Lund, Kristine ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0329-3377 (Juni 2021): Initiating scientific collaborations across career levels and disciplines — a network analysis on behavioral data. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 16, Nr. 2: S. 151-184 [PDF, 1MB]

Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379; Opitz, Ansgar; Stadler, Matthias; Sommerhoff, Daniel ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0559-7120; Fink, Maximilian C. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-4269-4157; Obersteiner, Andreas; Schmidmaier, Ralf; Neuhaus, Birgit J. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6031-9660; Ufer, Stefan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3187-3459; Seidel, Tina ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-2578-1208; Fischer, Martin R. und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (11. Mai 2021): Cross-Disciplinary Research on Learning and Instruction – Coming to Terms. In: Frontiers in Psychology, Bd. 12, 1539: S. 1-6 [PDF, 286kB]

Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Stadler, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8241-8723; Botes, Elouise ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4952-8386; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X und Greiff, Samuel ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2900-3734 (14. April 2021): Science knowledge and trust in medicine affect individuals' behavior in pandemic crises. In: European Journal of Psychology of Education [PDF, 376kB]

Fink, Maximilian C. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-4269-4157; Radkowitsch, Anika; Bauer, Elisabeth ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4078-0999; Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Kiesewetter, Jan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8165-402X; Schmidmaier, Ralf; Siebeck, Matthias; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X und Fischer, Martin R. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5299-5025 (April 2021): Simulation research and design: a dual-level framework for multi-project research programs. In: Educational Technology Research and Development, Bd. 69, Nr. 2: S. 809-841 [PDF, 1MB]

Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (April 2021): Some reasons why evidence from educational research is not particularly popular among (pre-service) teachers: A discussion. In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, Bd. 35, Nr. 2-3: S. 209-214

Fink, Maximilian C. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-4269-4157; Reitmeier, Victoria ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4504-9062; Stadler, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8241-8723; Siebeck, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5290-5344; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X und Fischer, Martin R. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5299-5025 (März 2021): Assessment of Diagnostic Competences With Standardized Patients Versus Virtual Patients: Experimental Study in the Context of History Taking. In: J Med Internet Res, Bd. 23, Nr. 3, e21196

Berndt, Markus ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-4467-5355; Schmidt, Felicitas M.; Sailer, Maximilian; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X; Fischer, Martin R. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5299-5025 und Zottmann, Jan M. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3887-1181 (Februar 2021): Investigating statistical literacy and scientific reasoning & argumentation in medical-, social sciences-, and economics students. In: Learning and Individual Differences, Bd. 86, 101963

Stadler, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8241-8723; Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429 und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (Januar 2021): Knowledge as a formative construct. A good alpha is not always better. In: New Ideas in Psychology, Bd. 60, 100832

Vogel, Freydis ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8782-5053; Kollar, Ingo ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-9257-5028; Ufer, Stefan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3187-3459; Strohmaier, Anselm; Reiss, Kristina und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (2021): Scaffolding argumentation in mathematics with CSCL scripts: Which is the optimal scripting level for university freshmen? In: Innovations in Education and Teaching International, Bd. 58, Nr. 5: S. 512-521

Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Murböck, Julia und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (2021): Digital learning in schools: What does it take beyond digital technology? In: Teaching and Teacher Education, Bd. 103, 103346

Opitz, Ansgar ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-4753-2157; Heene, Moritz und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (2021): Using Differential Item Functioning to Analyze the Domain Generality of a Common Scientific Reasoning Test. In: European Journal of Psychological Assessment [PDF, 207kB]

Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Stadler, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8241-8723; Schultz-Pernice, Florian ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4557-5484; Franke, Ulrike; Schöffmann, Carola; Paniotova, Viktoriia; Husagic, Lana und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (2021): Technology-related teaching skills and attitudes: Validation of a scenario-based self-assessment instrument for teachers. In: Computers in Human Behavior, Bd. 115, 106625 [PDF, 2MB]

Fink, Maximilian C. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-4269-4157; Heitzmann, Nicole; Siebeck, Matthias; Fischer, Frank und Fischer, Martin R. (2021): Learning to diagnose accurately through virtual patients: do reflection phases have an added benefit? In: BMC medical education, Bd. 21, 523 [PDF, 732kB]

Sailer, Michael; Stadler, Matthias; Schultz-Pernice, Florian; Franke, Ulrike; Schöffmann, Carola; Paniotova, Viktoriia; Husagic, Lana und Fischer, Frank (2021): Technology-related teaching skills and attitudes: Validation of a scenario-based self-assessment instrument for teachers. In: Computers in Human Behavior, Bd. 115, 106625

Radkowitsch, Anika; Sailer, Michael; Schmidmaier, Ralf; Fischer, Martin R. und Fischer, Frank (2021): Learning to diagnose collaboratively - Effects of adaptive collaboration scripts in agent-based medical simulations. In: Learning and Instruction, Bd. 75, 101487

Vogel, Freydis; Kollar, Ingo; Ufer, Stefan; Strohmaier, Anselm; Reiss, Kristina und Fischer, Frank (2021): Scaffolding argumentation in mathematics with CSCL scripts: Which is the optimal scripting level for university freshmen? In: Innovations in Education and Teaching International, Bd. 58, Nr. 5: S. 512-521

Sailer, Michael; Stadler, Matthias; Botes, Elouise; Fischer, Frank und Greiff, Samuel (2021): Science knowledge and trust in medicine affect individuals' behavior in pandemic crises. In: European Journal of Psychology of Education, Bd. 37, Nr. 1: S. 279-292

Sailer, Michael; Schultz-Pernice, Florian und Fischer, Frank (2021): Contextual facilitators for learning activities involving technology in higher education: The C(sic)-model. In: Computers in Human Behavior, Bd. 121, 106794

Sailer, Michael; Murboeck, Julia und Fischer, Frank (2021): Digital learning in schools: What does it take beyond digital technology? In: Teaching and Teacher Education, Bd. 103, 103346

Lohr, Anne; Stadler, Matthias; Schultz-Pernice, Florian; Chernikova, Olga; Sailer, Maximilian; Fischer, Frank und Sailer, Michael (2021): On powerpointers, clickerers, and digital pros: Investigating the initiation of digital learning activities by teachers in higher education. In: Computers in Human Behavior, Bd. 119, 106715

Fink, Maximilian C.; Reitmeier, Victoria; Stadler, Matthias; Siebeck, Matthias; Fischer, Frank und Fischer, Martin R. (2021): Assessment of Diagnostic Competences With Standardized Patients Versus Virtual Patients: Experimental Study in the Context of History Taking. In: Journal of Medical Internet Research, Bd. 23, Nr. 3, e21196

Fink, Maximilian C.; Heitzmann, Nicole; Siebeck, Matthias; Fischer, Frank und Fischer, Martin R. (2021): Learning to diagnose accurately through virtual patients: do reflection phases have an added benefit? In: BMC Medical Education, Bd. 21, Nr. 1, 523

Eberle, Julia; Stegmann, Karsten; Barrat, Alain; Fischer, Frank und Lund, Kristine (2021): Initiating scientific collaborations across career levels and disciplines - a network analysis on behavioral data. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 16, Nr. 2: S. 151-184

Berndt, Markus; Schmidt, Felicitas M.; Sailer, Maximilian; Fischer, Frank; Fischer, Martin R. und Zottmann, Jan M. (2021): Investigating statistical literacy and scientific reasoning & argumentation in medical-, social sciences-, and economics students *. In: Learning and Individual Differences, Bd. 86, 101963

Georgiou, Despoina; Mok, Sog Yee; Fischer, Frank; Vermunt, Jan D. und Seidel, Tina (Dezember 2020): Evidence-Based Practice in Teacher Education: The Mediating Role of Self-Efficacy Beliefs and Practical Knowledge. In: Frontiers in Education, Bd. 5, 559192: S. 1-15 [PDF, 2MB]

Bauer, Elisabeth ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4078-0999; Fischer, Frank; Kiesewetter, Jan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8165-402X; Shaffer, David Williamson; Fischer, Martin R.; Zottmann, Jan M. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3887-1181 und Sailer, Michael (20. Oktober 2020): Diagnostic Activities and Diagnostic Practices in Medical Education and Teacher Education. An Interdisciplinary Comparison. In: Frontiers in Psychology, Bd. 11, 562665: S. 1-9 [PDF, 1MB]

Bichler, Sarah; Schwaighofer, Matthias; Stadler, Matthias; Bühner, Markus; Greiff, Samuel und Fischer, Frank (Oktober 2020): How working memory capacity and shifting matter for learning with worked examples. A replication study. In: Journal of Educational Psychology, Bd. 112, Nr. 7: S. 1320-1337

Chernikova, Olga ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0112-3665; Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379; Fink, Maximilian C. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-4269-4157; Timothy, Venance; Seidel, Tina ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-2578-1208; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X und COSIMA, DFG Research group (3. Juli 2020): Facilitating Diagnostic Competences in Higher Education---a Meta-Analysis in Medical and Teacher Education. In: Educational Psychology Review, Bd. 32, Nr. 1: S. 157-196 [PDF, 869kB]

Csanadi, Andras; Kollar, Ingo und Fischer, Frank (18. März 2020): Pre-service teachers’ evidence-based reasoning during pedagogical problem-solving: better together? In: European Journal of Psychology of Education, Bd. 36: S. 147-168

Radkowitsch, Anika; Vogel, Freydis und Fischer, Frank (2020): Good for learning, bad for motivation? A meta-analysis on the effects of computer-supported collaboration scripts. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 15: S. 5-47 [PDF, 809kB]

Fischer, Frank; Stegmann, Karsten und Tippelt, Rudolf (2020): Digitale Medien und schulisches Lernen. Forschungs- und Gestaltungsaufgaben für Bildungsforschung und Pädagogik. Einleitung in den Thementeil. In: Zeitschrift für Pädagogik, Bd. 66, Nr. 2: S. 155-158

Chernikova, Olga ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0112-3665; Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379; Stadler, Matthias; Holzberger, Doris ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6535-289X; Seidel, Tina ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-2578-1208 und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (2020): Simulation-Based Learning in Higher Education: A Meta-Analysis. In: Review of Educational Research, Bd. 90, Nr. 4: S. 499-541 [PDF, 553kB]

Kiesewetter, Jan; Sailer, Michael; Jung, Valentina M.; Schoenberger, Regina; Bauer, Elisabeth; Zottmann, Jan M.; Hege, Inga; Zimmermann, Hanna; Fischer, Frank und Fischer, Martin R. (2020): Learning clinical reasoning: how virtual patient case format and prior knowledge interact. In: BMC Medical Education, Bd. 20, Nr. 1, 73

Wildgans-Lang, Angelika; Scheuerer, Sarah; Obersteiner, Andreas; Fischer, Frank und Reiss, Kristina (2020): Analyzing prospective mathematics teachers' diagnostic processes in a simulated environment. In: Zdm-Mathematics Education, Bd. 52, Nr. 2: S. 241-254

Radkowitsch, Anika; Fischer, Martin R.; Schmidmaier, Ralf und Fischer, Frank (2020): Learning to diagnose collaboratively: validating a simulation for medical students. In: GMS Journal for Medical Education, Bd. 37, Nr. 5, Doc51

Stadler, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8241-8723; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X und Greiff, Samuel ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2900-3734 (7. Mai 2019): Taking a Closer Look: An Exploratory Analysis of Successful and Unsuccessful Strategy Use in Complex Problems. In: Frontiers in Psychology, Bd. 10, 777: S. 1-10 [PDF, 616kB]

Schulz, Claudia; Meyer, Christian M.; Kiesewetter, Jan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8165-402X; Sailer, Michael; Bauer, Elisabeth ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4078-0999; Fischer, Martin R.; Fischer, Frank und Gurevych, Iryna (2019): Analysis of Automatic Annotation Suggestions for Hard Discourse-Level Tasks in Expert Domains. In: 57th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (Acl 2019): S. 2761-2772

Ghanem, Christian; Kollar, Ingo; Pankofer, Sabine; Eckl, Markus und Fischer, Frank (2019): Does Probation Officers' Reasoning Change in the Light of Scientific Evidence? Analyzing the Quality of Evidence Utilisation in Social Work. In: Journal of Evidence-Based Social Work, Bd. 16, Nr. 4: S. 423-441

Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379; Fischer, Frank und Fischer, Martin R. (April 2018): Worked examples with errors: when self-explanation prompts hinder learning of teachers diagnostic competences on problem-based learning. In: Instructional Science, Bd. 46, Nr. 2: S. 245-271

Berndt, Markus ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-4467-5355; Strijbos, Jan-Willem und Fischer, Frank (Januar 2018): Effects of written peer-feedback content and sender’s competence on perceptions, performance, and mindful cognitive processing. In: European Journal of Psychology of Education, Bd. 33, Nr. 1: S. 31-49

Sommerhoff, Daniel ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0559-7120; Szameitat, Andrea; Vogel, Freydis ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8782-5053; Chernikova, Olga ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0112-3665; Loderer, Kristina und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X (2018): What Do We Teach When We Teach the Learning Sciences? A Document Analysis of 75 Graduate Programs. In: Journal of the Learning Sciences, Bd. 27, Nr. 2: S. 319-351 [PDF, 1MB]

Ghanem, Christian; Kollar, Ingo; Fischer, Frank; Lawson, Thomas R. und Pankhofer, Sabine (2018): How do social work novices and experts solve professional problems? A micro-analysis of epistemic activities and the use of evidence. In: European Journal of Social Work, Bd. 21, Nr. 1: S. 3-19

Förtsch, Christian; Sommerhoff, Daniel; Fischer, Frank; Fischer, Martin R.; Girwidz, Raimund; Obersteiner, Andreas; Reiss, Kristina; Stürmer, Kathleen; Siebeck, Matthias; Schmidmaier, Ralf; Seidel, Tina; Ufer, Stefan; Wecker, Christof und Neuhaus, Birgit J. (2018): Systematizing Professional Knowledge of Medical Doctors and Teachers: Development of an Interdisciplinary Framework in the Context of Diagnostic Competences. In: Education Sciences, Bd. 8, Nr. 4, 207 [PDF, 729kB]

Zottmann, Jan M. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3887-1181; Dieckmann, Peter; Taraszow, Tatjana; Rall, Marcus und Fischer, Frank (2018): Just watching is not enough: Fostering simulation-based learning with collaboration scripts. In: Gms Journal for Medical Education, Bd. 35, Nr. 3, Doc35 [PDF, 1MB]

Fischer, Frank (2018): Learning communities and scaffolding: three different ways to conceptualizing their relationship. In: Instructional Science, Bd. 46, Nr. 4: S. 633-637

Csanadi, Andras; Eagan, Brendan; Kollar, Ingo; Shaffer, David Williamson und Fischer, Frank (2018): When coding-and-counting is not enough: using epistemic network analysis (ENA) to analyze verbal data in CSCL research. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 13, Nr. 4: S. 419-438

Edmond, Jennifer; Fischer, Frank; Mertens, Michael und Romary, Laurent (Oktober 2017): The DARIAH ERIC: Redefining Research Infrastructure for the Arts and Humanities in the Digital Age. In: ERCIM News, Nr. 111

Schwaighofer, Matthias; Bühner, Markus und Fischer, Frank (2017): Executive functions in the context of complex learning. Malleable moderators? In: Frontline Learning Research, Bd. 5, Nr. 1: S. 58-75

Jucks, Regina; Fischer, Frank und Scheiter, Katharina (2017): More research needed: Strukturelle und individuelle Rahmenbedingungen für die Wissenschaft als Beruf(ung). In: Psychologische Rundschau, Bd. 68, Nr. 4: S. 279-281

Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379; Fischer, Martin R. und Fischer, Frank (2017): Towards more systematic and better theorised research on simulations. In: Medical Education, Bd. 51, Nr. 2: S. 129-131

Vogel, Freydis; Wecker, Christof; Kollar, Ingo und Fischer, Frank (2017): Socio-Cognitive Scaffolding with Computer-Supported Collaboration Scripts: a Meta-Analysis. In: Educational Psychology Review, Bd. 29, Nr. 3: S. 477-511

Kiesewetter, Jan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8165-402X; Fischer, Frank und Fischer, Martin R. (2017): Collaborative Clinical Reasoning-A Systematic Review of Empirical Studies. In: Journal of Continuing Education in the Health Professions, Bd. 37, Nr. 2: S. 123-128

Schwaighofer, Matthias; Vogel, Freydis; Kollar, Ingo; Ufer, Stefan; Strohmaier, Anselm; Terwedow, Ilka; Ottinger, Sarah; Reiss, Kristina und Fischer, Frank (2017): How to combine collaboration scripts and heuristic worked examples to foster mathematical argumentation - when working memory matters. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 12, Nr. 3: S. 281-305

Opitz, Ansgar; Heene, Moritz und Fischer, Frank (2017): Measuring scientific reasoning – a review of test instruments. In: Educational Research and Evaluation, Bd. 23, Nr. 3/4: S. 78-101

Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379; Fischer, Frank und Feichtner, Veronika (2017): Kompetenzförderliches Feedback. In: Schulverwaltung Bayern, Bd. 9: S. 231-235

Schultz-Pernice, Florian; Kotzebue, Lena von; Franke, Ulrike; Ascherl, Carina; Hirner, Carola; Neuhaus, Birgit; Ballis, Anja; Hauck-Thum, Uta; Aufleger, Monika; Romeike, Ralf; Frederking, Volker; Krommer, Axel; Haider, Michael; Schworm, Silke; Kuhbandner, Christof und Fischer, Frank (2017): Forschungsgruppe Lehrerbildung Digitaler Campus Bayern: Kernkompetenzen von Lehrkräften für das Unterrichten in einer digitalisierten Welt. In: merz – medien + erziehung, Zeitschrift für Medienpädagogik, Nr. 4: S. 65-74

Kiesewetter, Jan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8165-402X; Fischer, Frank und Fischer, Martin R. (2016): Collaboration Expertise in Medicine - No Evidence for Cross-Domain Application from a Memory Retrieval Study.
In: PLOS ONE 11(2), e0148754 [PDF, 564kB]

Schwaighofer, Matthias; Bühner, Markus und Fischer, Frank (2016): Executive Functions as Moderators of the Worked Example Effect: When Shifting Is More Important Than Working Memory Capacity. In: Journal of Educational Psychology, Bd. 108, Nr. 7: S. 982-1000

Fries, Stefan; Fischer, Frank und Jucks, Regina (2016): Grundlagen für die Anwendung? Zum Verhältnis von Allgemeiner und Pädagogischer Psychologie. In: Psychologische Rundschau, Bd. 67, Nr. 3: S. 196-198

Engelmann, Katharina; Neuhaus, Birgit J. und Fischer, Frank (2016): Fostering scientific reasoning in education - meta-analytic evidence from intervention studies. In: Educational Research and Evaluation, Bd. 22, Nr. 5-6: S. 333-349

Stegmann, Karsten; Kollar, Ingo; Weinberger, Armin und Fischer, Frank (2016): Appropriation from a script theory of guidance perspective: a response to Pierre Tchounikine. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 11, Nr. 3: S. 371-379

Vogel, Freydis; Kollar, Ingo; Ufer, Stefan; Reichersdorfer, Elisabeth; Reiss, Kristina und Fischer, Frank (2016): Developing argumentation skills in mathematics through computer-supported collaborative learning: the role of transactivity. In: Instructional Science, Bd. 44, Nr. 5: S. 477-500

Wecker, Chrstof; Hetmanek, Andreas und Fischer, Frank (2016): Zwei Fliegen mit einer Klappe? Fachwissen und fächerübergreifende Kompetenzen gemeinsam fördern. In: Unterrichtswissenschaft : Zeitschrift für Lernforschung, Bd. 3: S. 226-238

Schwaighofer, Matthias; Fischer, Frank und Bühner, Markus (2015): Does Working Memory Training Transfer? A Meta-Analysis Including Training Conditions as Moderators. In: Educational Psychologist, Bd. 50, Nr. 2: S. 138-166

Fischer, Frank; Kollar, Ingo; Stegmann, Karsten und Wecker, Christof (17. Januar 2013): Toward a script theory of guidance in computer-supported collaborative learning. In: Educational Psychologist, Bd. 48, Nr. 1: S. 56-66 [PDF, 1MB]

Nistor, Nicolae und Fischer, Frank (2012): Communities of practice in academia. Testing a quantitative model. In: Learning, Culture and Social Interaction, Bd. 1, Nr. 2: S. 114-126 [PDF, 766kB]

Mäkitalo-Siegl, Kati und Fischer, Frank (2011): Stretching the limits in help-seeking research. Theoretical, methodological, and technological advances. In: Learning & Instruction, Bd. 21, Nr. 2: S. 243-246 [PDF, 136kB]

Mäkitalo-Siegl, Kati; Kohnle, Carmen und Fischer, Frank (2011): Computer-supported collaborative inquiry learning and classroom scripts. Effects on help-seeking processes and learning outcomes. In: Learning & Instruction, Bd. 21, Nr. 2: S. 257-266 [PDF, 324kB]

Wecker, Christof und Fischer, Frank (2011): From guided to self-regulated performance of domain-general skills. The role of peer monitoring during the fading of instructional scripts. In: Learning and Instruction, Bd. 21, Nr. 6: S. 746-756 [PDF, 308kB]

Kollar, Ingo und Fischer, Frank (2010): Peer assessment as collaborative learning. A cognitive perspective. In: Learning and Instruction, Bd. 20, Nr. 4: S. 344-348 [PDF, 161kB]

Wecker, Cristof; Stegmann, Karsten; Bernstein, Florian; Huber, Michael J.; Kalus, Georg; Rathmeyer, Sabine; Kollar, Ingo und Fischer, Frank (2010): S-COL: A Copernican turn for the development of flexibly reusable collaboration scripts. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 5, Nr. 3: S. 321-343 [PDF, 283kB]

Weinberger, Armin; Stegmann, Karsten und Fischer, Frank (2010): Learning to argue online. Scripted groups surpass individuals (unscripted groups do not). In: Computers in Human Behavior, Bd. 26, Nr. 4: S. 506-515 [PDF, 299kB]

Rosé, Carolyn P.; Wang, Yi-Chia; Cui, Yue; Arguello, Jaime; Stegmann, Karsten; Weinberger, Armin und Fischer, Frank (2008): Analyzing collaborative learning processes automatically. Exploiting the advances of computational linguistics in computer-supported collaborative learning. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 3, Nr. 3: S. 237-271 [PDF, 709kB]

Bauer, Korinna und Fischer, Frank (2007): The educational research-practice interface revisited. A scripting perspective. In: Educational Research and Evaluation, Bd. 13, Nr. 3: S. 221-236 [PDF, 227kB]

Kollar, Ingo; Fischer, Frank und Slotta, J. D. (2007): Internal and external scripts in computer-supported collaborative inquiry learning. In: Learning and Instruction, Bd. 17, Nr. 6: S. 708-721 [PDF, 786kB]

Stegmann, Karsten; Weinberger, Armin und Fischer, Frank (2007): Facilitating argumentative knowledge construction with computer-supported collaboration scripts. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 2, Nr. 4: S. 421-447 [PDF, 519kB]

Kobbe, Lars; Weinberger, Armin; Dillenbourg, Pierre; Harrer, Andreas; Hämäläinen, Raija; Häkkinen, Päivi und Fischer, Frank (2007): Specifying computer-supported collaboration scripts. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Bd. 2, Nr. 2-3: S. 211-224 [PDF, 181kB]

Weinberger, Armin; Stegmann, Karsten und Fischer, Frank (2007): Knowledge convergence in collaborative learning. Concepts and assessment. In: Learning and Instruction, Bd. 17, Nr. 4: S. 416-426 [PDF, 211kB]

Strijbos, Jan-Willem und Fischer, Frank (2007): Methodological challenges for collaborative learning research. In: Learning and Instruction, Bd. 17, Nr. 4: S. 389-393 [PDF, 147kB]

Kollar, Ingo; Fischer, Frank und Hesse, Friedrich W. (2006): Collaboration scripts - a conceptual analysis. In: Educational Psychology Review, Bd. 18, Nr. 2: S. 159-185 [PDF, 352kB]

Weinberger, Armin und Fischer, Frank (2006): A framework to analyze argumentative knowledge construction in computer-supported collaborative learning. In: Computers & Education, Bd. 46, Nr. 1: S. 71-95 [PDF, 301kB]

Fischer, Frank und Mandl, Heinz (2005): Knowledge convergence in computer-supported collaborative learning. The role of external representation tools. In: Journal of the Learning Sciences, Bd. 14, Nr. 3: S. 405-441 [PDF, 846kB]

Mäkitalo-Siegl, Kati; Weinberger, Armin; Häkkinen, Päivi; Järvelä, Sanna und Fischer, Frank (2005): Epistemic cooperation scripts in online learning environments. Fostering learning by reducing uncertainty in discourse? In: Computers in Human Behavior, Bd. 21, Nr. 4: S. 603-622 [PDF, 289kB]

Weinberger, Armin; Ertl, Bernhard; Fischer, Frank und Mandl, Heinz (2005): Epistemic and social scripts in computer-supported collaborative learning. In: Instructional Science, Bd. 33, Nr. 1: S. 1-30 [PDF, 298kB]

Fischer, Frank; Troendle, Pamela und Mandl, Heinz (2003): Using the Internet to improve university education. Problem-oriented web-based learning with MUNICS. In: Interactive Learning Environments, Bd. 11, Nr. 3: S. 193-214 [PDF, 619kB]

Fischer, Frank; Bruhn, Johannes; Gräsel, Cornelia und Mandl, Heinz (2002): Fostering collaborative knowledge construction with visualization tools. In: Learning and Instruction, Bd. 12, Nr. 2: S. 213-232 [PDF, 295kB]

Gräsel, Cornelia; Fischer, Frank und Mandl, Heinz (2001): The use of additional information in problem-oriented learning environments. In: Learning Environment Research, Bd. 3, Nr. 3: S. 287-305 [PDF, 165kB]

Fischer, M.; Gräsel, Cornelia; Lahoda, P.; Fischer, Frank; Kittel, Alexander; Kuhlendahl, B.; Puchert, C.; Schmid, G.; Widmer Hüffer, C.; Fabian, D.; Hohnloser, J.; Gärtner, Roland; Mandl, Heinz und Scriba, Peter Christian (1993): Thyroidea. Fallbasiertes Lernen in der Medizin. In: Chronik / Ludwig-Maximilians-Universität München, LMU, Bd. 72

Paper

Sailer, Michael; Murböck, Julia und Fischer, Frank (November 2017): Digitale Bildung an bayerischen Schulen – Infrastruktur, Konzepte, Lehrerbildung und Unterricht.

Stegmann, Karsten und Fischer, Frank (Februar 2016): Auswirkungen digitaler Medien auf den Wissens- und Kompetenzerwerb an der Hochschule. [PDF, 433kB]

Fischer, Frank; Wecker, Christof und Stegmann, Karsten (Oktober 2015): Auswirkungen digitaler Medien auf den Wissens- und Kompetenzerwerb in der Schule. [PDF, 438kB]

Ertl, Bernhard; Fischer, Frank und Mandl, Heinz (April 2004): Conceptual and socio-cognitive support for collaborative learning in videoconferencing environments. (Forschungsbericht Nr. 168). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Weinberger, Armin; Ertl, Bernhard; Fischer, Frank und Mandl, Heinz (Dezember 2003): Epistemic and Social Scripts in Computer-Supported Collaborative Learning. (Forschungsbericht Nr. 163). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336 [PDF, 502kB]

Weinberger, Armin; Fischer, Frank und Mandl, Heinz (Februar 2003): Gemeinsame Wissenskonstruktion in computervermittelter Kommunikation: Wirkungen von Kooperationsskripts auf den Erwerb anwendungsorientierten Wissens. (Forschungsbericht Nr. 156). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336 [PDF, 709kB]

Weinberger, Armin; Reiserer, Markus; Ertl, Bernhard; Fischer, Frank und Mandl, Heinz (Februar 2003): Facilitating collaborative knowledge construction in computer-mediated learning with structuring tools. (Forschungsbericht Nr. 158). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336 [PDF, 540kB]

Weinberger, Armin; Fischer, Frank und Mandl, Heinz (Juli 2002): Gemeinsame Wissenskonstruktion in computervermittelter Kommunikation: Welche Kooperationsskripts fördern Partizipation und anwendungsorientiertes Wissen? (Forschungsbericht Nr. 153). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336 [PDF, 504kB]

Weinberger, Armin; Fischer, Frank und Mandl, Heinz (November 2001): Scripts and scaffolds In Problem-based computer supported collaborative learning environments: fostering participation and transfer. (Forschungsbericht Nr. 144). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336 [PDF, 1MB]

Fischer, Frank (Oktober 2001): Gemeinsame Wissenskonstruktion -Theoretische und Methodologische Aspekte. (Forschungsbericht Nr. 142). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336 [PDF, 145kB]

Fischer, Frank; Tröndle, Pamela und Mandl, Heinz (September 2001): Using the Internet to improve university education: Problem-oriented web-based learning and the MUNICS environment. (Forschungsbericht Nr. 138). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336 [PDF, 1MB]

Fischer, Frank und Mandl, Heinz (April 2001): Fostering shared knowledge with active graphical representation in different collaboration scenarios. (Forschungsbericht Nr. 135). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336 [PDF, 3MB]

Fischer, Frank und Mandl, Heinz (Juli 2000): Lehren und Lernen mit neuen Medien. (Forschungsbericht Nr. 125). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Fischer, Frank und Mandl, Heinz (März 2000): Being there or being where? Videoconferencing and cooperative learning. (Forschungsbericht Nr. 122). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Tröndle, Pamela; Fischer, Frank; Mandl, Heinz; Koch, Jürgen; Teege, Gunnar und Schlichter, Johann (Mai 1999): Multimediales Lernen an der Universität. Munics - Munich Net-based learning in Computer Science. (Forschungsbericht Nr. 107). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Fischer, Frank; Bruhn, Johannes; Gräsel, Cornelia und Mandl, Heinz (Mai 1999): Kooperatives Lernen mit Videokonferenzen: Gemeinsame Wissenskonstruktion und individueller Lernerfolg. (Forschungsbericht Nr. 108). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Fischer, Frank und Mandl, Heinz (April 1999): Strategiemodellierung mit Expertenmaps. (Forschungsbericht Nr. 104). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Fischer, Frank; Bruhn, Johannes; Gräsel, Cornelia und Mandl, Heinz (Oktober 1998): Strukturangebote für die gemeinsame Wissenskonstruktion beim kooperativen Lernen. (Forschungsbericht Nr. 97). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Gräsel, Cornelia; Fischer, Frank; Bruhn, Johannes und Mandl, Heinz (Oktober 1997): "Ich sag Dir was, was Du schon weißt". Eine Pilotstudie zum Diskurs beim kooperativen Lernen in Computernetzen>. (Forschungsbericht Nr. 82). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Mandl, Heinz; Gräsel, Cornelia und Fischer, Frank (Oktober 1997): Facilitating problem-orientated learning: The role of strategy modeling by experts. (Forschungsbericht Nr. 84). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Gräsel, Cornelia; Bruhn, Johannes; Mandl, Heinz und Fischer, Frank (November 1996): Lernen in Computernetzen unter konstruktivistischer Perspektive. (Forschungsbericht Nr. 73). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Fischer, Frank; Kittel, Alexander; Gräsel, Cornelia und Mandl, Heinz (Januar 1996): Strategien zur Bearbeitung von Diagnoseproblemen in komplexen Lernumgebungen. (Forschungsbericht Nr. 66). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Fischer, Frank; Gräsel, Cornelia; Kittel, Alexander und Mandl, Heinz (Oktober 1995): Entwicklung und Untersuchung eines computerbasierten Mappingverfahrens zur Strukturierung komplexer Information. (Forschungsbericht Nr. 57). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Fischer, Frank; Kittel, Alexander; Gräsel, Cornelia und Mandl, Heinz (September 1994): Diagnostische Prozesse in der Medizin. Ansätze zur Beschreibung und Förderung. (Forschungsbericht Nr. 43). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Buchbeitrag

Wecker, Christof und Stegmann, Karsten (2019): Medien im Unterricht. In: Urhahne, Detlef; Dresel, Markus und Fischer, Frank (Hrsg.): Psychologie für den Lehrberuf. Berlin; Heidelberg: Springer. S. 373-393

Paulus, Markus (2019): Psychosexuelle und soziale Entwicklung. In: Urhahne, Detlef; Dresel, Markus und Fischer, Frank (Hrsg.): Psychologie für den Lehrberuf. 1. Berlin: Springer. S. 253-272

Meinhardt, Jörg (2019): Gehirn und Lernen. In: Urhahne, Detlef; Dresel, Markus und Fischer, Frank (Hrsg.): Psychologie für den Lehrberuf. Berlin; Heidelberg: Springer; Berlin; Heidelberg. S. 85-106

Schwaighofer, Matthias; Heene, Moritz und Bühner, Markus (2019): Grundlagen und Kriterien der Diagnostik. In: Urhahne, Detlef; Dresel, Markus und Fischer, Frank (Hrsg.): Psychologie für den Lehrberuf. Berlin; Heidelberg: Springer. S. 471-491

Fischer, Frank; Hmelo-Silver, Cindy E.; Goldman, Susan R. und Reimann, Peter (2018): Introduction. Evolution of research in the learning sciences. In: Fischer, Frank; Hmelo-Silver, Cindy E.; Goldman, Susan R. und Reimann, Peter (Hrsg.): International Handbook of Learning Sciences. New York ; London: S. 1-8

Kollar, Ingo; Wecker, Christof und Fischer, Frank (2018): Scaffolding and Scripting (Computer-Supported) Collaborative Learning. In: Fischer, Frank; Hmelo-Silver, Cindy E.; Goldman, Susan R. und Reimann, Peter (Hrsg.): International Handbook of the Learning Sciences. New York ; London: Routledge, Taylor & Francis Group.

Stegmann, Karsten; Wecker, Christof; Mandl, Heinz und Fischer, Frank (2018): Lehren und Lernen mit digitalen Medien. Ansätze und Befunde der empirischen Bildungsforschung. In: Tippelt, Rudolf und Schmidt-Hertha, Bernhard (Hrsg.): Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: Springer. S. 967-988

Kollar, Ingo und Fischer, Frank (2017): Digitale Medien für die Unterstützung von Lehr-/Lernprozessen in der Weiterbildung. Theoretische Ansätze und empirische Befunde. In: Tippelt, Rudolf und Hippel, Aiga von (Hrsg.): Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung. Springer Reference Sozialwissenschaften, Wiesbaden: Springer VS. S. 1-17

Nistor, Nicolae und Fischer, Frank (2017): Medienpsychologie. In: Schorb, Bernd; Hartung-Griemberg, Anja und Dallmann, Christine (Hrsg.): Grundbegriffe Medienpädagogik. 6., neu verfasste Auflage. München: kopaed. S. 287-293

Stegmann, Karsten; Wecker, Christof; Mandl, Heinz und Fischer, Frank (2016): Lehren und Lernen mit digitalen Medien. Ansätze und Befunde der empirischen Bildungsforschung. In: Tippelt, Rudolf und Schmidt-Hertha, Bernhard (Hrsg.): Handbuch Bildungsforschung. Springer Reference Sozialwissenschaften, Wiesbaden: Springer VS. S. 1-22

Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379 und Fischer, Frank (2016): Berufsbegleitendes Lernen: Modelle und Befunde aus der Lehr-/Lernforschung. In: Dirk, Michael; Marotzki, Winfried und Mieg, Harald A. (Hrsg.): Handbuch Professionsentwicklung. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. S. 239-250

Ghanem, Christian; Schwegele, Albert; Kollar, Ingo; Fischer, Frank und Pankofer, Sabine (2016): Bewährungshilfe und Wissenschaft: Eine Annäherung (?). Bedingungen für eine evidenzbasierte Sozialarbeitspraxis aus Sicht von Bewährungshelfer innen. In: Borrmann, Stefan und Thiessen, Barbara (Hrsg.): Wirkungen Sozialer Arbeit : Potentiale und Grenzen der Evidenzbasierung für Profession und Disziplin. Theorie, Forschung und Praxis der Sozialen Arbeit, Bd. 12. Opladen ; Berlin ; Toronto: Verlag Barbara Budrich. S. 373-394

Mödritscher, Felix; Luengo, Vanda; Law, Effie Lai-Chong; Hoppe, H. Ulrich und Stegmann, Karsten (2016): Grand Challenge Problem 7: Towards Adaptive and Adaptable Learning in Massive Online Courses. In: Eberle, Julia; Lund, Kristine; Tchounikine, Pierre und Fischer, Frank (Hrsg.): Grand Challenge Problems in Technology-Enhanced Learning II: MOOCs and Beyond : Perspectives for Research, Practice, and Policy Making Developed at the Alpine Rendez-Vous in Villard-de-Lans. SpringerBriefs in Education, 1. Auflage. Cham: Springer International Publishing. S. 33-37

Mödritscher, Felix; Luengo, Vanda; Law, Effie Lai-Chong; Hoppe, H. Ulrich und Stegmann, Karsten (2016): Grand Challenge Problem 8: Interactive Learning Analytics: From Accountability to ‘Opportunity Management’ in a Multi-actor Perspective. In: Eberle, Julia; Lund, Kristine; Tchounikine, Pierre und Fischer, Frank (Hrsg.): Grand Challenge Problems in Technology-Enhanced Learning II: MOOCs and Beyond : Perspectives for Research, Practice, and Policy Making Developed at the Alpine Rendez-Vous in Villard-de-Lans. 1. Auflage. Cham: Springer International Publishing. S. 39-44

Weber, Susanne (0200): Das Concept Mapping Software Tool (COMASOTO) zur Diagnose strukturellen Wissens. In: Mandl, Heinz und Fischer, Frank (Hrsg.): Wissen sichtbar machen : Wissensmanagement mit Mapping-Techniken. Göttingen [u.a.]: Hogrefe. S. 158-179

Konferenzbeitrag

Bauer, Elisabeth ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4078-0999; Sailer, Michael; Kiesewetter, Jan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8165-402X; Schulz, Claudia; Pfeiffer, Jonas; Gurevych, Iryna; Fischer, Martin R. und Fischer, Frank (2019): Using ENA to Analyze Pre-service Teachers' Diagnostic Argumentations: A Conceptual Framework and Initial Applications. International Conference on Quantitative Ethnography: Advances in Quantitative Ethnography, Madison, WI, USA, 20. – 22. Oktober 2019. Eagan, Brendan; Misfeldt, Morten und Siebert-Evenstone, Amanda (Hrsg.): Cham: Springer International Publishing. S. 14-25

Schulz, Claudia; Sailer, Michael; Kiesewetter, Jan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8165-402X; Bauer, Elisabeth ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4078-0999; Fischer, Frank; Fischer, Martin R. und Gurevych, Iryna (2018): Automatic Recommendations for Data Coding: a use case from medical and teacher education. 14th International Conference on e-Science (e-Science), Amsterdam, Netherlands, 29 Oct.-1 Nov. 2018. IEEE Xplore. IEEE. S. 364-365

Andere

Kosiol, Timo ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-8386-5151; Rutkowski, Annemarie ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7235-5391; Kastorff, Tamara ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7603-304X; Mohr, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2828-6939; Berger, Sonja ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0723-4104; Reith, Sabrina ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-6524-4968; Stegmann, Karsten ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5393-0787; Ufer, Stefan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3187-3459; Frick, Dagmar ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-3504-1331; Förtsch, Christian ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3625-6791; Neuhaus, Birgit ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6031-9660; Aufleger, Monika; Haldenwang, Vera ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5476-8723; Teubner, Markus ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0259-1671; Ludwig, Andrea ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-9429-6628; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X; Bannert, Maria ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-7045-2764; Arvaneh, Begüm ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4537-1932; Meuleners, Julia ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5123-2950; Gräsel, Cornelia ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0278-2988; Klausing, Eike; Ripsam, Melanie; Nerdel, Claudia; Held, Tobias; Lindner, Martin; Kofahl, Paula; Ulm, Sonja; Oechslein, Karin und Räde, Anselm (1. März 2023): DigitUS mebis-Metakurs | Erstellung von mebis Kursen. [Andere, 4MB]

Kosiol, Timo ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-8386-5151; Rutkowski, Annemarie ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7235-5391; Kastorff, Tamara ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7603-304X; Mohr, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2828-6939; Berger, Sonja ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0723-4104; Reith, Sabrina ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-6524-4968; Stegmann, Karsten ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5393-0787; Ufer, Stefan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3187-3459; Frick, Dagmar ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-3504-1331; Förtsch, Christian ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3625-6791; Neuhaus, Birgit ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6031-9660; Aufleger, Monika; Haldenwang, Vera ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5476-8723; Teubner, Markus ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0259-1671; Ludwig, Andrea ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-9429-6628; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X; Bannert, Maria ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-7045-2764; Arvaneh, Begüm ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4537-1932; Meuleners, Julia ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5123-2950; Gräsel, Cornelia ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0278-2988; Klausing, Eike; Ripsam, Melanie; Nerdel, Claudia; Held, Tobias; Lindner, Martin; Kofahl, Paula; Ulm, Sonja; Oechslein, Karin und Räde, Anselm (1. März 2023): DigitUS mebis-Kurs | Kurs für Lerngemeinschaften. [Andere, 284MB]

Kosiol, Timo ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-8386-5151; Rutkowski, Annemarie ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7235-5391; Kastorff, Tamara ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7603-304X; Mohr, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2828-6939; Berger, Sonja ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0723-4104; Reith, Sabrina ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-6524-4968; Stegmann, Karsten ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5393-0787; Ufer, Stefan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3187-3459; Frick, Dagmar ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-3504-1331; Förtsch, Christian ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3625-6791; Neuhaus, Birgit ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6031-9660; Aufleger, Monika; Haldenwang, Vera ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5476-8723; Teubner, Markus ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0259-1671; Ludwig, Andrea ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-9429-6628; Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X; Bannert, Maria ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-7045-2764; Arvaneh, Begüm ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4537-1932; Meuleners, Julia ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5123-2950; Gräsel, Cornelia ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0278-2988; Klausing, Eike; Ripsam, Melanie; Nerdel, Claudia; Held, Tobias; Lindner, Martin; Kofahl, Paula; Ulm, Sonja; Oechslein, Karin und Räde, Anselm (1. März 2023): DigitUS mebis-Kurs | Materialsammlung für Multiplikatorinnen und Multiplikatoren. [Andere, 126MB]

Stegmann, Karsten ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5393-0787; Berger, Sonja ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0723-4104; Kastorff, Tamara ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7603-304X und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X : DigitUS Einladungsschreiben weiterer Kreis. DigitUS Anschreiben. [PDF, 235kB]

Stegmann, Karsten ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5393-0787; Berger, Sonja ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0723-4104; Kastorff, Tamara ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7603-304X und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X : DigitUS Einladungsschreiben und Basisinformationen Hauptstudie. DigitUS Anschreiben. [PDF, 800kB]

Stegmann, Karsten ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5393-0787; Berger, Sonja ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0723-4104; Kastorff, Tamara ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7603-304X und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X : DigitUS Einladungsschreiben und Basisinformationen Pilotstudie. DigitUS Anschreiben. [PDF, 732kB]

Stegmann, Karsten ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5393-0787; Berger, Sonja ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0723-4104; Kastorff, Tamara ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-7603-304X und Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X : DigitUS Anschreiben Schulämter und MB-Dienststellen. DigitUS Anschreiben. [PDF, 644kB]

Diese Liste wurde am Sat Apr 20 22:54:55 2024 CEST erstellt.