
Factual errors in the Cochrane Review (Webster et al, 2023) on 
Betahistine in Ménière’s disease 
	

Robert	Gürkov,	MD	

	

The	Cochrane	review	(Webster	et	al,	2023)	on	betahistine	in	Menière’s	Diseae	(Hydropic	
Ear	Disease)	represents	a	problematic	handling	of	evidence.	The	existing	clinical	trials	in	
this	field	are	extremely	heterogenous.	Furthermore,	there	is	a	clear	correlation	between	the	
quality	of	trial	and	its	result:	low-quality	trials	typically	claim	to	find	a	significant	
therapeutic	effect	of	betahistine	in	Hydropic	Ear	Disease.	High-quality	trials	usually	do	not	
find	a	therapeutic	effect.	

When	summarizing	the	evidence	from	such	extremely	heterogeneous	trials,	it	is	obvious	at	
first	sight	that	a	meta-analysis	of	several	trials	is	neither	feasible	nor	useful.	Therefore,	a	
narrative	systematic	review	is	warranted.	It	allows	to	clearly	assess	individual	trial	quality	
and	preserves	the	informational	content	of	the	original	studies	and	hence	is	the	most	
valuable	and	useful	approach	to	provide	the	decision-makers	(physicians,	healthcare	
providers,	guideline	developers)	with	the	best	available	evidence	as	a	basis	for	their	
decisions.	

However,	the	Cochrane	2023	review	chose	another	path:	it	chose	to	blend	extremely	
heterogeneous	studies	into	one	melting	pot	and	transformed	the	original	data	structure	by	
an	analysis	method	using	aggregation	of	primary	data.	This	aggregation	leads	to	a	
substantial	alteration	of	the	primary	data	structure	and	a	significant	loss	of	information.	For	
example,	the	longitudinal	data	which	have	been	collected	daily	during	9	months	(!)	of	
continuous	treatment	in	the	BEMED	trial	have	been	truncated	to	a	single	cross-sectional	
data	point	at	one	single	time	point.	Furthermore,	this	aggregation	of	primary	data	fails	to	
yield	the	desired	positive	effect	of	enabling	a	meta-analysis	because	the	data	are	still	too	
heterogenous	across	trials.	It	merely	leads	to	an	artificial	weakening	of	very	robust	and	
precise	results	with	a	high	statistical	power	and	consequently	to	a	misleading	perpetuation	
of	“uncertainty”	where	in	fact	clarity	exists.	

Apart	from	this	unsuitable	method	of	analysis	which	distorts	the	extremely	valuable	
primary	data,	this	Cochrane	review	suffers	from	numerous	factual	errors.	The	amount	and	
severity	of	these	errors	warrant	a	major	revision	of	the	Cochrane	review.	These	errors	are	
explained	here	in	order	to	provide	decision	makers	with	the	necessary	information	for	
interpretation	of	this	problematic	review.	

	



Errors	are	grouped	by	error	category	and	original	study.	Page	numbers	refer	to	the	
Cochrane	review.	

	

	

I.	Errors	in	basic	study	characterisation	

	

BEMED	trial	(Adrion	et	al.,	2016)	

1.	Incorrect	reporting	of	betahistine	dosage	

Page	42	

Error:	The	original	trial	randomized	patients	to	a	high	dose	of	(144	mg/day);	
The	wrong	dosage,	only	72	mg/day,	is	reported	in	the	Cochrane	review.	

2.	Incorrect	classification	of	a	fully	reported	prespecified	primary	endpoint	as	selective	
reporting	

Page	44	

Error:	The	primary	endpoint	was	prespecified	for	months	7–9	and	fully	reported;	months	
10–12	were	follow-up	only.	The	Cochrane	review	misclassifies	this	as	selective	reporting	
bias.	

	

Albu	trial	(Albu	et	al.,	2016)	

3.	Incorrect	classification	of	the	comparator	

Page	45	

Error:	Classified	as	“betahistine	versus	placebo/no	treatment”,	whereas	the	actual	
comparison	was	intratympanic	dexamethasone	+	betahistine	vs	intratympanic	
dexamethasone	+	placebo.	

	

4.	Incomplete	description	of	the	intervention	regimen	

Page	45	

Error:	Repeated	intratympanic	dexamethasone	re-treatments	“on	demand”	were	part	of	the	
published	study	design	but	are	not	reported	in	the	Cochrane	review.	



	

5.	Failure	to	report	timing	and	number	of	repeat	intratympanic	dexamethasone	treatments	

Page	45	

Error:	Timing	and	number	of	re-injections	is	not	reported	despite	clinical	relevance.	

	

6.	Asymmetric	reporting	of	repeat	intratympanic	dexamethasone	treatments	

Page	47	

Error:	Additional	intratympanic	treatments	are	mentioned	only	for	the	placebo	group	
although	they	occurred	in	both	groups.	

	

7.	Mischaracterization	of	intratympanic	dexamethasone	as	identical	background	treatment	

Pages	45	and	18	and	5	and	19	and	96	

Error:	Unequal	exposure	between	groups	is	not	captured	when	describing	the	background	
intervention.	

	

8.	Ignoring	incorrect	percentage	calculations	for	numbers	of	patients	with	repeat	
intratympanic	dexamethasone	treatments	

Error:	Percentages	reported	in	the	study	publication	correspond	to	the	randomized	
population,	not	the	analyzed	population.	This	contradiction	is	ignored.	

	

9.	Misleading	“triple-blind”	classification	

Page	44	

Error:	Primary	outcome	was	patient-reported	vertigo	diaries;	no	independent	blinded	
outcome	assessor	is	described.		

	

Mira	trial	(Mira	et	al,	2003)	

10.	Ignoring	author	communications	reported	in	previous	Cochrane	review	

Error:	



The	Cochrane	review	2001	states:	

“In	Mira	2003	two	randomized	lists	(one	for	Ménière's	disease	and	one	for	BPPV)	were	
generated	centrally	by	the	Medical	Department	of	the	pharmaceutical	company	that	
supplied	the	drug	and	placebo	tablets,	using	Fisher	and	Yates	random	number	tables.	The	
study	investigators	assigned	the	study	admission	numbers	"corresponding	to	the	
progressive	number	reported	in	the	related	randomization	list	(i.e.	according	to	the	two	
diagnoses)	to	the	participants	(personal	communication,	Mira	2003).	“	

However,	the	Cochrane	2023	review	describes	the	randomization	as:	

„Comment:	indicative	of	block	randomization,	stratified	by	condition	(MD	or	PPV).	However	
there	is	insufficient	information	about	sequence	generation.	“	

	

Schmidt	trial	(Schmidt	et	al.,	1992)	

11.	Incorrect	statement	that	baseline	attack	frequency	was	not	reported	

Page	67	

Error:	Baseline	vertigo	data	are	reported	in	the	original	publication	in	the	text	and	in	the	
results	figures.	The	reported	vertigo	score	is	a	combination	of	vertigo	attack	frequency,	
duration	and	severity.	In	their	methods,	the	Cochrane	review	authors	state	that,	concerning	
the	primary	outcome	of	interest	for	their	review,	on	page	10,	

"Vertigo	symptoms	comprise	a	variety	of	different	features,	including	frequency	of	episodes,	
duration	of	episodes	and	severity/intensity	of	the	episodes.	Where	possible,	we	included	
data	for	the	vertigo	outcomes	that	encompassed	all	of	these	three	aspects	(frequency,	
duration	and	severity/intensity	of	symptoms)."	Hence,	it	is	an	error	to	ignore	the	baseline	
vertigo	score	which	is	reported	in	the	original	study.	

	

12.	Incorrect	statement	that	randomization	numbers	were	unclear	

Page	69	

Error:	The	original	study	clearly	reports	20	betahistine	and	20	placebo	patients	as	being	
randomized.	

	

13.	Incorrect	assessment	of	blinding	of	study	personnel	

Page	69	

Error:	



The	original	publication	describes	maintained	blinding	and	reports	specific	unblinding	
circumstances,	e.g.	when	"the	code	was	broken"	at	the	occasion	of	drop	out	patients	with	
possible	major	adverse	reactions	to	the	study	treatment.	Also,	the	study	reports	in	the	
results	section	that	"once	the	code	was	broken,	the	drug	that	was	used	in	the	period	of	
preference	was	known."		This	represents	evidence	that	blinding	was	upheld	in	a	general	
(double-blind)	manner,	not	only	for	the	patients.			

Furthermore,	on	page	9	of	their	introduction,	under	the	subheading	"Requirements	of	
clinical	drug	trials	in	Meniere's	disease",	the	original	study	describes	blinding	as	essential	
for	a	clinical	trial	in	MD:		

"A	trial	has	to	be	double-blind.	Neither	doctor	nor	patient	should	know	which	of	the	
medications	to	be	studied	is	being	given."	This	represents	further	evidence	for	double-
blinding	in	this	study.	

On	page	46,	the	original	study	mentions	again	that	"The	effect	of	sustained-release	
betahistine	dihydrochloride	was	studied	in	a	placebo-controlled,	randomized,	double-blind,	
cross-over	trial	in	patients	suffering	from	Meniere's	disease".	

On	page	52,	the	original	study	states	again	that	"Capsules	containing	24	milligrams	of	
sustained-release	betahistine	dihydrochloride	were	used	as	the	active	drug	(betahistine	SR)	
in	the	placebo-controlled,	randomized,	double-blind,	cross-over	trial	in	patients	with	
Meniere's	disease".	

On	page	64,	the	original	study	clearly	describes	possible	events	that	would	lead	to	"breaking	
the	code",	making	clear	that	the	code	was	not	broken	before	the	end	of	the	trial.	

The	methods	section	and	the	discussion	of	the	original	study	describes	it	as	double-blind	on	
several	occasions.	It	also	specifically	discusses	the	difference	to	single-blinding.	

On	page	159	of	the	discussion,	the	original	study	states	that	"Double-blinding	can	only	be	
guaranteed	as	long	as	neither	the	patient	nor	the	investigator	can	tell	the	difference	
between	active	medication	and	placebo."	

In	the	Cochrane	review,	however,	this	is	erroneously	treated	as	unclear	blinding.	

	

14.	Reduction	of	longitudinal	outcome	data	to	a	single	time	point	

Page	24	

Error:	Monthly	longitudinal	repeated	measurements	are	erroneously	represented	as	a	
single	measurement	at	the	16-week	time	point.	

	

15.	Incorrect	maximum	vertigo	score	



Page	24	

Error:	Reported	maximum	score	(63)	is	incompatible	with	the	score	definition	in	the	
original	study	(maximum	270).	

	

16.	Failure	to	incorporate	previously	published	study	details	

Pages	67–69	

Error:	Information	previously	obtained	from	study	authors	and	published	in	an	earlier	
Cochrane	review	is	not	incorporated,	e.g.	number	of	randomized	patients	in	each	group.	

	

II.	Errors	related	to	eligibility	criteria	and	diagnosis	

	

Mira	trial	(Mira	et	al.,	2003)	

	

17.	Inclusion	despite	violation	of	stated	diagnostic	eligibility	criteria	(definite	or	probable	
Menière's	disease)	

Page	56	

Error:	The	original	study	included	patients	with	possible	Menière’s	disease.	

	

18.	Incorrect	summary	statement	on	diagnostic	reporting	

Page	56	

Error:	Diagnosis	is	presented	as	“not	reported”	despite	being	clearly	specified	in	the	original	
study.	

	

Duphar	study	(Duphar,	year	not	reported)	

	

19.	Inclusion	despite	missing	diagnostic	classification	

Page	50	

Error:	Definite/probable	diagnosis	is	stated	as	not	reported,	yet	the	study	is	included.	



	

III.	Errors	in	analysed	population	and	attrition	

	

Mira	trial	(Mira	et	al.,	2003)	

	

20.	Ignoring	previously	clarified	analyzed	sample	size	

Pages	56–57	

Error:	Earlier	clarification	by	author	communication	in	the	previous	Cochrane	review	that	
only	72	patients	(instead	of	81)	were	analyzed	is	not	carried	forward.	Instead,	the	Cochrane	
2023	review	states	that	"	We	therefore	assume	that	complete	follow-up	was	achieved".	

	

Khan	trial	(Khan	et	al.,	2011)	

	

21.	Ignoring	contradictory	dropout	numbers	

Page	55	

Error:	Multiple	incompatible	dropout	numbers	are	reported	in	the	original	study.	

	

22.	Ignoring	mismatch	between	analyzed	population	and	baseline	table	

Page	53	

Error:	Baseline	characteristics	are	reported	for	only	104	patients	and	not	106	analyzed	
patients	in	the	original	study.	

	

23.	Ignoring	unclear	analyzed	population	for	vertigo	outcomes	

Pages	54–55	

Error:	Responder	denominators	are	inconsistent	with	multiple	different	reported	drop	out	
numbers	and	imply	unexplained	exclusions	in	the	original	study.	(106	analyzed	patients,	
but	each	of	the	3	groups	contains	35	patients	=	105	in	total).	The	analyzed	population	in	the	
Cochrane	review	is	therefore	ill-defined.	The	Cochrane	review	uncritically	imputes	
implausible	numbers	into	their	analysis.	



	

IV.	Errors	in	outcome	definition	and	reporting	

	

Khan	trial	(Khan	et	al.,	2011)	

	

24.	Incorrect	statement	that	the	definition	of	improvement	was	unclear	

Page	54	

Error:	Improvement	is	clearly	defined	in	the	original	publication:	"	Overall	improvement	as	
defined	as	improvement	in	vertigo.	Improvement	in	vertigo	meant	decrease	in	number	or	
severity	of	attacks	or	both."	

In	contrast,	the	review	states:	"	It	is	also	unclear	how	participants	would	have	been	judged	
to	have	‘improved’	if	there	had	been	improvement	in	one	measure	but	not	the	other	(e.g.	if	
the	frequency	had	reduced,	but	the	severity	increased)."	

	

25.	Ignoring	unresolved	inconsistency	between	text	and	figure	

Page	54	

Error:	Text	and	figure	report	different	responder	numbers	(23	vs	24	patients	with	
improved	symptoms)	in	the	original	study.	

	

26.	Incorrect	assessment	of	baseline	age	comparability	as	"not	excessively	similar"	

Page	54	

Error:	Age	distributions	are	nearly	identical	in	the	original	study.	Age	was	51.7	vs	50.2	years	
(mean)	and	51	vs	51	years	(median).	

	

Mira	trial	(Mira	et	al,	2003)	

27.	Ignoring	internal	contradiction	for	baseline	vertigo	attack	frequency	

	



Error:	The	baseline	table	reports	a	monthly	attack	frequency	of	about	1.0	in	the	betahistine	
group.	But	the	results	report	a	baseline	attack	frequency	of	6.7.	The	review	ignores	this	
contradiction.	

	

28.	Ignoring	internal	contradiction	for	decrease	in	attack	frequency	

	

Error:	The	results	figure	in	the	original	publication	shows	a	63%	decrease	in	attack	
frequency,	whereas	the	text	reports	a	69%	decrease	in	attack	frequency.	The	analysis	in	the	
Cochrane	review	ignores	this	internal	contradiction.	

	

Ricci	trial	(Ricci	et	al.,	1987)	

	

29.	Failure	to	report	a	major	baseline	imbalance	

Page	61	

Error:	Marked	baseline	imbalance	across	treatment	groups	is	not	addressed.	

Pre-treatment	vertigo-frequency	(calculated	from	the	treatment	duration)	was	markedly	
higher	in	the	placebo	group:		the	attack-free	interval	was	31,2	days	for	the	betahistine	
group	and	21	days	for	the	placebo	group,	corresponding	to	a	50%	difference;	this	difference	
is	not	mentioned	in	the	review.	

	

30.	Unresolved	inconsistency	between	baseline	and	outcome	data	

Page	61	

Error:	Baseline	and	outcome	values	are	internally	inconsistent.	Since	the	mean	treatment	
duration	(defined	as	10	times	higher	than	the	average	interval	between	vertigo	attacks	
before	the	therapy)	in	the	BH	group	was	10m,	and	in	PL	group	only	7m,	it	must	be	assumed	
that	the	mean	pre-trial	vertigo-frequency	was	higher	in	the	PL	group:		vertigo-free	interval	
was	31,2	days	for	BH	and	21	days	for	PL.	However,	in	the	baseline	data	table,	the	mean	
vertigo-free	interval	was	given	as	26	for	BH	group	and	29	for	PL	group.	
The	review	ignores	this	internal	inconsistency.	

	

V.	Misclassification	of	implausible	results	



	

31.	Misclassification	of	Albu	trial:	

Error:		

a) The	patient	numbers	and	percentages	reported	for	patients	with	additional	
Dexamethasone	injections	are	contradictory	to	the	analysed	patient	numbers.	This	
is	an	implausible	result.	

b) The	number	of	drop	outs	reported	are	contradictory,	they	are	reported	as	3	in	one	
location,	and	4	in	another	location.	This	is	an	implausible	result.	

c)	The	Kaplan–Meier	analyses	are	not	appropriate	for	the	study’s	treatment	structure.	
Kaplan–Meier	curves	are	a	descriptive	survival	tool,	but	their	use	in	comparative	inference	
implicitly	assumes	that:	

-	treatment	exposure	is	effectively	fixed	(or	at	least	definable)	over	time,	

-	censoring	is	non-informative,	and	

-	post-baseline	changes	that	are	outcome-dependent	do	not	confound	the	hazard	
comparison.	

In	Albu	et	al.,	these	assumptions	are	violated	because	intratympanic	Dexamethasone	(ITD)	
is:	

-	repeated	as	part	of	the	protocol,	

-	triggered	by	clinical	course	(vertigo	persistence/recurrence),	

-	and	delivered	unequally	across	arms,	

-	with	unknown	timing.	

This	creates	a	feedback	loop:	

Vertigo	recurrence	(the	Kaplan	Meier	“failure”)	influences	subsequent	ITD	exposure,	and	
ITD	exposure	influences	future	vertigo	recurrence.	

Under	such	conditions,	a	Kaplan–Meier	(KM)	“time-to-failure”	curve	cannot	be	interpreted	
as	reflecting	the	causal	effect	of	betahistine	(or	even	the	causal	effect	of	the	initial	
randomization).	Furthermore,	the	visit	schedule	versus	the	apparent	time	resolution	
creates	a	conflict.	

The	protocol	states	patients	were	seen	every	two	months.	That	implies	re-treatment	
decisions	could	only	occur	at	discrete	two-month	intervals.	Yet	the	KM	plots	display	time	in	
months,	and	the	curves	appear	to	change	on	a	finer	timescale.		

Given	these	violations,	this	is	an	implausible	result.	



However,	the	review	ignores	these	implausible	results	in	the	“research	integrity	checklist”	
and	misclassifies	the	study	as	“The	study	is	free	from	implausible	results”.	

	

32.	Misclassification	of	Mira	trial:	

Error:	

a) Baseline	table	and	results	report	contradicting	numbers	for	vertigo	attack	frequency	
at	baseline.	This	is	an	implausible	result.	

b) The	original	study	reports	that	the	intensity	score	of	vertigo	was	more	frequently	
improved	in	BE-treated	patients	than	in	the	PL-treated	group.	However,	the	
methods	section	it	states	that	the	patients	reported	only	the	NUMBER	of	vertigo	
attacks	per	months	(not	the	intensity).		(intensity	and	duration	was	only	assessed	
within	the	GISFaV	questionnaire,	and	these	results	are	reported	separately).	This	is	
an	implausible	result.	

c) The	original	study	reports	that	the	duration	of	attacks	was	improved	significantly	
more	by	BH	than	by	the	PL	by	the	2nd	month.	However,	the	methods	section	it	
states	that	the	patients	reported	only	the	NUMBER	of	vertigo	attacks	per	months	
(not	the	duration).		(intensity	and	duration	was	only	assessed	within	the	GISFaV	
questionnaire,	and	these	results	are	reported	separately).	This	is	an	implausible	
result.	

d) In	results	table	2,	some	data	are	missing	and	marked	as	"NS",	which	is	explained	in	
the	table	caption	as	"statistically	not	significiant".	This	is	an	implausible	result.	

However,	the	review	ignores	these	implausible	results	in	the	“research	integrity	checklist”	
and	misclassifies	the	study	as	“No	implausible	results	were	noted”.	

	

33.	Misclassification	of	the	Ricci	trial	

Error:		

Since	the	mean	treatment	duration	in	BH	was	10m,	and	in	PL	group	only	7m,	it	must	be	
assumed	that	the	mean	pre-trial	vertigo-frequency	was	HIGHER	in	the	PL	group:		vertigo-
free	interval	was	31,2	days	for	BH	and	21	days	for	PL,	that	is	a	50%	difference.		BUT:	in	the	
baseline	data	table,	the	mean	vertigo-free	interval	was	given	as	26	for	BH	group		and	29	for	
PL	group.	This	is	an	implausible	result.	

However,	the	review	ignores	these	implausible	results	in	the	“research	integrity	checklist”	
and	misclassifies	the	study	as	“No	implausible	results	were	noted”.	

	

34.	Misclassification	of	the	Khan	trial:	



Error:	

a) The	duration	of	the	study	is	entirely	unclear.	There	are	only	2	mentions	of	a	time	
span	in	the	whole	original	study:	
The	abstract	states	that:	"	The	patients	were	reviewed	after	06	weeks."	
The	methods	section	states	that:	"All	Patients	were	followed	for	a	period	of	one	
year."	
This	is	an	implausible	result.	

b) Baseline	data	report	104	patients,	but	results	report	106	patients.	
This	is	an	implausible	result.	

c) The	number	of	drop	outs	is	reported	as	13,	or	14	or	15	in	a	contradictory	manner	
without	explanation.	
This	is	an	imlausible	result.	

d) The	responders	in	the	BH	group	are	reported	as	24	(text)	vs	23	(figure).	
This	is	an	implausible	result.	

e) The	reported	p-value	of	0.021	is	not	possible	with	the	reported	Chi	square	test.	
This	is	an	implausible	result.	

However,	the	review	ignores	these	implausible	results	in	the	“research	integrity	checklist”	
and	merely	states	that		
“Baseline	characteristics	are	only	reported	for	age	and	gender.	These	variables	are	not	
excessively	similar	across	groups”	(which	is	another	error	in	itself,	see	above).	
and	
“Some	loss	to	follow-up	is	reported”.	
	

VI.	Errors	in	statistical	reporting	and	interpretation	

	

Khan	trial	(Khan	et	al.,	2011)	

	

35.	Acceptance	of	a	p-value	inconsistent	with	the	stated	statistical	method	

Page	55	

Error:	The	reported	p	=	0.021	is	incompatible	with	the	stated	two-sided	chi-square	test.	The	
Cochrane	review	ignores	this	contradiction.	

	

36.	Ignoring	Implicit	use	of	a	one-sided	Fisher	exact	test	without	reporting	

Page	55	



Error:	Statistical	significance	relies	on	an	unreported	one-sided	test.	This	is	ignored	by	the	
review.	

	

37.	Failure	to	adress	sensitivity	to	minimal	changes	in	contradictory	responder	numbers	

Page	55	

Error:	The	responder	number	in	the	Betahistin	group	is	reported	in	a	contradiction	
between	text	(24)	and	figure	(23)	in	the	original	study	(see	also	other	error	above).	The	
Cochrane	review	uncritically	adopts	the	"better"	number	of	24	responders	into	their	
statistical	analysis.	However,	if	23	(responders	in	the	betahistine	group)	is	the	true	number,	
then	the	statistical	significance	reported	by	the	original	study	(p=	0.021)	is	now	non-
existent	(p=0.0921;	chi	square	test	as	specified	in	the	methods	section).		
Furthermore,	if	the	Cohrane	review	would	impute	the	number	of	23	(responders	in	the	
betahistine	group)	into	their	analysis,	their	p-value	would	also	change	from	0.06	
(borderline)	to	0.101	(clearly	non-significant).	The	Cochrane	review,	however,	ignores	this	
contradiction	and	statistic	fragility.	

	

VII.	Internal	consistency	/	trustworthiness	

	

38.	Inconsistent	application	of	trustworthiness	screening	

Pages	13–14,	31–32,	105	

Error:	Trustworthiness	concerns	are	handled	inconsistently.	

When	applying	the	trustworthiness	tool,	as	pre-specified	in	the	review	protocol,	the	
Cochrane	authors	found	that	all	the	betahistine	studies	-	except	Adrion	2016	-	had	concerns.	
Then	they	"attempted	to	contact	authors	to	clarify	these	issues,	but	we	either	received	no	
reply,	or	the	authors	were	unable	to	access	the	original	trial	data	to	clarify	our	queries."	
Their	next	step	was	then	to	reason	that	"the	trustworthiness	screening	tool	may	be	
excessively	sensitive"	and	to	include	the	studies	with	unresolved	concerns	into	the	review	
nonetheless.	

	

39.	Inconsistent	and	incorrect	application	of	the	Risk	of	Bias	tool	

Error:	The	review	states	that	the	Risk	of	Bias	2	(RoB	2)	tool	was	used.	However,	the	
terminology	and	domain	structure	applied	throughout	the	review	correspond	to	the	
original	Risk	of	Bias	tool	(RoB	1),	including	domains	such	as	“incomplete	outcome	data”,	
“selective	reporting”,	and	the	category	“unclear	risk”.	These	concepts	do	not	exist	in	RoB	2.	



The	mixing	of	RoB	1	terminology	with	a	claimed	RoB	2	assessment	constitutes	a	
methodological	inconsistency	and	results	in	systematically	more	severe	bias	judgements	
than	would	be	justified	under	a	correct	RoB	2	application.	

	
	

	

	

Declaration	of	interest:	

RG	is	a	co-author	of	the	BEMED-trial	(Adrion	et	al	2016).	

	

	

	

	

	


