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Degen, Nikolaus; Randeu, Tobias; Wolf, Florian; Fürmetz, Julian; Euler, Ekkehard; Böcker, Wolfgang und Thaller, Peter Helmut (2021): Prophylaktische Fasziotomie bei Tibia-Osteotomien: funktionelle Ergebnisse. In: Unfallchirurg, Bd. 125: S. 716-722 [PDF, 745kB]

Abstract

Background Intramedullary nailing in tibial osteotomy (TO) can be combined with minimally invasive prophylactic fasciotomy (PF) of the anterior compartment of the lower leg to prevent postoperative acute compartment syndrome (CS). So far no studies are available on the effects of TO or PF on specific functions of the extensor muscles. Objective To investigate the medium-term outcome after PF in TO in patients without preoperative functional impairment. Material and methods In 41 cases (28 women, 13 men) the patients were questioned with respect to clinical function on average 6.1 years after elective TO and PF fixed with intramedullary nails. Of the cases 23 were examined measuring isometric strength and range of motion (ROM) of dorsiflexion (DF) of the foot. Strength was compared to the 10% standard percentile to test for clinical relevance and to the contralateral side if applicable. Results In an average of 86% of the cases no or minor functional impairment of the extensors was reported. The DF of the foot was rated as the leading impairment. Mean strength did not differ significantly from the gender-specific 10% standard percentiles but was significantly lower on the operated side with 16.0 ± 6.5 kgf compared to the healthy side with 17.5 ± 6.3 kgf (p < 0.01). Subjective impairments of DF of the foot correlated clearly negatively with ROM (rs = −0.46, p < 0.05) but not with strength. Conclusion The results indicate a low occurrence of subjectively relevant functional impairment of the extensor muscles. The decrease of strength was not found to be clinically relevant. Subjective impairments appeared to be caused by a decrease of ROM, not strength.

Abstract

Hintergrund Bei Tibia-Osteotomien (TO) mit Marknagelfixierung kann eine minimal-invasive, prophylaktische Fasziotomie (PF) der Extensorenloge zur Prävention eines postoperativen akuten Kompartmentsyndroms (KS) erfolgen. Bislang sind keine Studien über die Effekte von TO oder PF auf spezifische Funktionen der Extensoren bekannt. Ziel der Arbeit Die Untersuchung der Funktion nach PF und TO an Patient*innen ohne präoperative funktionelle Einschränkung. Material und Methoden In 41 Fällen (28 Frauen, 13 Männer) erfolgte durchschnittlich 6,1 Jahre nach elektiver TO mit PF und Marknagelfixierung eine Befragung zur klinischen Funktion. In 23 Fällen wurden die isometrische Kraft und der „range of motion“ (ROM) der Dorsalextension (DE) des oberen Sprunggelenks (OSG) gemessen. Die Kraft wurde als Test auf klinische Relevanz mit der 10 %-Normperzentile verglichen, sowie zur Gegenseite. Ergebnisse In durchschnittlich 86 % der Fälle wurde von keinen oder geringen funktionellen Einschränkungen der Extensoren berichtetet. Die mittlere Kraft zeigte keine signifikante Abweichung von der geschlechterspezifischen 10 %-Normperzentile, aber war im Seitenvergleich auf der operierten Seite mit 16,0 ± 6,5 kgf signifikant geringer als auf der Gegenseite mit 17,5 ± 6,3 kgf (p < 0,01). Die subjektive Einschränkung der DE im OSG korrelierte deutlich negativ mit der ROM (rs = −0,46, p < 0,05). Diskussion Die Ergebnisse lassen auf eine geringe Häufigkeit subjektiv relevanter funktioneller Einschränkungen der Extensoren schließen. Die vorgefundene Kraftminderung war nicht klinisch relevant. Subjektive Einschränkungen scheinen vorrangig durch Abnahme des ROM verursacht zu sein.

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