Abstract
Bei 44 Herztransplantierten wurden präoperativ und bis zu einem und drei Jahre postoperativ psychiatrisch/psychologische Untersuchungen durchgeführt und psychosoziale Daten erhoben. Die Prädiktoren und Kriterien für eine gute Prognose wurden ihrer Rangfolge nach hierarchisiert. Es ergab sich folgende Prädiktorrangfolge: 1. die eindeutige Motivation und der unauffällige psychopathologische Befund, 2. der gute soziale Rückhalt und die vor der Transplantation zum Ausdruck gebrachte positive Berufsperspektive, 3. das Bewußtsein der Geborgenheit durch die Familie und die reife psychologische Verarbeitung der Herzerkrankung und der bevorstehenden Herztransplantation, 4. der fortgeschrittene Schweregrad der Herzerkrankung (Schweregrad IV NYHA), 5. der relativ geringe Fernsehkonsum (weniger als an 4 Abenden), und 6. u. a. noch lebende Eltern und das Vorhandensein von Kindern. Für die 7 prognostischen Kriterien ließ sich folgendeKriterienrangfolge ermitteln: 1. die soziale Reintegration, 2. die Lebenszufriedenheit, 3. die Compliance und der psychopathologische Befund, 4. die berufliche Rehabilitation, und 5. die körperliche Belastbarkeit und der körperliche Zustand. Die Studie zeigt, daß es eine unterschiedliche Gewichtung psychosozialer Faktoren vor und nach der Herztransplantation gibt, und daß die soziale Reintegration der beste Indikator für eine erfolgreiche Herztransplantation ist.
Abstract
44 patients underwent psychiatric/psychological and psychosocial examinations before and for one to three years after heart transplantation. Predictors and prognostic criteria for a good result were established according to the rank of their significance. The rank sequence for the predictors were 1. strong motivation and absence of psychiatric symptomatology, 2. good social support and determination to return to work after transplantation, 3. the feeling of being cared for by the family and a mature psychological coping with the heart disease and the expected transplantation, 4. advanced heart failure (stage IV NYHA), 5. watching TV less than 4 evenings a week, 6. parents still living and having one’s own children. The rank sequence for the 7 prognostic criteria for a good result after heart transplantation were 1. social reintegration, 2. being content with life. 3. good compliance and absence of psychopathology, 4. returning to work, and 5. physical exercise tolerance and general physical condition. The study shows that there is a different magnitude of significance for psychosocial factors before and after heart transplantation and that social reintegration is the best indicator for a good result after heart transplantation.
Item Type: | Journal article |
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Keywords: | Herztransplantation. Rangfolge psychiatrischer/psychosozialer Prädiktoren und Kriterien, Cardiac transplantation. ranking psychiatric/psychosocial predictors and criteria |
Faculties: | Medicine |
Subjects: | 600 Technology > 610 Medicine and health |
URN: | urn:nbn:de:bvb:19-epub-11183-5 |
ISSN: | 0930-9225 |
Language: | German |
Item ID: | 11183 |
Date Deposited: | 03. Dec 2009, 09:21 |
Last Modified: | 04. Nov 2020, 12:52 |
References: | Brennan AE Davis MH, Buchholz D J, Kuhn WF, Gray LA (1987) Predictors of quality of life following cardiac transplantation -Importance of compliance with medical regimen, especially immunosuppressant therapy. Psychosomatics 28:566-571 Bunzel B, Wollenek G (1994) Heart Transplantation: are there Psychosocial Predictors for Clinical Success of Surgery? Thorac cardiovasc Surgeon 42: 103-107 Caine N, Sharples L, Wallwork L (1992) Quality of life before and after heart transplantation. In: Walter PJ (eds) Quality of life after open-heart surgery. Kluwer Dordrecht, pp 445-455 Dew MA, Simmons RG, Roth LH, Schulberg HC, Thompson ME, Armitage JM, G¡ BP (1994) Psychological predictors of vulnerability to distress in the year following heart transplantation. Psychol Med 24:929-945 Duitsman DM, Cychosz ChM (1994) Psychosocial Similarities and Differences among Employed and Unemployed Heart Transplant Recipients. J Heart and Lung Transplant 13:108-115 Erdman RH, Hostman L, van-Domburg RT, Meeter K, Balk AH (1993) Compliance with the medical regime and partner's quality of life after heart transplantation. Quality of Life Research 3:204-212 Jones BM, Taylor F, Downs K, Spratt P (1992) Longitudinal study of quality of life and psychological adjustment after cardiac transplantation. Med J Australia 157:24-26 Leedham B, Meyerowitz BE, Muirhead J, Frist WH (1995) Positive expectations predict health after heart transplantation. Hlth Psychol 14:74-79 Meyendorf R, Dassing M, Scherer J, Klinner W, Kemkes B, Reichart B (1989) Präidiktive und rehabilitative Gesichtspunkte bei Herztransplantierten. Herz 14:308-321 Meyerowitz BE, Vasterling J, Muirhead J, Frist W (1990) Quality of life and coping in heart transplant recipients. In: Willner AE, Rodewald G (eds) Impact of Cardiac Surgery on the Quality of Life. Plenum Press, pp 471-481 Paris W, Woodbury A, Thompson S, Levick M, Nothegger S, Arbuckle P, Hutkin-Slade L, Cooper DK (1993) Returning to work after heart transplantation. J Heart and Lung Transplant 12:46-53 Rosenblum DS, Rosen ML, Pine ZM, Rosen SH, Borg-Stein J (1993) Health status and quality of life following cardiac transplantation. Arch Physical and Medical Rehabil 74:490-493 |