Abstract
Der Anstieg der Corticosteroninkretion in das Nebennierenvenenblut frisch hypophysektomierter Ratten diente zur Bestimmung von ACTH-Spiegeln in 1 ml nativen, menschlichen Plasma. Normale ACTH-Plasmaspiegel sind sowohl bei Punktion der Vena cubitalis als auch des Bulbus cranialis venae jugularis durch diese Methode nicht oder nur ungenau zu erfassen. Bei Patienten mit pathologisch erhöhten ACTH-Spiegeln in der Vena cubitalis sind die ACTH-Spiegel im Bulbus cranialis venae jugularis signifikant höher. Es ließ sich eine Beziehung zwischen ACTH-Spiegel in der Peripherie (Vena cubitalis), Differenz der ACTH-Spiegel zwischen Bulbus cranialis venae jugularis und Vena cubitalis und biologischer Halbwertszeit von endogenem ACTH aufstellen. Nach den Ergebnissen der Bestimmung von ACTH-Spiegeln bei Nebennierengesunden läßt sich folgern, daß die biologische Halbwertszeit von endogenem ACTH größer als 4 min sein muß. Bei Patienten mit erhöhten ACTH-Spiegeln ließ sich die biologische Halbwertszeit von endogenem ACTH größenordnungsmäßig mit ca. 40 min berechnen. Bei diesen Patienten betrug die mittlere tägliche ACTH-Inkretion ca. 100 E.
Abstract
ACTH-contents of 1 ml specimens of human plasma were assayed by measurement of increases of corticosterone output in the adrenal vein of acutely hypophysectomized rats. This procedure is not sensitive enough to measure normal ACTH-levels acurately, neither when blood was drawn from the bulbus cranialis venae jugularis, nor from the vena cubitalis. In patients having pathologically elevated ACTH-levels, the ACTH-content of plasma is significantly higher in the bulbus cranialis venae jugularis than in peripheral venous blood. An equation is presented formulating the relation of peripheral ACTH-levels, differences of ACTH-levels between bulbus cranialis venae jugularis and vena cubitalis, and of the biological halflife of endogenous ACTH. On the basis of the results of the determinations of socalled normal ACTH-levels it can be concluded, that the biological halflife of endogenous ACTH is longer than 4 min. From the data of patients with elevated ACTH-levels a halflife of approximately 40 min and a mean ACTH-secretion of approx. 100 units per day could be calculated.
Dokumententyp: | Zeitschriftenartikel |
---|---|
Fakultät: | Medizin |
Themengebiete: | 600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften > 610 Medizin und Gesundheit |
URN: | urn:nbn:de:bvb:19-epub-7713-6 |
ISSN: | 1432-1440 |
Dokumenten ID: | 7713 |
Datum der Veröffentlichung auf Open Access LMU: | 21. Nov. 2008, 12:02 |
Letzte Änderungen: | 04. Nov. 2020, 12:50 |
Literaturliste: | [1]. Kety, S. S., andC. F. Schmidt: The nitrous oxide method for the quantitative determination of cerebral blood flow in man: Theory, procedure and normal values. J. clin. Invest.27, 476 (1948). [2]. Bernsmeier, A., U. Gottstein u.W. Rudolph: Herzkrankheiten als Ursache cerebraler Zirkulationsstörungen. Dtsch. med. Wschr.87, 16 (1962). [3]. Lipscomb, H. S., andD. H. Nelson: A sensitive biologic assay for ACTH. Endocrinology71, 13 (1962). [4]. Pfeiffer, E. F., F. Garmendia, E. Vaubel u.K. Retiene: Exogene und endogene ACTH-Aktivitäten im nativen Plasma des Menschen. Ergebn. inn. Med. Kinderheilk. N. F.20, 127 (1963). [5]. Girard, F., andV. K. Vance: Modification of the Lipscomb-Nelson bioassay for ACTH. Endocrinology71, 325 (1962). [6]. Retiene, K., H. Ditschuneit, M. Fischer, K. Kopp u.E. F. Pfeiffer: Corticotropin-Bestimmung anhand des Corticosteron-Anstieges in Nebennierenvenenblut hypophysektomierter Ratten. Vergleich von Dexamethasonblockade und Hypophysektomie. Acta endocr. (Kbh.)41, 24 (1962). [7]. Freud, J.: Die Hypophysektomie. In: Handbuch der biologischen Arbeitsmethoden. Hrsg.E. Abderhalden, Abt. V, Teil 3, B II, S. 1442. Berlin: Urban & Schwarzenberg 1938. [8]. Hacker, R.: Diss. Universität München, 1966. [9]. Kluge, F.: Diss. Universität München, 1967 (in Vorbereitung). [10]. Scriba, P. C.: Habilitationsschrift Universität München, 1966. [11]. Harrison, R. G., andM. J. Hoey: The adrenal circulation. Oxford: Blackwell Sci. Publ. 1960. [12]. Liddle, G. W., D. Island, andC. K. Meador: Normal and abnormal regulation of corticotropin secretion in man. Recent Progr. Hormone Res.18, 125 (1962). [13]. Ohsawa, N.: Effect of administration of ACTH on adrenal responsiveness of hypophysectomized rats. Endocrinology77, 461 (1965). [14]. Zenker, N., andD. E. Bernstein: The estimation of small amounts of corticosterone in rat plasma. J. biol. Chem.231, 695 (1958). [15]. Pfeiffer, E. F., W. E. Vaubel, K. Retiene, D. Berg u.H. Ditschuneit: ACTH-Bestimmung mittels Messung des Plasma-Corticosterons der mit Dexamethason hypophysenblockierten Ratte. Klin. Wschr.38, 980 (1960). [16]. De Moor, P., andO. Steeno: Comparison of three techniques for the fluorimetric determination of plasma corticosteroids. J. Endocr.28, 59 (1963). [17]. Mattingly, D., P. M. Dennis, J. Pearson, andC. L. Cope: A simple fluorimetric method for the estimation of free 11-hydroxycorticoids in human urine. Lancet1964 II, 1046. [18]. Hochheuser, W., M. Müller-Bardorff, P. C. Scriba u.K. Schwarz: Fluorimetrische Bestimmung der 11-Hydroxycorticosteroide im Plasma unter der Therapie mit Corticoiden. 12. Sympos. Dtsch. Ges. Endokrinol., Wiesbaden. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1966 (im Druck). [19]. Urquhart, J.: Adrenal blood flow and the adrenocortical response to corticotropin. Amer. J. Physiol.209, 1162 (1965). [20]. Porter, J. C., andM. S. Klaiber: Corticosterone secretion in rats as a function of ACTH input and adrenal blood flow. Amer. J. Physiol.209, 811 (1965). [21]. Vance, V. K., W. J. Reddy, D. H. Nelson, andG. W. Thorn: ACTH in human plasma. J. clin. Invest.41, 20 (1962). [22]. Ney, R. L., N. Shimizu, W. E. Nicholson, D. P. Island, andG. W. Liddle: Correlation of plasma ACTH concentration with adrenocortical response in normal human subjects, surgical patients, and patients with Cushing's disease. J. clin. Invest.42, 1669 (1963). [23]. Retiene, K., A. Espinoza, K. H. Marx u.E. F. Pfeiffer: Über das Verhalten von ACTH und Cortisol im Blut von Normalen und von Kranken mit primärer und sekundärer Störung der Nebennierenrindenfunktion. Klin. Wschr.43, 205 (1965). [24]. Diem, K.: Documenta Geigy, Wissenschaftliche Tabellen, 6. Aufl. Basel: J. R. Geigy S. A. 1960. [25]. Gaddum, J. H.: Bioassay and mathematics. Pharmacol. Rev.5, 87 (1953). [26]. Sydnor, K. L., andG. Sayers: Blood and pituitary ACTH in intact and adrenalectomized rats after stress. Endocrinology55, 621 (1954). [27]. Williams, W. L., D. Island, R. A. A. Oldfield, andG. W. Liddle: Blood corticotropin (ACTH) levels in Cushing's disease. J. clin. Endocr.21, 426 (1961). [28]. Davies, B. M. A.: Blood corticotrophin in normal adults and in patients with Cushing's syndrome. Acta endocr. (Kbh.)45, 55 (1964). [29]. Purves, H. D., andN. E. Sirett: Assay of corticotrophin in dexamethasone-treated rats. Endocrinology77, 366 (1965). [30]. Yalow, R. S., S. M. Glick, J. Roth, andS. A. Berson: Radioimmunoassay of human plasma ACTH. J. clin. Endocr.24, 1219 (1964). [31]. Felber, J. P., A. J. Moody, A. Villanueva etA. Vanotti: Determination radio-immunologique de l'insuline et de l'ACTH en clinique. Bull. schweiz. Akad. med. Wiss.21, 261 (1965). [32]. Imura, H., L. L. Sparks, G. M. Grodsky, andP. H. Forsham: Immunologic studies of adrenocorticotropic hormone (ACTH). Dissociation of biologic and immunologic activities. J. clin. Endocr.25, 1361 (1965). [33]. Graber, A. L., J. R. Givens, W. E. Nicholson, D. P. Island, andG. W. Liddle: Persistence of diurnal rhythmicity in plasma ACTH concentrations in cortisol-deficient patients. J. clin. Endocr.25, 804 (1965). [34]. Nelson, D. H.: Corticotropin in human plasma: Clinical endocrinology, vol. I, p. 626. New York: Grune & Stratton, Inc. 1960. [35]. Raith, L., u.H. J. Karl: Biologische Halbwertszeit, Abbau und Ausscheidung von 16-Methylenprednisolon. Klin. Wschr.44, 298 (1966). [36]. Engel, F. L.: Extraadrenal actions of adrenocorticotropin. In: Vitamins and hormones, p. 194. New York: Academie Press 1961. [37]. Schwarz, K., u.P. C. Scriba: Endokrin bedingte Encephalopathien. Ref. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.72 (1966) (im Druck) [38]. Nelson, D. H., J. W. Meakin, J. B. Dealy, D. D. Matson, K. Emerson, andG. W. Thorn: ACTH-producing tumor of the pituitary gland. New Engl. J. Med.259, 161 (1958). [39]. Nelson, D. H., J. W. Meakin, andG. W. Thorn: ACTH-producing pituitary tumors following adrenalectomy for Cushing's syndrome. Ann. intern. Med.52, 560 (1960). [40]. Marguth, F.: Differential-diagnostik der Geschwülste im Bereich des Türkensattels. Dtsch. med. Wschr.89, 1839 (1964). [41]. Kracht, J.: Das Hypophysennebennierenrinden-System bei Cushing-Syndrom. Verh. dtsch. Ges. Path.47, 280 (1963). [42]. Takemoto, H., K. Yokoro, J. Furth, andA. I. Cohen: Adrenotropic activity of mammo-somatotropic tumors in rats and mice. Cancer Res.22, 917 (1962). [43]. Schwarz, K., P. C. Scriba u.G. G. Hofmann: Die intravenöse Glucose-Belastung und die Erfassung einer latenten Nebennierenrindeninsuffizienz während und nach Corticosteroidtherapie. Verh. Dtsch. Ges. inn. Med.71, 360 (1965). [44]. Kracht, J., H. D. Zimmermann u.U. Hachmeister: Immunhistologischer ACTH-Nachweis in einem R-Zellen-Adenom des Hypophysenvorderlappens bei M. Cushing. Virchows Arch. path. Anat.340, 270 (1966). [45]. Bartter, F. C., F. Albright, A. P. Forbes, A. Leaf, E. Dempsey, andE. Carroll: The effects of adrenocorticotropic hormone and cortisone in the adrenogenital syndrome associated with congenital adrenal hyperplasia: an attempt to explain and correct its discordered hormonal pattern. J. clin. Invest.30, 237 (1951). [46]. Wolf, R. L., M. Mendlowitz, L. J. Soffers, J. Roboz, andS. E. Giltow: Metabolism of corticotropin in man. Proc. Soc. exp. Biol. (N. Y.)119, 244 (1965). [47]. Melick, R. A., G. D. Aurbach, andJ. T. Potts: Distribution and half-life of 131-I-labeled parathyroid hormone in the rat. Endocrinology77, 198 (1965). [48]. Harris, G. W.: Entwicklung und heutiger Stand der Neuroendokrinologie. Dtsch. med. Wschr.90, 61 (1965). [49]. Anderson, E.: The hypothalamus and adrenocorticotrophic hormone release. In: The adrenal cortex (ed.H. D. Moon), p. 189. New York:P. B. Hoeber Inc. 1961. [50]. Braunsteiner, H., G. Giebisch, H. Kolder u.G. Werner: Untersuchungen über die Freisetzung und Verteilung von adrenocorticotropem Hormon in Parabiosetieren. Naunyn-Schmiedebergs Arch. exp. Path. Pharmak.215, 210 (1952). [51]. Meakin, J. W., J. E. Bethune, R. H. Despointes u.D. H. Nelson: The rate of disappearance of ACTH activity from the blood of humans. J. clin. Endocr.19, 1491 (1959). [52]. Meakin, J. W., W. H. Tingey, andD. H. Nelson: The catabolism of ACTH: Stability in blood, plasma, serum, saline. Endocrinology66, 59 (1960). [53]. Meakin, J. W., andD. H. Nelson: The catabolism of ACTH: Some characteristics of an ACTH inactivating system in plasma. Endocrinology66, 73 (1960). [54]. Richards, J. B., andG. Sayers: Fate and excretion of adrenocorticotropic hormone. Proc. Soc. exp. Biol. (N. Y.)77, 87 (1951). [55]. van Dyke, D. C., M. E. Simpson, C. H. Li, andS. M. Evans: Survival in the circulation of the growth and adrenocorticotropic hormone as evidenced by parabiosis. Amer. J. Physiol.163, 297 (1950). [56]. Greenspan, F. S., C. H. Li, andH. M. Evans: Disappearance rate of ACTH from rat's plasma after i.v. injection. Endocrinology46, 261 (1950). [57]. Sydnor, K. L., andG. Sayers: Biological half-life of endogenous ACTH. Proc. Soc. exp. Biol. (N. Y.)83, 729 (1953). [58]. Retiene, K., M. Fischer, H. Ditschuneit u.E. F. Pfeiffer: Biologische Halbwertszeit von exogenem ACTH im menschlichen Blut. 9. Symp. Dtsch. Ges. Endokrinol. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1962. [59]. Porter, J. C., andM. S. Klaiber: Relationship of input of ACTH to secretion of corticosterone in rats. Amer. J. Physiol.207, 789 (1964). [60]. Sorge, F., H. E. Mentzel, G. Schumann, A. Brendel u.E. F. Pfeiffer: Sekretionsrhythmik von ACTH und Cortisol im Blute von Stoffwechselgesunden, Prädiabetikern und Fettsüchtigen. Diabetiologia1, 151 (1965). [61]. Thorn, G. W.: The diagnosis and treatment of adrenal insufficiency, 2nd ed. Springfiedl (Ill.): Ch. C. Thomas 1951 Publ. |