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Alongi, Filippo; Mazzola, Rosario; Fiorentino, Alba; Corradini, Stefanie; Aiello, Dario; Figlia, Vanessa; Gregucci, Fabiana; Ballario, Riccardo; Cavalleri, Stefano und Ruggieri, Ruggero (2019): PhaseII study of accelerated Linac-based SBRT in five consecutive fractions for localized prostate cancer. In: Strahlentherapie und Onkologie, Bd. 195, Nr. 2: S. 113-120

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Abstract

AimThe goal was to evaluate feasibility, side effects and biochemical no evidence of disease (bNED) after stereotactic body radiation therapy (SBRT) delivered on 5consecutive days for localized prostate cancer (PC).MethodsThe study was approved by the ethical committee and started in March 2014. Inclusion criteria were age 85years, WHO performance status 2, histologically proven adenocarcinoma, low-intermediate risk, no previous surgery (except transurethral resection of the prostate), and apre-SBRT International Prostatic Symptoms Score of 0-7. The radiotherapy regimen consisted of 35Gy for low-risk and 37.5Gy for intermediate-risk PC in 5 consecutive fractions.ResultsAt the time of the analysis, 52patients were recruited to the study (median age 73years, range 55-83years;median follow-up 34months, range 12-49months;34patients low-risk and 18 intermediate risk). The median initial prostate-specific antigen (PSA) was 5.9ng/ml (range 1.8-15.7). Acute genitourinary (GU) toxicity was G0 (grade0) 36/52 (69%), G1 11/52 (21%), G2 5/52 (10%), while acute rectal (GI) toxicity was G0 43/52 (83%), G1 8/52 (15%), G2 1/52 (2%). No acute toxicity G3 was recorded. At the time of analysis late GU and GI toxicities were as follows: GU-G0 43/52 (83%), GU-G1 7/52 (13%), GU-G2 2/52 (4%);GI-G0 48/52 (92%), GI-G1 2/52 (4%), GI-G2 2/52 (4%). No late toxicities G3 were recorded. bNED was 98%. One patient with intermediate PC had distant progression.ConclusionsAccelerated SBRT for low-intermediate PC is feasible and well tolerated with comparable oncological outcome as described for other series with the same RT technique but treatment delivery on every other day. Longer follow-up is needed to the assess late toxicity profile and long-term clinical outcome. ZusammenfassungFragestellungZiel war die Evaluation von Durchfuhrbarkeit, Nebenwirkungen und biochemischer Kontrolle (bNED) der extrakraniellen Korperstereotaxie (SBRT) bei lokalisiertem Prostatakarzinom (PC) an 5 aufeinanderfolgenden Tagen.MethodenNach positivem Ethikvotum begann die Patientenrekrutierung im Marz 2014. Einschlusskriterien waren: Alter 85Jahre, WHO-Performance-Status 2, histologisch nachgewiesenes Adenokarzinom, niedrige bis intermediare Risikokonstellation, keine vorherige Operation (au ss er transurethrale Prostataresektion) und ein pra-SBRT International Prostatic Symptoms Score von 0-7. Das Fraktionierungsschema war 35Gy bei niedrigem und 37,5Gy bei intermediarem Risiko an 5 aufeinanderfolgenden Tagen.ErgebnisseZum Zeitpunkt der Analyse wurden 52Patienten im Rahmen der Phase-II-Studie behandelt (mittleres Alter 73Jahre, Spanne 55-83Jahre;medianes Follow-up 34Monate, Spanne 12-49Monate;34Patienten mit niedrigem Risiko, 18Patienten mit intermediarem Risiko). Das mediane initiale prostataspezifische Antigen (PSA) betrug 5,9ng/ml (Spanne 1,8-15,7ng/ml). Akute urogenitale Nebenwirkungen (GU) waren: G0 36/52 (69%), G1 11/52 (21%), G2 5/52 (10%). Die akute rektale (GI) Toxizitat war: G0 43/52 (83%), G1 8/52 (15%), G2 1/52 (2%). Es gab keine akute Grad-3-Toxizitat. Zum Zeitpunkt der Analyse waren die spaten GU- und GI-Toxizitaten: GU-G0 43/52 (83%), GU-G1 7/52 (13%), GU-G2 2/52 (4%);GI-G0 48/52 (92%), GI-G1 2/52 (4%), GI-G2 2/52 (4%). Es lagen keine Spatnebenwirkungen G3 vor. bNED war 98%. Ein Patient mit intermediarem Risiko hatte einen distanten Progress. SchlussfolgerungEine akzelerierte SBRT bei PC mit niedrigem bis intermediarem Risiko ist durchfuhrbar und gut vertraglich, mit vergleichbaren onkologische Ergebnisse wie in anderen Studien unter Anwendung der gleichen RT-Technik, aber Bestrahlungen an alternierenden Tagen. Eine langere Nachbeobachtung ist notwendig, um Spatnebenwirkungsprofil und klinische Langzeitergebnisse zu beurteilen.

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