Logo Logo
Eine Ebene nach oben
Exportieren als [RSS feed] RSS 1.0 [RSS2 feed] RSS 2.0
Gruppiert nach: Dokumententyp | Veröffentlichungsdatum
Anzahl der Publikationen: 68

Monographie

Kertz-Welzel, Alexandra (2018): Globalizing music education ; a framework. Bloomington: Indiana University Press.

Kertz-Welzel, Alexandra (2006): Every child for music. Musikpädagogik und Musikunterricht in den USA. Musikwissenschaft, Musikpädagogik in der Blauen Eule, Bd. 74. Essen: Die Blaue Eule.

Kertz-Welzel, Alexandra (2001): Die Transzendenz der Gefühle. Beziehungen zwischen Musik und Gefühl bei Wackenroder/Tieck und die Musikästhetik der Romantik. Saarbrücker Beiträge zur Literaturwissenschaft, Bd. 71. St. Ingbert: Röhrig.

Herausgeberschaft

Hebert, David G. und Kertz-Welzel, Alexandra (Hrsg.) (2012): Patriotism and nationalism in music education. Farnham [u.a.]: Ashgate.

Zeitschriftenartikel

Kertz-Welzel, Alexandra (2020): Kim had the same idea as Hayon. International Persüpectives on Classical Music and Music Education. In: Philosophy of Music Education Review, Bd. 28, Nr. 2: S. 239-255

Kertz-Welzel, Alexandra (2016): Daring to question: a philosophical critique of community music. In: Philosophy of Music Education Review, Bd. 24, Nr. 2: S. 113-130

Kertz-Welzel, Alexandra (2016): Sociological implications of English as an international language in music education. In: Action, criticism & theory for music education (ACT), Bd. 15, Nr. 3: S. 53-66

Kertz-Welzel, Alexandra (2015): Internationalisierung und musikpädagogische Wissenschaftskulturen. Eine Annäherung. In: Zeitschrift für kritische Musikpädagogik (ZfKM), Nr. 3: S. 35-48

Kertz-Welzel, Alexandra (2015): Community Music. Oder: Musik für Alle. In: Neue Musikzeitung, Nr. 9: S. 34

Kertz-Welzel, Alexandra (2015): Lessons from elsewhere? Comparative music education in times of globalization. In: Philosophy of Music Education Review, Nr. 1: S. 48-66

Kertz-Welzel, Alexandra (2014): Community Music. Ein internationales Konzept erobert Deutschland. In: Musikschule Direkt, Nr. 2: S. 10-12

Kertz-Welzel, Alexandra (2013): Internationalizing and localizing. Shaping community music in Germany. In: International Journal of Community Music, Bd. 6, Nr. 3: S. 263-272

Kertz-Welzel, Alexandra (2013): Internationalisierung und Interkulturalität. Der Beginn eines notwendigen Dialoges. In: Diskussion Musikpädagogik, Nr. 60: S. 20-21

Kertz-Welzel, Alexandra (2013): "Two souls, alas, reside within my breast". Reflections on German and American music education regarding the internationalization of music education. In: Philosophy of Music Education Review, Bd. 21, Nr. 2: S. 52-65

Kertz-Welzel, Alexandra (2013): Shaping community music in Germany. In: Sounding Board. The Journal of Community Music, Nr. 2: S. 9-11

Kertz-Welzel, Alexandra und Froehlich, Hildegard (2011): Avoiding pitfalls when swimming in foreign waters. Reflexionen über Schlüsselbegriffe der internationalen Musikpädagogik. In: Diskussion Musikpädagogik, Nr. 49: S. 27-30

Kertz-Welzel, Alexandra (2011): Paradise lost? A critical examination of idealistic philosophies of teaching through the lens of Theodor W. Adorno. In: Visions of Research in Music Education, Nr. 19: S. 52-65

Kertz-Welzel, Alexandra (2009): Paradigms and paradigm shifts in German music education. In: Musiikkikasvatus: Finnish Journal of Music Education, Bd. 12, Nr. 1: S. 69-83

Kertz-Welzel, Alexandra (2009): Philosophy of music education and the burnout syndrome. Female viewpoints on a male school world. In: Philosophy of Music Education Review, Bd. 17, Nr. 2: S. 144-161

Kertz-Welzel, Alexandra (2008): Music education in the 21st century. A comparison of German and American music eduction toward a new concept of global exchange. In: Music education research, Bd. 10, Nr. 4: S. 439-449

Kertz-Welzel, Alexandra (2008): A matter of comparative music education? Community music in Germany. In: International Journal of Community Music, Bd. 1, Nr. 3: S. 401-409

Kertz-Welzel, Alexandra (2008): Mendelssohn's last wish. Or: case studies on aesthetics in music education. In: Philosophy of Music Education Review, Bd. 16, Nr. 2: S. 193-207

Kertz-Welzel, Alexandra (2008): Musikpädagogische Forschung in den USA. In: Diskussion Musikpädagogik, Nr. 37: S. 55-59

Kertz-Welzel, Alexandra (2008): The implementation of the national standards for music education in American schools. In: Zeitschrift für kritische Musikpädagogik (ZfKM), Nr. 2: S. 115-124

Kertz-Welzel, Alexandra (2007): Community Music. Der internationale Diskurs über außerschulische Musikvermittlung. In: Diskussion Musikpädagogik, Nr. 33: S. 44-48

Kertz-Welzel, Alexandra (2007): Ästhetik im Musikunterricht. Oder: Bix Beiderbeckes Solo. In: Musik und Ästhetik, Bd. 11, Nr. 41: S. 115-124

Kertz-Welzel, Alexandra (2006): Motivation zur Weiterbildung. Master- und Bachelor-Abschlüsse in den USA. In: Diskussion Musikpädagogik, Nr. 29: S. 33-35

Kertz-Welzel, Alexandra (2005): How musical is man? Beziehungen zwischen Musikpädagogik und Musikethnologie. In: Diskussion Musikpädagogik, Nr. 25: S. 43-48

Kertz-Welzel, Alexandra (2005): Performing with Understanding. Die "National Standards for Music Education" und ihre internationale Bedeutung. In: Diskussion Musikpädagogik, Nr. 27: S. 34-39

Kertz-Welzel, Alexandra (2005): The pied piper of Hamelin. Adorno on music education. In: Research studies in music education, Bd. 25, Nr. 1: S. 1-12

Kertz-Welzel, Alexandra (2005): In search of the sense and the senses. Aesthetic education in Germany and the United States. In: The Journal of aesthetic education, Bd. 39, Nr. 3: S. 102-114

Kertz-Welzel, Alexandra (2005): The "magic" of music. Archaic dreams in romantic aesthetics and an education in aesthetics. In: Philosophy of Music Education Review, Bd. 13, Nr. 1: S. 77-94

Kertz-Welzel, Alexandra (2005): General music education in Germany today. A look how popular music is engaging students. In: General Music Today, Bd. 18, Nr. 2: S. 14-16

Kertz-Welzel, Alexandra (2004): The singing muse. Three centuries of music education in Germany. In: Journal of Historical Research in Music Education, Bd. 26, Nr. 1: S. 8-27

Kertz-Welzel, Alexandra (2004): Didaktik of music. A German concept and its comparison to American music pedagogy. In: International Journal of Community Music, Bd. 22, Nr. 3: S. 277-286

Kertz-Welzel, Alexandra (2004): Piano improvisation develops musicianship. In: Orff-Echo, Bd. 37, Nr. 1: S. 11-14

Kertz-Welzel, Alexandra (2003): Towards Europe? Bennett Reimers "Philosophy of Music Education" und der amerikanische Traum vom allgemeinbildenden Musikunterricht. In: Diskussion Musikpädagogik, Nr. 18: S. 46-51

Kertz-Welzel, Alexandra : Musikpädagogik in Nordamerika (2008-2010). In: Diskussion Musikpädagogik

Buchbeitrag

Kertz-Welzel, Alexandra (2019): International perspectives on assessment in music education. In: Elliott, David J.; McPherson, Gary E. und Silverman, Marissa (Hrsg.): The Oxford Handbook of Philosophical and Qualitative Assessment in Music Education. New York: Oxford University Press. S. 513-528

Kertz-Welzel, Alexandra (2019): Advocatus Diaboli: Revisiting the Devil’s Role in Music and Music Education. In: Kallio, Alexis; Alperson, Philip und Westerlund, Heidi (Hrsg.): Music, Education, and Religion. Intersections and Entanglements. Bloomington: Indiana University Press. S. 171-182

Kertz-Welzel, Alexandra und Comploi, Franz (2018): Mehrsprachigkeit und "Mehr-Stimmigkeit" - Die ästhetische Perspektive. In: Ballis, Anja; Pecher, Claudia und Schuler, Rebecca (Hrsg.): Mehrsprachige Kinder- und Jugendliteratur : Überlegungen zur Systematik, Didaktik und Verbreitung. Schriftenreihe der Deutschen Akademie für Kinder- und Jugendliteratur Volkach e.V., Bd. 47. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren. S. 25-38

Kertz-Welzel, Alexandra (2017): Internationalizing music education and the role of individual researchers. In: Nielsen, Siw Graabraek; Varkøy, Øivind Robert und Johansen, Geir (Hrsg.): Utdanningsforskning i musikk ; didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver ; Educational research in music. Utdanningsforskning i musikk. Skriftserie / CERM, Bd. 1. Oslo: Norges musikkhøgskole. S. 19-25

Kertz-Welzel, Alexandra (2017): Revisiting Bildung and its meaning for international music education policy. In: Schmidt, Patrick und Colwell, Richard (Hrsg.): Policy and the political life of music education. Oxford: Oxford University Press. S. 107-121

Kertz-Welzel, Alexandra (2016): Transcultural childhoods. In: McPherson, Gary (Hrsg.): The child as musician ; a handbook of musical development. 2. ed., 1. impr.. Oxford: Oxford Univ. Press. S. 577-593

Kertz-Welzel, Alexandra (2016): [Im Erscheinen] Revisiting Bildung and its meaning for international music education. In: Schmidt, Patrick und Colwell, Richard (Hrsg.): The Oxford handbook of music education policy. New York: Oxford University Press.

Kertz-Welzel, Alexandra (2015): How musical is the devil? A critical reading of Thomas Mann’s novel „Doctor Faustus” and its meaning for music and music education. In: Kurkela, Vesa und Mantere, Juha Markus (Hrsg.): Critical music historiography. Probing canons, ideologies and institutions. Farnham: Ashgate. S. 187-196

Kertz-Welzel, Alexandra (2014): The policy of educational transfer in international music education. In: Gouzouasis, Peter (Hrsg.): Policy and media in and for a diverse global community. Vancouver: The University of British Columbia. S. 93-98

Kertz-Welzel, Alexandra (2014): Musikpädagogische Grundbegriffe und die Internationalisierung der Musikpädagogik. Ein unlösbares Dilemma? In: Vogt, Jürgen und Jünger, Hans (Hrsg.): (Grund-) Begriffe musikpädagogischen Nachdenkens. Entstehung, Bedeutung, Gebrauch. Wissenschaftliche Musikpädagogik, Bd. 6. Berlin [u.a.]: LIT-Verlag. S. 19-35

Kertz-Welzel, Alexandra (2013): Children’s and adolescents’ musical needs and music education in German schools. In: Shenan Campbell, Patricia und Wiggins, Trevor (Hrsg.): The Oxford handbook of children’s musical cultures. Oxford: Oxford University Press. S. 371-386

Kertz-Welzel, Alexandra (2012): Social Justice. Oder: Der Traum von der gesellschaftlichen Relevanz des Musikunterrichts. In: Vogt, Jürgen; Heß, Frauke und Rolle, Christian (Hrsg.): Musikpädagogik und Heterogenität. Wissenschaftliche Musikpädagogik, Bd. 5. Münster: LIT-Verl.. S. 55-73

Kertz-Welzel, Alexandra und Hebert, David G. (2012): Introduction. In: Hebert, David G. und Kertz-Welzel, Alexandra (Hrsg.): Patriotism and nationalism in music education. Farnham [u.a.]: Ashgate. S. 1-5

Kertz-Welzel, Alexandra (2012): Lesson learned? In search for patriotism and nationalism in the German music education curriculum. In: Hebert, David G. und Kertz-Welzel, Alexandra (Hrsg.): Patriotism and nationalism in music education. Farnham [u.a.]: Ashgate. S. 23-42

Kertz-Welzel, Alexandra und Hebert, David G. (2012): Conclusions and recommendations. In: Hebert, David G. und Kertz-Welzel, Alexandra (Hrsg.): Patriotism and nationalism in music education. Farnham [u.a.]: Ashgate. S. 175-179

Kertz-Welzel, Alexandra (2012): Musikunterricht als "Education of Feelings"? Zur Bedeutung der Gefühle in Bennett Reimers „Philosophy of Music Education“. In: Krause-Benz, Martina; Oberhaus, Lars und Bittner, Rüdiger (Hrsg.): Musik und Gefühl. Interdisziplinäre Annäherungen in musikpädagogischer Perspektive. Studien und Materialien zur Musikwissenschaft, Bd. 68. Hildesheim [u.a.]: Olms. S. 159-179

Kertz-Welzel, Alexandra (2011): Standards as panacea? Music education standards and the reformation of schools in Germany. In: Woodford, Paul G. (Hrsg.): Re-thinking standards for the twenty-first century: new realities, new challenges, new propositions. Studies in music from the University of Western Ontario, Bd. 23. London ; Ontario: Univ. of Western Ontario. S. 45-68

Kertz-Welzel, Alexandra (2010): Gender und Curriculum. Zum unterrichtlichen Umgang mit der Musik von Komponistinnen und seinen musikpädagogischen Implikationen. In: Vogt, Jürgen (Hrsg.): Inhalte des Musikunterrichts. Wissenschaftliche Musikpädagogik, Bd. 4. Münster: LIT-Verl.. S. 122-139

Kertz-Welzel, Alexandra (2008): Magic words? Community Music und Musikvermittlung. In: Pfeffer, Martin; Rolle, Christian und Vogt, Jürgen (Hrsg.): Musikpädagogik auf dem Wege zur Vermittlungswissenschaft? Wissenschaftliche Musikpädagogik, Bd. 2. Hamburg ; Münster: LIT-Verlag. S. 57-83

Kertz-Welzel, Alexandra (2008): Online Teaching. Neue Wege der beruflichen Weiterbildung für Musikpädagogen in den USA. In: Clausen, Bernd; Niessen, Anne und Rolle, Christian (Hrsg.): BFG-kontakt 4. Musikpädagogik vor neuen Herauforderungen ; Beiträge und Berichte 2005 bis 2007. Bielefeld: Bundesfachgruppe Musikpädagogik e.V.. S. 123-140

Kertz-Welzel, Alexandra (2007): Kann multikultureller Musikunterricht die Gesellschaft verändern? Erfahrungen aus den USA. In: Schläbitz, Norbert (Hrsg.): Interkulturalität als Gegenstand der Musikpädagogik. Musikpädagogische Forschung, Bd. 28. Essen: Die Blaue Eule. S. 69-89

Rezension

Kertz-Welzel, Alexandra (2017): [Rezension von] Gruhn, Wilfried: Wir müssen lernen, in Fesseln zu tanzen. Leo Kestenbergs Leben zwischen Kunst und Kulturpolitik. In: Journal of Historical Research in Music Education, Vol. 39, No. 1: S. 106-108

Kertz-Welzel, Alexandra (2015): [Rezension zu] Knolle, Niels (Hg.): Lehr- und Lernforschung in der Musikpädagogik. - Essen: Verlag Die Blaue Eule, 2006. In: Musik und Unterricht, Vol. 89: S. 60

Kertz-Welzel, Alexandra (2015): [Rezension zu] Howe, Sondra W.: Women music educators in the United States. - Lanham, Md. [u.a.]: Scarecrow Press, 2014. In: Diskussion Musikpädagogik, Vol. 66: S. 62-63

Kertz-Welzel, Alexandra (2004): [Rezension zu] Campbell, Patricia Shehan: Teaching music globally. - New York [u.a.]: Oxford Univ. Press, 2004. In: Diskussion Musikpädagogik, Vol. 22: S. 58-60

Kertz-Welzel, Alexandra (2004): [Rezension zu] Schmidt, Wolf Gerhard: Friedrich de la Motte - Fouqués Nibelungentrilogie "Der Held des Nordens". Studien zu Stoff, Struktur und Rezeption. - Sankt Ingbert: Röhrig, 2000. In: Literaturwissenschaftliches Jahrbuch der Görresgesellschaft, Vol. 45: S. 388-390

Kertz-Welzel, Alexandra (2003): [Rezension zu] Jorgensen, Estelle R.: Transforming music education. - Bloomington [u.a.]: Indiana Univ. Press, 2003. In: Diskussion Musikpädagogik, Vol. 20: S. 57-60

Konferenzbeitrag

Mayer, Tobias Emanuel (2018): The Bernstein-Effect – changing music education without waiting for policies. , Ludwig-Maximilians-Universität, Munich, 10. - 13. Juli 2018. Chen, Hung-Pai; Villiers, Alethea de und Kertz-Welzel, Alexandra (Hrsg.): In: Proceedings of the Pre Conference Seminar for the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education and Media 2018, München: S. 180-185

Kertz-Welzel, Alexandra (2016): Bildung and the master teacher: issues in pre-service teacher education in Germany. ISME World Conference in Glasgow, Scotland, Glasgow, Scotland, 20. - 22. Juli 2016. Chen, Hung-Pai und Schmidt, Patrick (Hrsg.): In: Proceedings of the 18th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Birmingham, England, S. 498-504

Kertz-Welzel, Alexandra (2016): Turning a private into a public interest: what music education policy can learn from sociology of music education. ISME World Conference in Glasgow, Scotland, Glasgow, Scotland, 20. - 22. Juli 2016. Chen, Hung-Pai und Schmidt, Patrick (Hrsg.): In: Proceedings of the 18th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media, Birmingham, England, S. 252-268

Diese Liste wurde am Sat Apr 13 23:42:40 2024 CEST erstellt.