Logo
DeutschClear Cookie - decide language by browser settings
Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Creators | Item Type | Date
Number of items at this level: 57.

Article

Balme, Christopher B. (2004): Intermediality. Rethinking the Relationship between Theatre and Media. In: THEWIS. Zeitschrift der Gesellschaft für Theaterwissenschaft, Vol. 1: pp. 1-18 [PDF, 61kB]

Balme, Christopher B. (2005): Selling the Bird. Richard Walton Tully’s The Bird of Paradise and the Dynamics of Theatrical Commodification. In: Theatre Journal, Vol. 57: pp. 1-20 [PDF, 296kB]

Jäger, Georg (1982): Kokoschkas Mörder Hoffnung der Frauen. Die Geburt des Theaters der Grausamkeit aus dem Geist der Wiener Jahrhundertwende. In: Germanisch-romanische Monatsschrift GRM, Vol. 32: pp. 215-33 [PDF, 2MB]

Roesner, David P. (2009): 'An entirely new art form' – Katie Mitchells intermediale Bühnen-Experimente. In: Forum Modernes Theater, Vol. 24, No. 2: pp. 101-119 [PDF, 235kB]

Roesner, David P. (2006): Bending Gender and Acting Theory - Performing essays by Goethe and Cocteau on the theatrical benefits of cross-dressing. In: Studies in Theatre and Performance, Vol. 26, No. 2: pp. 111-127

Roesner, David P. (2005): Die Playlist als Inszenierung. Ein Portrait des Theatermusikers Lars Wittershagen. In: Theater der Zeit, No. 6: pp. 14-15

Roesner, David P. (2010): Musicality as a paradigm for the theatre – a kind of manifesto. In: Studies in Musical Theatre, Vol. 4, No. 3: pp. 293-306

Roesner, David P. (2010): Musicking as mise-en-scène. In: Studies in Musical Theatre, Vol. 4, No. 1: pp. 89-102

Roesner, David P. (2007): Singing Actors and Dancing Singers. Oscillations of genre, physical and vocal codes in two contemporary adaptations of Purcell’s Dido and Aeneas. In: Studies in Musical Theatre, Vol. 1, No. 2: pp. 123-137 [PDF, 198kB]

Roesner, David P. (2011): The Guitar Hero's Performance. In: Contemporary Theatre Review, Vol. 21, No. 3: pp. 276-285

Roesner, David P. (2008): The politics of the polyphony of performance: Musicalization in contemporary German theatre. In: Contemporary Theatre Review, Vol. 18, No. 1: pp. 44-55 [PDF, 206kB]

Roesner, David P. (2003): Theater als Musik. Musikalische Aspekte in den Inszenierungen Christoph Marthalers. In: Theater der Zeit, No. 6: pp. 42-43

Roesner, David P. (2014): [Forthcoming] Composing Tilly. In: ETUM E-Journal for Theatre and Media

Roesner, David P. (2004): Über Musik und Raum im zeitgenössischen Theater. In: Theaterzeitung / Theater Basel, No. 3: pp. 22-23 [PDF, 58kB]

Roesner, David P. and Risi, Clemens (2009): Die polyphone Werkstatt. Kollektives Arbeiten im zeitgenössischen Musiktheater. In: Theater der Zeit, No. 1: pp. 28-30

Thesis

Auer, Marina (2003): Die Salzburger Festspiele im Schatten der Politik (1933-1945). Master of Arts, LMU Munich, History and Art History, 6
[PDF, 897kB]

Heininger, Konstanze (2005): Alexander Moissi. Profil einer Schauspielerpersönlichkeit. Master of Arts, LMU Munich, History and Art History, 37
[PDF, 884kB]

Husel, Stefanie (2005): The Parts of the Bargain. Strukturen des Spiels in Forced Entertainments jüngsten Bühnenarbeiten 'First Night' und 'Bloody Mess'. Master of Arts, LMU Munich, History and Art History, 29
[PDF, 1MB]

Prittwitz, Florian (2005): Die Bedeutung der Intermittence für das Theatersystem Frankreichs. Aus der Sicht der Kontroversen seit Sommer 2003. Master of Arts, LMU Munich, History and Art History, 13
[PDF, 718kB]

Roesner, David P. (1997): Komik - Körper - Kunst - Kommerz. Eine Analyse der Elemente der Commedia dell`Arte in den Silent Slapstick Comedies. Diploma Thesis, Universität Hildesheim
[PDF, 579kB]

Book Section

Roesner, David P. (2009): Performing theory and its evaluation as research. In: Allegue, Ludivine and Kershaw, Baz and Jones, Simon and Piccini, Angela (eds.) : Practice-as-Research in Performance and Screen. London: Palgrave Macmillan. p. 223

Roesner, David P. (2013): Une esthétique du gaspillage de haute précision: Les Spécialistes de Christoph Marthaler. In: Baillet, Florence and Plassard, Didier (eds.) : Mises en scène d'Allemagne(s). Les Voies de la création théâtrale, Vol. 24. Paris: CNRS Éd. pp. 322-339

Roesner, David P. (2003): Ribbible Ribble — Motivik und musikalische Form im Theater Christoph Marthalers. In: Balme, Christopher and Fischer-Lichte, Erika and Grätzel, Stephan (eds.) : Theater als Paradigma der Moderne? : Positionen zwischen historischer Avantgarde und Medienzeitalter. Mainzer Forschungen zu Drama und Theater, Vol. 28. Tübingen: Francke. pp. 365-374

Roesner, David P. (2002): Kompositionen der Ausdrucksnot — Einar Schleefs Musikalisierung von Sprache in seiner Inszenierung Verratenes Volk. In: Bayerdörfer, Hans-Peter (ed.) : Stimmen, Klänge, Töne : Synergien im szenischen Spiel. Tübingen: Gunter Narr. pp. 309-324

Roesner, David P. (2005): Die Diskursivierung des Performativen und die Performativität diskursiver Praxis. Theaterpartituren zwischen Werkzeug und Waffe. In: Hempfer, K.W. and Traninger, A. (eds.) : Macht - Wissen - Wahrheit. Rombach Wissenschaften : Reihe Litterae, Vol. 133. Freiburg im Breisgau: Rombach. pp. 243-258

Roesner, David P. (2012): Musikalität als ästhetisches Dispositiv: Analogien und Transfers. In: Huber, Jörg and Nigro, Roberto and Bippus, Elke (eds.) : Ästhetik x Dispositiv: Die Erprobung von Erfahrungsfeldern. Theorie : Gestaltung, Vol. 9. Zürich, Wien, New York: Springer

Roesner, David P. (2015): [Forthcoming] The Musical as Experiment – New Developments on the British Stage (working title). In: Jubin, O and Gordon, Robert (eds.) : Oxford Handbook of the British Musicals. Oxford: Oxford University Press

Roesner, David P. (2009): Musikalität als Paradigma für die Theaterarbeit. Zehn Thesen. In: Jurké, Volker (ed.) : Theater.Musik : Haust du noch oder baust du schon? Fokus Schultheater, Vol. 8. Hamburg: Edition Körber Stiftung. pp. 8-16

Roesner, David P. (2011): The Mechanics of Noise. Theatricality and the Automated Instrument in Heiner Goebbels' theatre and Pat Metheny's Jazz. In: Kendrick, Lynne and Roesner, David P. (eds.) : Theatre Noise. The Sound of Theatre. Newcastle: Cambridge Scholars Press. pp. 149-163

Roesner, David P. (2004): Musik mit den ‘Mitteln der Bühne’ — Aufführungsanalyse mit den Mitteln der Musik. In: Kurzenberger, Hajo and Matzke, Annemarie (eds.) : TheorieTheaterPraxis. Recherchen, Vol. 17. Berlin: Theater der Zeit. pp. 107-116

Roesner, David P. (2010): Musikalisches Theater – Szenische Musik. In: Mungen, Anno (ed.) : Mitten im Leben. Musiktheater von der Oper bis zur Everyday-Performance mit Musik. Thurnauer Schriften zum Musiktheater, Vol. 23. Würzburg: Königshausen & Neumann. pp. 193-211

Roesner, David P. (2014): [Forthcoming] Theaterrauschen – Spielarten der performativen Hervorbringung von Geräusch. In: Mungen, Anno and Ernst, Wolf-Dieter (eds.) : Sound and Performance : Positionen, Methoden, Analysen. Thurnauer Schriften zum Musiktheater, Vol. 27. Würzburg: Königshausen & Neumann

Roesner, David P. (2012): "It is not about labelling, it's about understanding what we do" – Composed theatre as discourse. In: Roesner, David P. and Rebstock, Matthias (eds.) : Composed Theatre: Aesthetics, Practices, Processes. Bristol: Intellect. pp. 319-362

Roesner, David P. (2005): Musikalische Spiel-Räume. In: Roesner, David P. and Wartemann, Geesche and Wortmann, Volker (eds.) : Szenische Orte - mediale Räume. Medien und Theater / Neue Folge, Vol. 1. Hildesheim u.a.: Olms. pp. 129-147

Roesner, David P. (2010): Die Utopie 'Heidi'. Arbeitsprozesse im experimentellen Musiktheater am Beispiel von Leo Dicks Kann Heidi brauchen, was es gelernt hat? In: Röttger, Kati (ed.) : Welt - Bild - Theater: Band 1: Welt - Bild - Theater. Politik des Wissens und der Bilder. Forum Modernes Theater, Vol. 37. Tübingen: Narr. pp. 221-234

Roesner, David P. (2012): Der „Guitar Hero“ zwischen Musizieren und Performen. In: Schroedter, Stephanie (ed.) : Bewegungen zwischen Hören und Sehen : Denkbewegungen über Bewegungskünste. Würzburg: Königshausen & Neumann. pp. 591-607

Roesner, David P. (2013): Dancing in the Twilight – On the Borders of Music and the Scenic. In: Symonds, Dominic and Karatonis, Pamela (eds.) : The Legacy of Opera. Reading Music Theatre as Experience and Performance. Themes in theatre, Vol. 7. Amsterdam: Rodopi. pp. 169-187

Rössner, Michael (1990): Das italienische Theater zwischen 1900 und 1949. Bilanz einer lücken- und fehlerhaften Rezeption. In: Klesczewski, R. and König, B. (eds.) : Italienische Literatur in deutscher Sprache. Bilanz und Perspektiven. Transfer: Düsseldorfer Materialien zur Literaturübersetzung, Tübingen: Narr. pp. 97-105 [PDF, 2MB]

Rössner, Michael (1991): Das Theater der Siglos de Oro. In: Strosetzki, Christoph (ed.) : Geschichte der spanischen Literatur. Tübingen: Niemeyer. pp. 161-191 [PDF, 5MB]

Conference or Workshop Item

Roesner, David P. (2011): “Ich komponiere als Regisseur und inszeniere als Komponist“ (Heiner Goebbels) Dialoge über komponiertes Theater – Versuch einer Diskursanalyse. Abschlusstagung Macht Ohnmacht Zufall - Spannnungsfelder der Aufführungspraxis, Interpretation und Rezeption im Musiktheater des 19. Jahrhunderts und der Gegenwart, 13. Februar 2010, Berlin, Deutschland.

Monograph

Roesner, David P. and Kendrick, Lynne (eds.) (2011): Theatre Noise. The Sound of Performance. Newcastle: Cambridge University Scholars

Roesner, David P. and Rebstock, Matthias (eds.) (2012): Composed Theatre. Aesthetics, Practices, Processes. Bristol: Intellect

Roesner, David P. and Wartemann, Geesche and Wortmann, Volker (eds.) (2005): Szenische Orte - Mediale Räume. Medien und Theater / Neue Folge; Vol. 1. Hildesheim / New York: Olms

Roesner, David P. (2014): Musicality in Theatre – Music as Model, Method and Metaphor in Theatre-making. Farnham: Ashgate

Roesner, David P. (2003): Theater als Musik. Verfahren der Musikalisierung in chorischen Theaterformen bei Christoph Marthaler, Einar Schleef und Robert Wilson. Forum modernes Theater; Vol. 31. Tübingen: Gunter Narr [PDF, 12MB]

Recension

Malaguti, Simone (May 1998): [Rezension zu:] Ruth Röhl (1997): O Teatro de Heiner Müller: Modernidade de Pós-Modernidade. São Paulo: Perspectiva. In: Projekt / ABRAPA, Associação Brasileira das Associaçãos de Professores de Alemão : revista de cultura brasileira e alemã, No. 29: pp. 17-18 [PDF, 51kB]

Roesner, David P. (July 2005): „Materialausgabe.“ [Rezension zu] Wolfgang Sander (ed.), Heiner Goebbels. Komposition als Inszenierung. Berlin: Henschel, 2002. In: Jahrbuch für Kulturwissenschaften und ästhetische Praxis, Vol. 1: pp. 167-170

Speech

Roesner, David P. (2009): Vom Nutzen und Nachteil der Theatergeschichte und -theorie für die künstlerische Ausbildung., UNSPECIFIED Universität der Künste, Berlin, 26. Januar 2009. [PDF, 157kB]

Performance

Roesner, David P. (2013): Accidental Collective’s Here is Where We Meet.

Roesner, David P. (2002): Barbette — oder die Kunst, eine Frau zu sein.

Roesner, David P. (2010): Bella Merlin’s “Tilly No-Body”.

Roesner, David P. (2000): Der Meteoritenlöffel.

Roesner, David P. (2004): Glaubensbekenntnisse. Eine musik-theatrale Überzeugungsarbeit.

Roesner, David P. (2004): Jentl. Szenische Lesung mit Musik.

Roesner, David P. (2000): Messer in Hennen.

Roesner, David P. (2002): Swingverdächtig!

Other

Roesner, David P. (2008): Wenn Musik zu Wort kommt. Portrait des Komponisten und Schauspielmusikers Lars Wittershagen. Ruhrtriennale 2008, Bochum [PDF, 26kB]

This list was generated on Fri Dec 19 01:30:18 2014 CET.