Abstract
Introduction: A lack of studies on the effects of continuous blood pressure biofeedback lead to the development of screening and feedback software enabling a “beat-to-beat” representation of arterial blood pressure. With this method patients discover that they are able to influence their own blood pressure. Patients and methods: For evaluation purposes a pilot study was conducted with 84 hypertensive patients of the Clinic Höhenried in Bavaria. Two experimental groups which received the normal treatment program of the clinic and an additional two (N = 20 Ss) or three to six (N = 22 Ss) biofeedback sessions respectively were compared with a control group treated additionally by pseudo biofeedback (N = 20 Ss) and another control group (N = 22 Ss) which only underwent the clinic program without biofeedback. Results: Both experimental groups achieved a significantly higher blood pressure lowering (MAP) than the controls (p = .001), but subjects treated by three to six feedback sessions did not perform significantly better than those treated by only two sessions (p = .517). Conclusions: Even two sessions of feedback treatment can have clinically relevant effects suggesting a great influence of cognitive processes such as self effectiveness and self-control.
Abstract
Hintergrund: Der Mangel an praxisnahen Studien zur Wirksamkeit von kontinuierlichem Blutdruckbiofeedback führte zur Entwicklung und Erprobung einer Aufzeichnungs- und Feedbacksoftware, die eine beat-to-beat Darstellung des arteriellen Blutdrucks auf einem Computermonitor ermöglicht. In Biofeedbacksitzungen mit diesem System machen Hochdruckpatienten die Erfahrung, dass sie über eigene Ressourcen für eine klinisch relevante Blutdrucksenkung verfügen. Patienten und Methoden: Zur Evaluation des Verfahrens wurde an der Klinik Höhenried am Starnberger See/Obb. eine Pilotstudie mit 84 stationären Hypertoniepatienten durchgeführt. Zwei Experimentalgruppen, die das normale Heilbehandlungsprogramm der Klinik und zusätzlich zwei (N = 20 Pbn) bzw. drei bis sechs (N = 22 Pbn) jeweils 30minütige Biofeedbackbehandlungen erhielten, wurden mit zwei Kontrollgruppen verglichen (N = 20 Pbn mit Pseudobiofeedback und N = 22 Pbn, die nur das Klinikprogramm durchliefen). Ergebnisse: Aus den mittels Armmanschette gemessenen RR-Werten wurden bei allen Gruppen die Durchschnittswerte des medizinischen Mitteldrucks (MAP) in der ersten und in der Entlassungswoche berechnet und ein Differenzwert gebildet. Beide Versuchsgruppen erzielten signifikant höhere Senkungen des MAP als die Kontrollgruppen (p = .001), allerdings schnitt die Versuchsgruppe mit drei bis sechs Feedbacksitzungen nicht signifikant besser ab als die Gruppe mit nur zwei Sitzungen (p = .517). Schlussfolgerungen: Schon eine zweimalige Behandlung mit hochfrequentem Biofeedback kann bereits klinisch relevante Effekte haben, was Hinweise auf einen erheblichen Einfluss von kognitiven Prozessen wie Selbstwirksamkeit und Selbstkontrolle liefert.
Item Type: | Journal article |
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Keywords: | Biofeedback. Arterieller Blutdruck. Essentielle Hypertonie. Kontinuierliche Messung, Biofeedback. Arterial blood pressure. Essential Hypertension. Continuous registration |
Faculties: | Psychology and Education Science > Department Psychology > Clinical Psychology |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
URN: | urn:nbn:de:bvb:19-epub-11019-8 |
ISSN: | 1016-6262 |
Language: | German |
Item ID: | 11019 |
Date Deposited: | 29. Oct 2009, 13:23 |
Last Modified: | 04. Nov 2020, 12:52 |
References: | Andrews G, Macmahon SW, Austin A, Byrne: DG Comparison of drug and non-drug treatments. British Medical Journal 1982; 284: 1523–1526. Bandura A: Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioural change. Psychological Review 1977; 84: 191–215. Birbaumer N, Schmidt RF: Biologische Psychologie. Berlin, Heidelberg, Springer, 1990. Blanchard EB: Biofeedback treatments of essential hypertension. Biofeedback and Self-Regulation 1990; 15: 209–228. Blanchard EB: Biofeedback and hypertension: A déjà vu experience – Comments on Yucha´s “Problems inherent in assessing biofeedback efficacy studies”. Applied Psychology and Biofeedback 2002; 27 (1): 107–109. Blanchard EB, Eisele G, Gordon MA, Cornish PJ, Wittrock, DA, Gilmore L, Vollmer AJ, Wan C: Thermal biofeedback as an effective substitute for sympatholytic medication in moderate hypertension: a failure to replicate. Biofeedback and Self-Regulation 1993; 18 (4): 237–253. Blanchard EB, Eisele G, Vollmer A, Payne A, Gordon M, Cornish P, Gilmore L: Controlled evaluation of thermal biofeedback in treatment of elevated blood pressure in unmedicated mild hypertension. Biofeedback and Self-Regulation 1996; 21 (2): 167–190. Bortz J, Döring N: Forschungsmethoden und Evaluation. Berlin, Heidelberg, New York, Springer, 1995. Bortz J, Lienert GA, Boenke K: Verteilungsfreie Methoden in der Biostatistik. Berlin, Springer, 2000. Buby C, Elfner LF, May IG: Relaxation pretraining, pulse wave velocity and thermal biofeedback in the treatment of essential hypertension. International Journal of Psychophysiology 1990; 8 (3): 225–230. Cohen J: Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, N.Y., Lawrence Erlbaum, 1988. Fahrenberg J, Foerster F, Müller W: Non-invasive estimations of ventricular ejection time and stroke volume: comparison of impedance cardiography and the Portapres 2. Journal of Medical Engineering & Technology 1997; 21 (1): 15–22. Fahrenberg J, Leonhart R, Foerster F: Alltagsnahe Psychologie. Bern, Huber, 2002. Franck M, Schäfer H, Stiels W, Wassermann R, Hermann JM: Entspannungstherapie mit dem respiratorischen Feedback bei Patienten mit essentieller Hypertonie. Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie 1994a; 44 (9–10): 316–322. Franck M, Schäfer H, Stiels W, Wassermann R, Hermann JM: Welche Patienten profitieren von einer Behandlung mit dem respiratorischen Feedback (RFB)? Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie 1994b; 44 (11): 390–395. Goebel M, Viol GW, Ovebaugh C: An incremental model to isolate specific effects of behavioral treatments in essential hypertension. Biofeedback and Self-Regulation 1993; 18 (4): 255–280. Grawe K, Donati R, Bernauer F: Von der Konfession zur Profession. Göttingen: Hogrefe, 1994. Henderson RJ, Hart MG, Lal SKL, Hunyor SN: The effect of home training with direct blood pressure biofeedback of hypertensives: a placebo-controlled study. Journal of Hypertension 1998; 16 (6): 771–778. Hunyor SN, Bartrop R, Craig A, Cejnar M, Liggins G, Henderson RJ, Jones M: Voluntary blood pressure control by biofeedback: relationship to psychological characteristics. Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology 1991; 18 (1): 55–59. Hunyor SN, Henderson RJ, Lal SKL, Carter NL, Kobler H, Jones M, Bartrop RW, Craig A, Mihailidou AS: Placebo-controlled biofeedback blood pressure effect in hypertensive humans. Hypertension 1997; 29: 1225–1231. Jurek IE, Higgins JT, McGrady A: Interaction of biofeedback-assisted relaxation and diuretic in treatment of essential hypertension. Biofeedback and Self-Regulation 1992; 17 (2): 125–141. Kallinke D, Kulick B, Heim P: Psychologische Behandlungsmöglichkeiten bei essentiellen Hypertonikern; in Köhle K (ed): Zur Psychosomatik von Herz-Kreislauf-Erkrankungen. Berlin, Heidelberg, New York, Springer, 1982, pp 775–793. Köhler T: Psychosomatische Krankheiten. Stuttgart, Berlin, Köln, Kohlhammer, 1989. Latha A, Kaliappan KV: Yoga, pranayama, thermal biofeedback techniques in the management of stress and high blood pressure. Journal of Indian Psychology 1991; 9 (1–2): 36–46. Luborsky L, Crits-Christoph P, Brady JP, Kron RE, Weiss T, Cohen M, Levy L: Behavioral versus pharmacological treatments for essential hypertension — A needed comparison. Psychosomatic Medicine 1982; 44: 203–213. Marwitz M: Ein neuer Weg zur Behandlung der essentiellen Hypertonie: Integrative Biofeedback-Therapie; in Rief W, Birbaumer N (ed): Biofeedback-Therapie. Grundlagen, Indikation und praktisches Vorgehen. Stuttgart, Schattauer, 2000, pp 42–67. McGrady A: Effects of group relaxation training and thermal biofeedback on blood pressure and related physiological and psychological variables in essential hypertension. Biofeedback and Self-Regulation 1994; 19 (1): 51–66. McGrady A: Good news — bad press: applied psychophysiology in cardiovascular disorders. Biofeedback and Self-Regulation 1996; 21: 335–346. McGrady A: A commentary on “Problems inherent in assessing biofeedback efficacy studies”. Applied Psychophysiology and Biofeedback 2002; 27 (1): 111–112. McGrady A, Higgins JT jr: Prediction of response to biofeedback-assisted relaxation in hypertensives: Development of a Hypertensive Predictor Profile (HYPP). Psychosomatic Medicine 1989; 51: 277–284. McGrady A, Nadsady PA, Schuhmann-Brzezinski C: Sustained effects of biofeedback-assisted relaxation therapy in essential hypertension. Biofeedback and Self-Regulation 1991; 16 (4): 399–411. Meichenbaum D: Cognitive factors in biofeedback therapy. Biofeedback and Self-Regulation 1976; 1: 201–216. Musso A, Blanchard EB: Evaluation of thermal biofeedback treatment of hypertension using 24-hr ambulatory blood pressure monitoring. Behaviour Research and Therapy 1991; 29 (5): 469–478. Ohm D: Progressive Relaxation: Tiefmuskelentspannung nach Jacobson. Stuttgart, Trias, 1992. Piesbergen C, Middeke M, Butollo W: On-line-Feedback des Blutdrucks mittels nichtinvasiver, kontinuierlicher Blutdruckmessung. Nieren und Hochdruckkrankheiten 1995; 24 (3): 154–156. Piesbergen C, Middeke M, Butollo W: Diagnostik und Therapie von Bluthochdruck durch kontinuierliche Messung und Rückmeldung. Hypnose und Kognition 1996; 13 (1): 211–223. Rief W, Heuser J, Fichter M: Biofeedback – ein therapeutischer Ansatz zwischen Begeisterung und Ablehnung. Verhaltenstherapie 1996; 6 (1): 43–50. Schandry R: Lebensqualität und Hypertonie. Prävention und Rehabilitation 1994; 6 (4): 174–184. Schandry R: Lehrbuch der Psychophysiologie. München, PVU, 1996. Vaitl D: Psychological management of essential hypertension. Contributions to Nephrology 1982b; 30: 87–91 Vaitl D: Herzkreislauferkrankungen; in Petermann F, Vaitl D (ed): Handbuch der Entspannungsverfahren (Bd 2), 1994, pp 106–130. Vickers AJ, Altman DG: Analysing controlled trials with baseline and follow up measurements. BMJ 2001; 323: 1123–1124. Waschulewski-Floruß H, Miltner W, Haag G: Biofeedback; in Linden M, Hautzinger M (ed): Verhaltenstherapie. Berlin, Heidelberg, Springer, 1994, pp 99–105. Weiss SM: Biobehavioral approaches to the treatment of hypertension. Journal of the South Carolina Medical Association (Suppl.) 1980; 9: 38–43. Wittrock DA, Blanchard EB: Thermal biofeedback treatment of mild hypertension: A comparison of effects on conventional and ambulatory blood pressure measures. Behavior Modification 1992; 16 (3): 283–304. Yucha CB: Problems inherent in assessing biofeedback efficacy studies. Applied Psychophysiology and Biofeedback 2002a; 27 (1): 99–106. Yucha CB: Final remarks. Applied Psychophysiology and Biofeedback 2002b; 27 (1): 113-114. Yucha CB, Clark L, Smith M, Uris P, LaFleur B, Duval S: The effect of biofeedback in hypertension. Applied Nursing Research 2001; 14 (1): 29–35. Zorn EA, Wilson MB, Angel JJ, Zanella J, Alpert BS: Validation of an automated arterial tonometry monitor using Association for the Advancememt of Medical Instrumentation standards. Blood Pressure Monitoring 1997; 2: 3–4. |