Abstract
Fragestellung: Auf der Suche nach nebenwirkungsfreien Alternativen zur Behandlung von Bluthochdruck (Arterielle Hypertonie) gelang es Piesbergen et al. (2008), eine verfeinerte Methode für Biofeedback zu entwickeln und in der Anwendung erfolgreich zu evaluieren. Ergebnisse: Die gezeigte hohe Effizienz - bereits 2 Sitzungen zeigten signifikante Blutdrucksenkungen – gab Anlass, weitere Überlegungen zu den Wirkfaktoren von Biofeedback anzustellen. Diskussion: Nahegelegt wird, das damalige bei der Entdeckung der Biofeedback-Technik zugrunde gelegte Konzept der Übung mittels operanter Konditionierung durch kognitive Komponenten zu erweitern und zu ergänzen. Sozialpsychologische Konzepte wie die Reduktion von kognitiver Dissonanz mit dem daraus abgeleiteten neuen Konzept der interozeptiven Dissonanz werden vorgestellt, positive Erwartungshaltung der Patienten und Überzeugungskraft der Therapeuten werden zusätzlich diskutiert.
Abstract
Aims: In search of alternatives without adverse reactions to treat arterial hypertension Pies-bergen et al. (2008) succeeded in developing and evaluating an improved method of biofeed-back. Results: The sourcing of the observable high efficiency and above all the very short period of treatment - merely two sessions showed significant blood pressure lowering - lead to a necessity of further discussions on the effect factors of biofeedback. Discussion: It is suggested to expand and to supplement the original conception of operant conditioning underlain at the time the biofeedback technique by inclusion of cognitive components. Additionally discussed are some concepts of Social Psychology like reduction of cognitive dissonance and the subsequent new concept of interoceptive dissonance, positive expectations of the patient and persuasiveness of the therapist.
Item Type: | Paper |
---|---|
Form of publication: | Preprint |
Keywords: | Biofeedback. Arterielle Hypertonie. Kontinuierliche Messung. Kognitive Dissonanz., biofeedback, hypertension, continuous measurement, cognitive dissonance. |
Faculties: | Psychology and Education Science > Department Psychology > Clinical Psychology |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
URN: | urn:nbn:de:bvb:19-epub-11543-4 |
Language: | German |
Item ID: | 11543 |
Date Deposited: | 16. Jun 2010, 07:50 |
Last Modified: | 04. Nov 2020, 12:52 |
References: | Alexander, F. (1971). Psychosomatische Medizin. Berlin: de Gruyter. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215. Blanchard, E.B. (1990). Biofeedback treatments of essential hypertension. Biofeedback and Self-Regulation, 15, 209-228. Bräutigam, W., Christian, P. & v. Rad, M. (1992). Psychosomatische Medizin. Stuttgart: Thieme. Dworkin, B.R., Elbert, T., Rau, H., Birbaumer, N., Pauli, P., Droste, C. & Brunia, C.H.M. (1994). Central effects of baroreceptor activation in humans I: Attenuation of skeletal reflexes and pain perception. PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences, USA) 91, 6329-6333. v. Eiff, A.W., Neus, H. & Schulte, W. (1978). Streßreagibilität als Charakteristikum von Blutdruckgruppen. Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Innere Medizin, 84, 792. Festinger, L. (1959). A Theory of Cognitive Dissonance. Evanston, IL.: Row, Peterson. Franck, M., Schäfer, H., Stiels, W., Wassermann, R. & Hermann, J.M. (1994b). Welche Patienten profitieren von einer Behandlung mit dem respiratorischen Feedback (RFB)? Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie, 44 (11), 390-395. Gross, M., Böttcher, S. & Middeke, M. (1991). Hypertonie und respiratorisches Feedback. Zeitschrift für Allgemeine Medizin, 67, 248-255. Gsellhofer, B., Montoya, P., Müller, A., Piesbergen, C. & Schandry, R. (1992). Zum Zusammenhang zwischen Streßbewältigung und Blutdruckreaktion. Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie, 38, 419-433. Heider, F. (1958). The Psychology of Interpersonal Relations. New York: Wiley. Houston, B.K., Smith, M.A. & Cates, D.S. (1989). Hostility patterns and cardiovascular reactivity to stress. Psychophysiology, 26 (3), 337-342. Kröner-Herwig, B. & Sachse, R. (1988). Biofeedbacktherapie: Klinische Studien — Anwendung in der Praxis. Stuttgart: Kohlhammer. Marwitz, M. (1997). Psychophysiologische Aspekte der normotonen und der labil-hypertonen Blutdruckregulation. Frankfurt: Peter Lang. Meichenbaum, D. (1976). Cognitive factors in biofeedback therapy. Biofeedback and Self-Regulation, 1, 201-216. Müller, M.M. (1988). Die Bedeutung von Ärger und Ärgerverarbeitung als ätiologisches und therapeutisches Kriterium bei essentieller Hypertonie. Zeitschrift für Psychotherapie und Medizinische Psychologie, 38, 390-393. Müller, M.M. (1993a). Psychophysiologische Risikofaktoren bei Herz-/ Kreislauferkrankungen. Grundlagen und Therapie. Göttingen: Hogrefe. Obrist, P.A., Gaebelein, C.J., Teller, E.S., Langer, A.W., Gringnolo, A., Light, K.C. & McCubbin, J.A. (1978). The relationship among heart rate, carotid dp/dt and blood pressure in humans as a function of the type of stress. Psychophysiology, 15, 102-115. Parati, G., Casadei, R., Groppelli, A., Di Rienzo, M. & Mancia, G. (1989). Comparison of finger and intra-arterial blood pressure monitoring at rest and during laboratory testing. Hypertension, 13, 647-655. Patel, C., Marmot, M.G. & Terry, D.J. (1981). Controlled trial of biofeedback-aided behavioral methods in reducing mild hypertension. Brief medical Journal (Clinical Research), 282, 2005-2008. Penaz, J. (1973). Photoelectric measurement of blood pressure, volume and flow in the finger. Digest of the 10th International Conference on Medical and Biological Engineering, Dresden, 104. Piesbergen, C., Kircher, K. & Weber, R. (2008). Adjuvante Therapie von arterieller Hypertonie durch hochfrequentes Blutdruck-Biofeedback, Verhaltenstherapie, 18 (2), 83-90. Piesbergen, C., Middeke, M., Butollo, W. (1995). On-line-Feedback des Blutdrucks mittels nichtinvasiver, kontinuierlicher Blutdruckmessung. Nieren und Hochdruckkrankheiten, 24 (3), 154–156. Piesbergen, C., Middeke, M., Butollo, W. (1996). Diagnostik und Therapie von Bluthochdruck durch kontinuierliche Messung und Rückmeldung. Hypnose und Kognition, 13 (1), 211–223. Rau, H., Elbert, T., Geiger, B. & Lutzenberger, W. (1995). Baroreceptor activity and nociception. In D. Vaitl & R. Schandry (Eds.), From the heart to the brain (pp. 151-168). Frankfurt/Main: Lang. Rief, W., Heuser, J., Fichter, M. (1996). Biofeedback – ein therapeutischer Ansatz zwischen Begeisterung und Ablehnung. Verhaltenstherapie, 6 (1), 43–50. Rüddel, H. & Curio, I. (1991). Non-invasive continuous blood pressure measurement. Frankfurt/Main: Lang. Schulte, W. & Neus, H. (1979). Bedeutung von Streßreaktionen in der Hypertoniediagnostik. Herz/Kreislauf, 11, 541-546. Vaitl, D. (1994). Herzkreislauferkrankungen. In F. Petermann & D. Vaitl (Hrsg.), Handbuch der Entspannungsverfahren, Bd. 2 (S. 106-130). Weinheim: PVU. Wittrock, D.A., Blanchard, E.B. & McCoy, C.C. (1988). Three studies on the relation of process to outcome in the treatment of essential hypertension with relaxation and thermal biofeedback. Behaviour Research and Therapy, 26, 53-66. |