Logo Logo
Hilfe
Hilfe
Switch Language to English

Ebenbeck, Nikola ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-4167-981X; Koch, Jakob ORCID logoORCID: https://orcid.org/0009-0008-8200-1977; Ebenbeck, Jakob ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-1164-523X und Gebhardt, Markus ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-9122-0556 (23. September 2025): What if … there were no special schools? In: Zeitschrift für Grundschulforschung, Bd. 18: S. 139-156 [PDF, 907kB]

Abstract

Inclusive education is a human right that involves restructuring the school system and closing special schools. However, there is uncertainty about whether all or only some students in an inclusive system should attend regular primary schools and whether all or only some special schools should be closed. This question is usually only discussed in terms of the best possible care and education and the challenge of transportation to school and travel distances is neglected. This article attempts to take both into account. The federal state of Bavaria in Germany does not yet have a fully developed inclusive school system. Using school statistics data for the entire Bavarian primary school population in 2020 (N > 445,000) and geographical data, we simulate deterministically what the Bavarian primary school system could look like with various underlying inclusion models. We analyse the resulting student numbers, support rates of primary schools and school travel distances of former special school students in an urban-rural comparison in four different simulated inclusion models. The results show that all models are potentially feasible. The student numbers at each primary school resulting from the closure of special schools would in most cases not change significantly, whereas the support rate (i.e., the percentage of students with SEN per primary school) would. Schooling close to home favours students in rural areas in particular and significantly reduces their journeys to school by up to 30 km, while for students in urban areas, all inclusive models would be possible. The pedagogical and systemic consequences of the simulated inclusion models are discussed.

Abstract

Inklusive Bildung ist ein Menschenrecht, das die Umstrukturierung des Schulsystems und die Schließung von Sonderschulen fordert. Es ist ein offener Streit, ob alle oder nur einige Schüler:innen in einem inklusiven Schulsystem reguläre Grundschulen besuchen sollten und ob alle oder nur einige Sonderschulen geschlossen werden sollten. Diese Frage wird in der Regel nur im Hinblick auf die bestmögliche Bildung und Betreuung diskutiert, wobei die Herausforderung des Fahrtwegs zur Schule vernachlässigt wird. Dieser Artikel versucht, beides zu berücksichtigen. Der Freistaat Bayern in Deutschland verfügt noch nicht über ein inklusives Schulsystem. Unter Verwendung von Schulstatistikdaten für die gesamte bayerische Grundschulschülerschaft im Jahr 2020 (N > 445.000) und geografischen Daten simulieren wir deterministisch, wie das bayerische Grundschulsystem mit verschiedenen zugrunde liegenden Inklusionsmodellen aussehen könnte. Wir analysieren die resultierenden Schülerzahlen, Förderquoten der Grundschulen und Schulwege in einem urban-ruralen Vergleich in vier verschiedenen simulierten Inklusionsmodellen. Die Ergebnisse zeigen, dass alle Modelle grundsätzlich umsetzbar wären. Die Grundschulgrößen würden sich durch Sonderschulschließungen in den meisten Fällen nicht signifikant ändern, während die Förderquote (der prozentuale Anteil von Lernenden mit Förderbedarf pro Grundschule) dies tun würde. Wohnortnahe Inklusion kommt insbesondere Schüler:innen auf dem Land zugute und reduziert ihre Schulwege um bis zu 30 km, während für Schüler:innen in der Stadt alle inklusiven Modelle möglich wären. Pädagogische und systemische Konsequenzen der simulierten Inklusionsmodelle werden diskutiert.

Dokument bearbeiten Dokument bearbeiten