Logo
DeutschClear Cookie - decide language by browser settings
Renkl, Alexander and Gruber, Hans and Mandl, Heinz (1995): Kooperatives problemorientiertes Lernen in der Hochschule. (Research report No. 46). LMU Munich: Chair of Education and Educational Psychology, Internet, ISSN 1614-6336
Full text not available from 'Open Access LMU'.

Abstract

In order to foster the acquisition of applicable knowledge in higher education, the increased employment of cooperative problem-oriented learning is suggested. It is shown, however, that many practical problems arise when implementing such learning arrangements. The most important reasons for these problems are discussed and some possible remedies are proposed. Finally, some important questions are delineated that should be addressed in future research.

Abstract

Ausgehend von Wissensnutzungsdefiziten, die bei Studenten immer wieder auftreten, wird, entsprechend neueren Modellen des situierten Lernens, der vermehrte Einsatz kooperativen problemorientierten Lernens in der Hochschule gefordert. Es wird jedoch gezeigt, daß sich bei der Implementation entsprechender Lernformen zum Teil erhebliche Schwierigkeiten ergeben. Die wichtigsten, dafür verantwortlichen Ursachen werden erörtert und erste Ansätze zu deren Lösung aufgezeigt. Schließlich werden aus den diskutierten Problemen einige wichtige Fragen künftiger Forschung abgeleitet.