Logo Logo
Hilfe
Hilfe
Switch Language to English

Ertl, Bernhard; Kopp, Birgitta und Mandl, Heinz (November 2004): Effects of individual prior knowledge on collaborative knowledge construction and individual learning outcome in videoconferencing. (Forschungsbericht Nr. 171). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336 [PDF, 205kB]

[thumbnail of FB_171.pdf]
Vorschau
Download (205kB)

Abstract

This paper deals with collaborative knowledge construction in videoconferencing. The main issue is about how to predict individual learning outcome, in particular how far individual prior knowledge and the collaborative knowledge construction can influence individual learning outcomes. In this context, the influence of prior knowledge and two measures of instructional support, a collaboration script and a content scheme were analyzed concerning the collaborative knowledge construction. An empirical study was conducted with 159 university students as sample. Students learned collaboratively in groups of three in a case based learning environment in videoconferencing and were supported by the instructional support measures. Results show that collaborative knowledge construction had more impact on individual learning outcome than individual prior knowledge.

Abstract

Diese Studie beschäftigt sich mit der gemeinsamen Wissenskonstruktion in Videokonferenzen. Die Hauptfragestellung befasst sich mit Prädiktoren für den individuellen Lernerfolg, insbesondere inwieweit dieser vom individuellen Vorwissen der Lernenden und der gemeinsamen Wissenskonstruktion beeinflusst wird. In diesem Kontext wird analysiert, inwiefern das individuelle Vorwissen und zwei Unterstützungsmaßnahmen - Wissensschema und Kooperationsskript - Einfluss auf die gemeinsame Wissenskonstruktion nehmen. An der empirischen Studie nahmen 159 Universitätsstudierende teil. Diese lernten kooperativ in Dreiergruppen in einer fallbasierten Lernumgebung in Videokonferenzen und erhielten dabei instruktionale Unterstützung. Die Ergebnisse zeigen, dass die gemeinsame Wissenskonstruktion einen größeren Einfluss auf die individuellen Lernerfolge hatte, als individuelles Vorwissen.

Dokument bearbeiten Dokument bearbeiten