Abstract
Further education aims at the development of applicable knowledge and skills. Recent estimations of training efficiency, however, indicate that only small parts of the acquired competencies will be applied at work. The article critically discusses different instructional approaches to an enhancement of transfer in further education. The first approach -in the tradition of Thorndike- focusses on the similarity between the learning and the work situation as an indispensable condition for transfer. The second approach -in the tradition of Judd- stresses the training of general strategies. In contrast to these traditional approaches recent constructivistic theories suggest situated learning for the acquisition of awidely applicable knowledge. As these approaches coincide with recent developments in further education they seem to provide a theoretical framework for future research in the field of transfer in further education.
Abstract
Das Problem des Lerntransfers in der Weiterbildung besteht darin, daß in Trainingsmaßnahmen häufig Kompetenzen erworben werden, die dann am Arbeitsplatz nicht entsprechend angewendet werden. Der Artikel gibt einen kritischen Überblick über instruktionale Ansätze zur Verbesserung der Transfereffizienz von Weiterbildungsmaßnahmen. Der erste Ansatz steht in der Tradition von Thorndikes identischen Elementen und sieht in der Ähnlichkeit von Lern- und Anwendungssituationen die ausschlaggebende Bedingung für Transfer. Eine zweite Sichtweise in der Tradition Judds betont die Bedeutung allgemeiner Prinzipien und Strategien für die Übertragbarkeit von Wissen. Eine dritte, neuere Position nehmen Theoretiker des situierten Lernens ein. Zentral in diesem Ansatz ist die Vermittlung von Wissen und domänenspezifischen Strategien in konkreten Problemsituationen. Dieser Ansatz zeigt viele Parallelen mit neueren Entwicklungen in der Weiterbildung und könnte einen geeigneten theoretischen Rahmen für zukünftige Forschung über den Lerntransfer in der Weiterbildung abgeben.
Item Type: | Paper |
---|---|
Journal or Publication Title: | Unterrichtswissenschaft, 20, 126-143. (1992) |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
ISSN: | psych01 |
Language: | German |
Item ID: | 109 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 26. Apr 2017, 12:54 |