Logo Logo
Hilfe
Hilfe
Switch Language to English

Mandl, Heinz; Gruber, Hans und Renkl, Alexander (August 1992): Problems of knowledge utilization in the development of expertise. (Forschungsbericht Nr. 9). LMU München: Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie, Internet, ISSN 1614-6336

Volltext auf 'Open Access LMU' nicht verfügbar.

Abstract

The goal of the study was to find qualitative shifts in knowledge application processes during the development of expertise in the domain of business management. The problem solving processes of novices (17 students of education) and intermediate experts (18 graduate students of economics) in a computer-based simulation game were analysed. The results showed that the intermediate experts had serious difficulties in effectively applying their pre-knowledge; they were outperformed by the novices with regard to problem solving performance. Single case analyses revealed several reasons for the intermediates' deficits in knowledge application.

Abstract

Ziel der Untersuchung war es, qualitative Sprünge in Wissensanwendungsprozessen bei der Entwicklung betriebswirtschaftlicher Expertise zu identifizieren. Dazu wurden die Problemlöseprozesse von Novizen (17 Psychologie- bzw. Pädagogikstudenten) und Semi-Experten (18 graduierte Studenten der Wirtschaftswissenschaften) in einem computersimulierten Planspiel untersucht. Es zeigte sich, daß Semi-Experten erhebliche Schwierigkeiten hatten, ihr Wissen effektiv anzuwenden; ihre Problemlöseleistung war der der Novizen sogar unterlegen. Anhand von Einzelfallstudien wurden mehrere Gründe für die Defizite der Semi-Experten in der Wissensanwendung identifiziert.

Dokument bearbeiten Dokument bearbeiten