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Gruber, Hans; Renkl, Alexander; Mandl, Heinz and Reiter, Wilfried (June 1993): Exploration strategies in an economics simulation game. (Research report No. 21). LMU Munich: Chair of Education and Educational Psychology, Internet, ISSN 1614-6336

Full text not available from 'Open Access LMU'.

Abstract

Dealing with knowledge application is rarely perceived as part of education. However, there is much evidence that even very knowledgeable subjects often fail to adequately apply their knowledge. In order to provide learning environments where utilizable knowledge can be acquired, the analysis and induction of preferable learning strategies is important. Advantages and disadvantages of two learning modes (specific vs. global) during the exploration of a computer-simulated economic system are investigated. In two empirical studies, their impact on later problem solving within this economics computer simulation is analyzed. In the correlational study one evidence is presented that, in contrast to assumptions found in the literature, specific learning mode may prove useful even in complex, semantically rich domains. In the experimental study two specific learning mode as exploration strategy was induced in the experimental group. This group yielded more success in later problem solving than the control group.

Abstract

Wissen, das in traditionellen Unterrichtsformen erworben wird, kann oft nicht bei komplexen Problemen des Alltags- oder Berufslebens angewandt werden. Um Lernumgebungen zu schaffen, die die Nützlichkeit des zu erwerbenden Wissens fördern, ist die Analyse von effektiven Strategien explorativen Lernens von Bedeutung. Es werden die Vor- und Nachteile zweier Lernmodi (global vs. spezifisch) während der Exploration eines computersimulierten ökonomischen Systems untersucht. In zwei empirischen Studien wird ihr Einfluß auf die spätere Problemlösegüte in diesem ökonomischen System analysiert. Studie 1, eine korrelative Untersuchung, zeigt, daß entgegen entsprechender Annahmen in der Literatur ein spezifischer Lernmodus auch in komplexen, semantisch reichen Domänen effizient sein kann. In der experimentellen Studie 2 wurde in der Experimentalgruppe ein spezifischer Lernmodus während der Systemexploration induziert. Diese Gruppe zeigte in einer späteren Problemlösephase bessere Leistungen als eine Kontrollgruppe.

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