Abstract
An overview on expertise research based on cognitive psychology is presented. The main theoretical streams are exemplified by selected empirical evidence. Special consideration is granted to the development of expertise research which is subjected to the increasing impact of the concept of knowledge. Until now, expertise research has mainly focused on the contrastive study of experts and novices with respect to memory performance and problem solving performance. The concept of learning which is essential for explaining the acquisition of expertise only played a subordinate role. Theoretical as well as methodical reasons for this deficit together with perspectives which might help to overcome the deficit are discussed.
Abstract
Es wird ein Überblick über die kognitionspsychologisch orientierte Expertiseforschung gegeben. Die wichtigsten Strömungen werden mit ausgewählten empirischen Befunden belegt. Dabei wird insbesondere die Entwicklung der Expertiseforschung und die wachsende Bedeutung des Wissensbegriffes berücksichtigt. Die bisherige Expertiseforschung beschäftigte sich hauptsächlich mit der kontrastiven Untersuchung von Experten und Novizen in Hinblick auf ihre Gedächtnis- und Problemlöseleistungen. Der Lernbegriff, der für die Erklärung des Entstehens von Expertise zentral ist, spielte bisher eine untergeordnete Rolle. Theoretische und methodische Gründe für dieses Defizit werden ebenso diskutiert wie Möglichkeiten zu seiner Beseitigung.
Item Type: | Paper |
---|---|
Journal or Publication Title: | J. Hoffmann & W. Kintsch (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie, Themenbereich C (Theorie und Forschung), Serie 2 (Kognition), Band 7 (Lernen) (S. 583 - 615). Göttingen: Hogrefe Verlag für Psychologie. (1996). |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
ISSN: | psych01 |
Language: | German |
Item ID: | 135 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 26. Apr 2017, 13:00 |