Abstract
In educational psychology the problem of inert knowledge is viewed from a constructivist perspective. The on-going discussion on constructivism, however, is marked by diversity and confusion. The attempt is made to identify three distinct lines of discussion. Three different approaches are identified, based on the quest for objectivity of knowledge and its relation to the universe, on the theoretical modeling of knowledge, and, finally, on methods of promoting the acquisition of knowledge: (1) constructivism as epistemology; (2) "new" constructivism in the fields of sociology, cognitive science, and psychology; and (3) constructivist approaches in educational psychology and empirical educational science. The usefulness of a constructivist approach to the psychology of learning is examined.
Abstract
In der Pädagogischen Psychologie wurde das Problem des trägen Wissens unter konstruktivistischer Perspektive betrachtet. Allerdings bietet die gegenwärtige Konstruktivismus-Diskussion ein uneinheitliches und verwirrendes Bild. Es wird versucht, drei Diskussionslinien herauszuarbeiten. Ausgehend von Fragen nach der Objektivität des Wissens und dessen Verhältnis zur Welt, nach der theoretischen Modellierung des Wissens, seiner kontextuellen und kulturellen Einbettung und schließlich nach den Möglichkeiten der Förderung des Wissenserwerbs werden drei Varianten unterschieden: (1) Konstruktivismus als Erkenntnis- und Wissenschaftstheorie; (2) "Neuer" Konstruktivismus in der Soziologie, Kognitionswissenschaft und Psychologie; (3) konstruktivistische Ansätze in der Instruktionspsychologie und empirischen Pädagogik. Abschließend wird die Verwendbarkeit der konstruktivistischen Sichtweise für die Psychologie des Wissenserwerbs diskutiert.
Item Type: | Paper |
---|---|
Journal or Publication Title: | Zeitschrift für Pädagogik, 41, 867 - 888. |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
ISSN: | psych01 |
Language: | German |
Item ID: | 141 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 26. Apr 2017, 13:01 |