Abstract
In order to foster the acquisition of applicable knowledge in higher education, the increased employment of cooperative problem-oriented learning is suggested. It is shown, however, that many practical problems arise when implementing such learning arrangements. The most important reasons for these problems are discussed and some possible remedies are proposed. Finally, some important questions are delineated that should be addressed in future research.
Abstract
Ausgehend von Wissensnutzungsdefiziten, die bei Studenten immer wieder auftreten, wird, entsprechend neueren Modellen des situierten Lernens, der vermehrte Einsatz kooperativen problemorientierten Lernens in der Hochschule gefordert. Es wird jedoch gezeigt, daß sich bei der Implementation entsprechender Lernformen zum Teil erhebliche Schwierigkeiten ergeben. Die wichtigsten, dafür verantwortlichen Ursachen werden erörtert und erste Ansätze zu deren Lösung aufgezeigt. Schließlich werden aus den diskutierten Problemen einige wichtige Fragen künftiger Forschung abgeleitet.
Item Type: | Paper |
---|---|
Journal or Publication Title: | J. Lompscher & H. Mandl (Hrsg.), Lehr- und Lernprobleme im Studium. Bedingungen und Veränderungsmöglichkeiten (S. 131 - 147). Bern: Huber. (1996). |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
ISSN: | psych01 |
Language: | German |
Item ID: | 154 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 26. Apr 2017, 13:04 |