Abstract
The phenomenon of wisdom, which was studied in former time, becomes the center of psychological interest again after it had been neglected for a substantial period of time. Besides, the term of wisdom is firmly anchored in everyday understanding. However, up to now, there has only been limited research how laymen pictorially perceive a wise person and which assumptions about the development of wisdom and about possible instruction for fostering wisdom dominate in everyday understanding. An open inquiry of 112 students should enlarge the already existing empirical findings concerning the topic of wisdom in everyday understanding. The interpretation of the results can suggest new starting points and considerstions, especially with regard to the aspect of fostering wisdom through instruction.
Abstract
Das in vergangenen Zeiten viel beachtete Phänomen Weisheit ist nach einer Zeit des Desinteresses wieder in den Blickpunkt der Psychologie geraten. Auch im Alltagsverständnis ist der Begriff der Weisheit fest verankert. Doch wie sich Laien einen weisen Menschen bildlich vorstellen und welche Annahmen über die Entstehung und mögliche Vermittlung von Weisheit im Alltagsverständnis herrschen, ist bislang wenig untersucht. Eine offene Befragung von 112 Studierenden soll die bereits vorliegende Befundlage zum Thema Weisheit im Alltagsverständnis erweitern. Die Interpretation der Ergebnisse kann vor allem in Hinblick auf den Vermittlungsaspekt von Weisheit neue Ansatzpunkte und Überlegungen liefern.
Dokumententyp: | Paper |
---|---|
Fakultät: | Psychologie und Pädagogik
Psychologie und Pädagogik > Department Psychologie > Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie Psychologie und Pädagogik > Department Psychologie > Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie > Forschungsberichte |
Themengebiete: | 100 Philosophie und Psychologie > 100 Philosophie
100 Philosophie und Psychologie > 150 Psychologie |
ISSN: | psych01 |
Sprache: | Deutsch |
Dokumenten ID: | 160 |
Datum der Veröffentlichung auf Open Access LMU: | 13. Apr. 2005 |
Letzte Änderungen: | 26. Apr. 2017, 13:05 |