Abstract
A virtual seminar has been delivered in order to study learning in computer networks. As main goals of the seminar, the participants had to achieve practical experience with computer networks and gain insight into the research literature. The accompanying study brought the following results: The participants managed to use the hard- and software. They had to process a large amount of information, which caused problems with the navigation in the data network and with the process of selecting information. Communication and co-operation in the virtual group were limited. Although the network based learning environment was highly accepted by the participants, the seminar goals were only partially fulfilled. In the closing part of this paper, we are discussing these findings with regard to the further development of the learning environment.
Abstract
Um das Lernen in Computernetzwerken zu untersuchen, wurde ein virtuelles Seminar durchgeführt. Zielsetzung des Seminars war, daß die Teilnehmer praktische Erfahrungen mit Computernetzwerken und einen Überblick über verwandte Forschungsliteratur gewinnen. Die begleitende empirische Untersuchung ergab folgendes: Die Teilnehmer kamen mit der verwendeten Hard- und Software zurecht. Sie mußten große Informationsmengen bewältigen, was Probleme der Orientierung im Datennetz sowie der Selektion von Information mit sich führte. Kommunikation und Kooperation waren in der virtuellen Seminargruppe eher gering. Obwohl das Lernen im Computernetzwerk bei den Teilnehmern auf hohe Akzeptanz stieß, entsprachen die Lernergebnisse nur teilweise der Zielsetzung des Seminars. Diese Befunde werden in Hinblick auf eine Weiterentwicklung der Lernumgebung diskutiert.
Item Type: | Paper |
---|---|
Journal or Publication Title: | Unterrichtswissenschaft, 25, 19-33. (1997). |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
ISSN: | psych01 |
Language: | German |
Item ID: | 172 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 26. Apr 2017, 13:07 |