Abstract
The present study examines the instructional principles of "authenticity", "multiple perspectives" and "situated learning" which characterize the cognitive apprenticeship-approach. These principles were used for the conceptualization of a "moderator training" for physicians. In addition, acceptance of the training and the subjectively perceived learning gains were investigated. The aim of the training was to qualify physicians for facilitating problem-solving processes occurring in quality circles. The examinations were conducted in a field study within three two-day trainings. Questionnaires for participants and direct observation technique have been employed for data collection. With both methods, the results indicate that the instructional principles could be realized in the training. The acceptance of the training was high. The scores for the subjectively perceived learning gains were very high. Methodological problems concerning the data collection will be discussed and potential developments will also be proposed.
Abstract
In der vorliegenden Studie wird der Frage nachgegangen, inwieweit die aus dem cognitive apprenticeship-Ansatz abgeleiteten Gestaltungsprinzipien Authentizität, multiple Perspektiven und Situiertheit in einem Moderatorentraining für Ärzte realisiert werden konnten. Zusätzlich wurden die Akzeptanz des Trainings und der subjektive Lernerfolg erhoben. Das Training verfolgt das Ziel, Ärzte für die Moderation von Qualitätszirkeln zu qualifizieren. Die Untersuchung wurde im Feld in insgesamt drei zweitägigen Moderatorentrainings durchgeführt. Die Daten wurden über Teilnehmerfragebogen und eine nicht-teilnehmende Beobachtung erhoben. In beiden Erhebungsverfahren zeigen die Daten, daß die Gestaltungsprinzipien in den Trainings Anwendung fanden. Das Training wurde von den Teilnehmern akzeptiert. Der subjektive Lernerfolg war sehr hoch. Probleme der Erhebungsverfahren werden diskutiert, auf Weiterentwicklungsmöglichkeiten wird hingewiesen.
Item Type: | Paper |
---|---|
Journal or Publication Title: | Unterrichtswissenschaft, 25, 365-376. (Titel: Untersuchung eines konstruktivistisch orientierten Trainingsansatzes in der Weiterbildung.) (1997). |
Keywords: | quality management, evaluation, constructivism, health management, Qualitätszirkel, Evaluation, Konstruktivismus, Gesundheitsmanagement |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
ISSN: | psych01 |
Language: | German |
Item ID: | 173 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 26. Apr 2017, 13:07 |