Abstract
The role of experience as the foundation of successful acting was investigated on the basis of cognitive psychology and of aspects of the psychology of leadership. Test subjects were 36 women in leading positions within the public services as well as private corporations. Underlying instruments were a questionnaire and an additional interview. It was shown, that experience with the growing into a community of practice, with the emergence of professional identity arises from the interplay of societal influences and individual competences. Thereby, experience is characterized as dealing with complex situations and episodes which can be estimated as self-relevant, in-so-far these situations and episodes are related with the acquisition and extension of knowledge and skills. In order to identify the importance of experience for the acquisition of competence beyond cognitive aspects, it is finally necessary to analyse the tasks people have to deal with more precisely.
Abstract
Die Rolle von Erfahrung als Grundlage erfolgreichen Handelns wurde auf der Basis von kognitionspsychologischen Theorien und Ansätzen der Führungsforschung bei einer Gruppe von 36 Frauen in Führungspositionen des öffentlichen Dienstes und der freien Wirtschaft untersucht. Als Instrumente dienten ein Fragebogen und ein ergänzendes Interview. Es zeigte sich, daß Erfahrung mit dem Hineinwachsen in eine community of practice und mit dem Entstehen beruflicher Identität durch das Zusammenspiel gesellschaftlicher Einflüsse und individueller Kompetenzen entsteht. Dabei bedeutet Erfahrung den Umgang mit komplexen Situationen und Episoden, die als selbstrelevant eingeschätzt werden, insofern diese Situationen und Episoden mit Wissens und Fertigkeitserwerb und ausbau verbunden sind. Um die Bedeutung von Erfahrung für den Kompetenzerwerb jenseits kognitiver Aspekte zu ergründen, ist es letztlich notwendig, die Aufgaben genauer zu analysieren, denen die in Frage stehenden Menschen dabei tatsächlich ausgesetzt sind.
Item Type: | Paper |
---|---|
Keywords: | experience, expertise, women, management, questionnaire, interview, Erfahrung, Expertise, Frauenthematik, Management, Fragebogen, Interview |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
ISSN: | psych01 |
Language: | German |
Item ID: | 187 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 26. Apr 2017, 13:10 |