Abstract
In this pilot study we investigated cooperative problem-oriented learning in an audio-visual computer net. The discourse of four dyads learning in two different cooperative conditions was compared: (1) face-to-face cooperation, and (2) cooperation via audio-visual computer net (desktop video-conferencing with screen sharing). In order to analyse learners' dis-course, a category system was developed and applied. The examination of the discourse by means of this category sy-stem showed differences between the two conditions which will serve as reference point for further studies: Dyads com-municating via computer net showed more verbal coordina-tion. Specifically, a great number of utterances referred to aspects of technical coordination (effect of "Do you want to do this or should I?"). Furthermore, differences were found concerning task-related utterances: Learners in the computer net confined themselves to giving informations of which they could expect that their partner was already aware of (effect of "I'm telling you something you already know"). Potential reasons for these negative effects of cooperation via audio-visual computer nets are discussed.
Abstract
In dieser Pilotstudie wird kooperatives problemorientiertes Lernen überein audiovisuelles Computernetz untersucht. Verglichen wird der Diskurs von vier Dyaden in zwei Kooperationsbedingungen: (1) Face-to-face-Kooperation und (2) Kooperation über ein audiovisuelles Computernetz (Desktop Videokonferenz mit Screen-Sharing). Zur Analyse der Diskurse der Lernenden wurde ein Kategoriensystem entwickelt und erprobt. Die Auswertung mit diesem Kategoriensystem erbrachte Unterschiede in den Diskursen zwischen den beiden Kooperationsbedingungen, die Anhaltspunkte für weitere Studien liefern: Die Dyaden, die über das Computernetz miteinander kooperierten, zeigten einen deutlich höheren verbalen Koordinationsaufwand. Insbesondere zielten viele Äußerungen auf die technische Koordination ab ("Machst-Du-jetzt-oder-soll-ich"-Effekt). Auch hinsichtlich der Aufgabenbearbeitung unterschieden sich die beiden Gruppen: Die Lernenden mit Computernetz beschränkten sich weitgehend darauf, sich Informationen mitzuteilen, von denen sie annehmen konnten, daß sie der Lernpartner schon wußte ("Ich-sag'-Dir-was-was-Du-schon-weißt"-Effekt). Mögliche Ursachen dieser negativen Effekte der Kooperation mit audiovisuellen Computernetzen werden diskutiert.
Dokumententyp: | Paper |
---|---|
Keywords: | netbased learning, collaborative learning, discourse analysis, kooperatives Lernen, Diskursanalyse, Computernetze, Problemorientiertes Lernen |
Fakultät: | Psychologie und Pädagogik
Psychologie und Pädagogik > Department Psychologie > Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie Psychologie und Pädagogik > Department Psychologie > Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie > Forschungsberichte |
Themengebiete: | 100 Philosophie und Psychologie > 100 Philosophie
100 Philosophie und Psychologie > 150 Psychologie |
ISSN: | psych01 |
Sprache: | Deutsch |
Dokumenten ID: | 190 |
Datum der Veröffentlichung auf Open Access LMU: | 13. Apr. 2005 |
Letzte Änderungen: | 26. Apr. 2017, 13:11 |