Abstract
In view of an authentic case, attention is drawn to the problem that the constructivist philosophy of learning and teaching has already become widely used vocabulary but it has effected only few changes in practice. Two projects with the IHK can well exemplify how the introduction and establishment of problem-based learning and teaching are highly dependent on qualification of teachers as well as modifications of curriculum and assessment. These experiences are confirmed empirically in the school context, too. A pragmatic implementation model is presented by which the implementation of new learning and teaching concepts and/or new media is viewed as a long-term designed and multidimensional process and systemic change, and which suggests typical factors of implementation and global implementation strategies.
Abstract
Anhand eines authentischen Falls wird auf das Problem aufmerksam gemacht, daß die konstruktivistische Lehr-Lernphilosophie inzwischen weite Verbreitung im Sprachschatz gefunden, aber kaum Veränderungen in der Praxis bewirkt hat. Am konkreten Beispiel von zwei Projekten mit der IHK wird gezeigt, inwieweit die Einführung und Etablierung problemorientierter Lehr-Lernformen in hohem Maße von der Qualifizierung der Lehrenden sowie von Modifikationen in Curriculum und Assessment abhängt. Empirische Bestätigung finden diese Erfahrungen auch im schulischen Kontext. Es wird ein pragmatisches Implementationsmodell vorgestellt, das die Implementierung neuer Lehr-Lernansätze und/oder neuer Medien als einen langfristig angelegten mehrdimensionalen Prozeß und systemischen Wandel begreift und typische Faktoren einer Implementierung sowie generelle Implementationsstrategien vorschlägt.
Item Type: | Paper |
---|---|
Keywords: | problemoriented learning, curriculum, assessment, train the trainer, implementation, implementation model, problemorientiertes Lernen, Curriculum, Assessment, Dozententraining, Implementation, Implementationsmodell |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
ISSN: | psych01 |
Language: | German |
Item ID: | 195 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 26. Apr 2017, 13:12 |