Logo Logo
Help
Contact
Switch Language to German

Reinmann-Rothmeier, Gabi and Mandl, Heinz (January 1998): Wenn kreative Ansätze versanden: Implementation als verkannte Aufgabe. (Research report No. 87). LMU Munich: Chair of Education and Educational Psychology, Internet, ISSN 1614-6336

Full text not available from 'Open Access LMU'.

Abstract

In view of an authentic case, attention is drawn to the problem that the constructivist philosophy of learning and teaching has already become widely used vocabulary but it has effected only few changes in practice. Two projects with the IHK can well exemplify how the introduction and establishment of problem-based learning and teaching are highly dependent on qualification of teachers as well as modifications of curriculum and assessment. These experiences are confirmed empirically in the school context, too. A pragmatic implementation model is presented by which the implementation of new learning and teaching concepts and/or new media is viewed as a long-term designed and multidimensional process and systemic change, and which suggests typical factors of implementation and global implementation strategies.

Abstract

Anhand eines authentischen Falls wird auf das Problem aufmerksam gemacht, daß die konstruktivistische Lehr-Lernphilosophie inzwischen weite Verbreitung im Sprachschatz gefunden, aber kaum Veränderungen in der Praxis bewirkt hat. Am konkreten Beispiel von zwei Projekten mit der IHK wird gezeigt, inwieweit die Einführung und Etablierung problemorientierter Lehr-Lernformen in hohem Maße von der Qualifizierung der Lehrenden sowie von Modifikationen in Curriculum und Assessment abhängt. Empirische Bestätigung finden diese Erfahrungen auch im schulischen Kontext. Es wird ein pragmatisches Implementationsmodell vorgestellt, das die Implementierung neuer Lehr-Lernansätze und/oder neuer Medien als einen langfristig angelegten mehrdimensionalen Prozeß und systemischen Wandel begreift und typische Faktoren einer Implementierung sowie generelle Implementationsstrategien vorschlägt.

Actions (login required)

View Item View Item