Abstract
The article discusses the phenomenon of collaborative learning and searches for possible dimensions and criterions of description, which can raise the understanding of collaborative learning in face-to-face situations as well as in net-based environments. A short review of the most important research results of (net-based) collaborative learning completes the descriptive discussion of collaboration in groups. With the introduction of the concept of Learning Community new possibilities not only for describing but also for designing collaborative learning environments are demonstrated. Based on these explanations the article summarizes some recommendations for supporting collaborative learning especially in net-based environments whose relevance will still augment in the future through the progress of information and communication technology.
Abstract
Der Beitrag setzt sich mit dem Phänomen des kollaborativen Lernens auseinander und sucht nach möglichen Beschreibungsdimensionen und -kriterien, die das Verständnis des kollaborativen Lernens sowohl in Face-to-Face-Situationen als auch in netzbasierten Umgebungen erhöhen können. Ergänzt wird die deskriptive Erörterung der Zusammenarbeit in Gruppen mit einem Überblick über die wichtigsten Forschungsbefunde zum (netzbasierten) kollaborativen Lernen. Mit der Einführung des Learning Community-Konzepts werden neue Möglichkeiten nicht nur der Beschreibung, sondern auch der Gestaltung kollaborativer Lernumgebungen aufgezeigt. Aufbauend auf diesen Ausführungen stellt der Beitrag erste Empfehlungen zur Förderung kollaborativen Lernens speziell in netzbasierten Umgebungen zusammen, deren Relevanz mit dem Fortschritt auf dem Sektor der neuen Informations- und Kommunikationstechnologien in Zukunft noch steigen wird.
Dokumententyp: | Paper |
---|---|
Keywords: | Collaborative learning - group research - Learning Community - net-based learning environments - supporting net-based collaboration, Kollaboratives Lernen - Gruppenforschung - Learning Community - netzbasierte Lernumgebungen - Förderung netzbasierter Kollaboration |
Fakultät: | Psychologie und Pädagogik
Psychologie und Pädagogik > Department Psychologie > Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie Psychologie und Pädagogik > Department Psychologie > Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie > Forschungsberichte |
Themengebiete: | 100 Philosophie und Psychologie > 100 Philosophie
100 Philosophie und Psychologie > 150 Psychologie |
ISSN: | psych01 |
Sprache: | Deutsch |
Dokumenten ID: | 223 |
Datum der Veröffentlichung auf Open Access LMU: | 13. Apr. 2005 |
Letzte Änderungen: | 26. Apr. 2017, 13:55 |