Abstract
In the social sciences and particularly in empirically oriented pedagogics, training in empirical research methods can certainly be called a markedly difficult subject. In order to explain this problem we developed a multidimensional model of explanation. Conditions of the instructional setting plus the learners' cognitive, motivational and emotional characteristics as well as their attitudes and the resulting learning behavior combine to create a complex and reciprocal system of teaching and learning conditions. Empirical findings for the separate explanatory dimensions are presented. On the basis of the explanatory model we developed a concept for an innovative training in empirical research methods for students of pedagogics at Munich university. Basing on different situated learning approaches, this concept aims at achieving motivational effects by altering conditions of the instructional setting. First evaluation results have been promising.
Abstract
Die Methodenausbildung in sozialwissenschaftlichen Disziplinen im allgemeinen und in der empirisch orientierten Pädagogik im besonderen kann ohne Übertreibung als ein ausgesprochenes Problemfach bezeichnet werden. Um dieses Problem zu erklären, wurde ein multidimensionales Erklärungsmodell entwickelt. Instruktionale Rahmenbedingungen bilden im Verein mit kognitiven, motivationalen und emotionalen Merkmalen sowie Einstellungen der Lernenden und dem daraus resultierenden Lernverhalten ein komplexes, reziprokes Bedingungsgefüge. Zu einzelnen Erklärungsdimensionen werden empirische Befunde dargestellt. Basierend auf dem Erklärungsmodell wurde ein Konzept für eine innovative Methodenausbildung für Pädagog(inn)en an der Universität München entwickelt, das ausgehend von verschiedenen situierten Instruktionsansätzen darauf abzielt, durch Veränderung instruktionaler Rahmenbedingungen Motivationseffekte zu erzielen. Erste Evaluationsergebnisse sind vielversprechend.
Item Type: | Paper |
---|---|
Keywords: | Empirical research methods, multidimensional explanatory model, situated learning approach, motivational effects, action competency, Empirische Forschungsmethoden, multidimensionales Erklärungsmodell, situierte Instruktionsansätze, Motivationseffekte, Handlungskompetenz |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
ISSN: | psych01 |
Language: | German |
Item ID: | 224 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 26. Apr 2017, 13:55 |