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Fischer, Frank and Mandl, Heinz (March 2000): Being there or being where? Videoconferencing and cooperative learning. (Research report No. 122). LMU Munich: Chair of Education and Educational Psychology, Internet, ISSN 1614-6336

Full text not available from 'Open Access LMU'.

Abstract

Virtual educational institutions have been developing rapidly during the last years. New technologies enable new forms of communication and cooperation. In this context, videoconferencing plays an increasingly important role. The findings of evaluation studies on distance learning with videoconferencing as well as studies on video-mediated interaction are mostly encouraging. However, very little is known about how the conditions of interaction in videoconferencing influence processes of collaborative knowledge construction and learning outcomes. In this paper we present findings of recent studies on dyadic videoconferencing. They suggest that whatever differences were supposed at a theoretical level, empirical findings hardly show any differences: In videoconferencing, processes of collaborative knowledge construction were similar and resulted in learning outcomes which were comparable to a face-to-face setting. However, videoconferencing might have some negative effects on the collaborative knowledge construction when the learners are inexperienced in using network technologies and only short periods of collaboration time are regarded.

Abstract

Virtuelle Bildungseinrichtungen haben sich in den letzten Jahren schnell weiter entwickelt. Neue Technologien ermöglichen neue Formen der Kommunikation und der Kooperation. Der Kooperation mittels Videokonferenzen wird dabei wachsende Bedeutung beigemessen. Befunde aus Evaluationsstudien im Bereich des Fernlernens mit Videokonferenzen sind ebenso ermutigend wie die Erkenntnisse aus experimentellen Studien zur videovermittelten Interaktion. Bislang ist allerdings wenig darüber bekannt, wie sich die Interaktionsbedingungen von Videokonferenzen auf Prozesse und Ergebnisse der gemeinsamen Wissenskonstruktion beim kooperativen Lernen auswirken. In dieser Arbeit stellen wir Befunde aus neueren Studien zu dyadischen Videokonferenzen vor. Insgesamt zeigen sich im Hinblick auf die Prozesse und Ergebnisse der gemeinsamen Wissenskonstruktion kaum empirische Unterschiede zwischen Videokonferenzen und der direkten Kooperation face-to-face. Es gibt allerdings auch Hinweise darauf, dass die gemeinsame Wissenskonstruktion unter den Bedingungen von Videokonferenzen leiden könnte, wenn die Lernenden wenig Erfahrung mit der Technologie haben und kürzere Zeiträume der Kooperation betrachtet werden.

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