Abstract
Starting from problems of knowledge acquisition and transfer in subdomains of economics various experimental studies were carried out in which the effectiveness of an example-based instructional approach was investigated. On the basis of these studies, instructional consequences were drawn. In the context of a field study in which example-based learning and teaching was implemented at vocational schools, these consequences were applied and evaluated. Compared to a control group which was taught in a traditional way, the experimental group with example-based instruction acquired more applicable knowledge. The differences between the two groups were statistically significant and of practical relevance. With respect to motivation, the experimental group also showed positive results. Further consequences for the implementation of example-based learning and teaching in practice are drawn.
Abstract
Ausgehend von Problemen der Wissensanwendung und des Transfers in Teilgebieten der Ökonomie wurden mehrere experimentelle Studien durchgeführt, in denen die Effektivität eines beispielbasierten Instruktionsansatzes untersucht wurde. Auf der Basis dieser Studien wurden instruktionale Konsequenzen gezogen und im Rahmen einer Feldstudie zum beispielbasierten Lernen und Lehren an kaufmännischen Berufsschulen umgesetzt und evaluiert. Im Vergleich zu einer Kontrollgruppe, die traditionell unterrichtet wurde, erwarb die beispielbasiert instruierte Experimentalgruppe signifikant und substanziell mehr anwendbares Wissen. Auch in motivationaler Hinsicht zeigten sich bei der Experimentalgruppe positive Resultate. Es werden weitere Konsequenzen für die Implementation beispielbasierten Lernens und Lehrens in der Praxis gezogen.
Item Type: | Paper |
---|---|
Keywords: | applicable knowledge, example-based learning and teaching, anwendbares Wissen, beispielbasiertes Lernen und Lehren |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
URN: | urn:nbn:de:bvb:19-epub-247-4 |
ISSN: | psych01 |
Language: | German |
Item ID: | 247 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 04. Nov 2020, 12:44 |