Abstract
This study investigates collaborative learning of small groups via text-based com-puter-mediated communication. We analyzed how two approaches to pre-structure communication influence participation, individual knowledge transfer, the conver-gence of participation and the convergence of knowledge among learning partners. We varied the factor "scripted cooperation" and the factor "scaffolding" in a 2x2-design. 105 university students of Pedagogy participated. Results show that scrip-ted cooperation was most and scaffolding least beneficial to individual transfer, knowledge convergence and participation in comparison to open discourse
Abstract
Diese Studie befasst sich mit kooperativem Lernen in Kleingruppen über text-basierte computervermittelte Kommunikation. Es wurden zwei Ansätze der Vor-strukturierung von computervermittelter Kommunikation und ihre Auswirkungen auf Partizipation, individuellen Wissenstransfer, die Konvergenz der Partizipation und die Wissenskonvergenz innerhalb einer Lerngruppe untersucht. Dabei wurden die Faktoren "Kooperationsskript" und "Scaffolding" in einem 2x2-Design variiert. 105 Studierende der Pädagogik nahmen teil. Die Ergebnisse zeigen, dass sich das Ko-operationsskript am günstigsten und das Scaffolding am wenigsten günstig auf individuellen Wissenstransfer, Wissenskonvergenz und Partizipation im Vergleich zu einer Kontrollgruppe des 'Offenen Diskurses' ausgewirkt hat
Item Type: | Paper |
---|---|
Keywords: | computer supported collaborative learning (CSCL), knowledge con-vergence, shared knowledge, participation, scripted cooperation, scaffolding, cues, cued interaction, computer-mediated communication, text-based communication, computerunterstütztes kooperatives Lernen, Wissenskonver-genz, geteiltes Wissen, Partizipation, Kooperationsskript, Scaffolding, Cues, ge-führte Interaktion, computermediierte Kommunikation, textbasierte Kommunikation |
Faculties: | Psychology and Education Science Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology Psychology and Education Science > Department Psychology > Education and Educational Psychology > Research Reports |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 100 Philosophy 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology |
URN: | urn:nbn:de:bvb:19-epub-252-2 |
ISSN: | psych01 |
Language: | English |
Item ID: | 252 |
Date Deposited: | 13. Apr 2005 |
Last Modified: | 04. Nov 2020, 12:44 |