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Bürg, Oliver; Kronburger, Katrin and Mandl, Heinz (August 2004): Implementation von E-Learning in Unternehmen - Akzeptanzsicherung als zentrale Herausforderung. (Research report No. 170). LMU Munich: Chair of Education and Educational Psychology, Internet, ISSN 1614-6336 [PDF, 172kB]

Abstract

Due to the increased need for training, more and more companies employ new communication and information technologies in the context of e-learning for further education. However, many firms are confronted with a lack of acceptance of e-learning which is mirrored in insufficient usage (see Venkatesh & Davis, 2000). This study tries to identify factors which have an influence on the employees’ acceptance of e-learning. Acceptance models which focus attitudinal and behavioral aspects are the background of this study (see Davis, 1989). Acceptance thus includes attitudes towards the usage of new technologies and the behavior itself. However, the models rarely offer any clues with regard to the influence of context factors. Insights from research on implementation can serve as theoretical background for the selection of possible context factors (Joshi, 1991; Tarlatt, 2001). In this study personnel-related as well as organizational measures and technical conditions are examined as factors for securing acceptance. The results show a direct relation of the examined factors on attitudinal acceptance and an indirect on usage (behavioral acceptance). This outcome suggests a special consideration of these aspects during the implementation of e-learning in companies.

Abstract

Aufgrund des erhöhten Bildungsbedarfs gehen immer mehr Unternehmen dazu über die neuen Kommunikations- und Informationstechnologien im Sinne von E-Learning für die Weiterbildung zu nutzen. Allerdings sind viele Unternehmen mit einer mangelnden Akzeptanz von E-Learning konfrontiert, die sich in einer unzureichenden Nutzung widerspiegelt (vgl. Venkatesh & Davis, 2000). Diese Studie versucht Faktoren zu identifizieren, die einen Einfluss auf die Akzeptanz von E-Learning von Seiten der Mitarbeiter ausüben. Theoretischen Hintergrund dieser Studie bilden Akzeptanzmodelle (vgl. Davis, 1989), die auf einen Einstellungs- und Verhaltensaspekt fokussieren. Akzeptanz beinhaltet somit die Einstellung gegenüber der Nutzung der neuen Technologien und das Verhalten selbst. Über den Einfluss von Kontextfaktoren geben die Modelle allerdings keine Auskunft. Die Auswahl möglicher Kontextfaktoren erfolgte aufgrund von Erkenntnissen der Implementationsforschung (vgl. Joshi, 1991; Tarlatt, 2001). Als Faktoren zur Sicherung der Akzeptanz werden in dieser Studie personale und organisationale Maßnahmen sowie die technischen Rahmenbedingungen und ihr Einfluss auf die Einstellungs- und Verhaltensakzeptanz untersucht. Die Ergebnisse bestätigten einen direkten Zusammenhang der untersuchten Faktoren auf die Einstellungsakzeptanz und einen indirekten auf die Nutzung (Verhaltensakzeptanz). Diese Befunde sprechen für eine besondere Beachtung dieser Aspekte bei der Implementation von E-Learning in Unternehmen.

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