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Gölz, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-6808-8710 und Wohlkinger, Florian (Dezember 2019): Determinants of Students’ Idealistic and Realistic Educational Aspirations in Elementary School. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaften, Bd. 22: S. 1397-1431 [PDF, 686kB]

Abstract

Although the social stratification of educational aspirations is well documented for parents and adolescents, current educational inequality research largely ignores the perspective of children. To learn more about the involvement of children in the emergence and reproduction of social disparities, we examine children’s educational aspirations during elementary school. Based on the Wisconsin model, rational choice approaches, and the theory of cultural reproduction, our explorative investigation aims to identify determinants of young students’ idealistic and realistic aspirations. We utilize a sample of 4947 third grade students from Starting Cohort 2 of the German National Educational Panel Study (NEPS). The multivariate results indicate that students’ aspirations are influenced by their parents’ social position and aspirations, whereby the students’ self-rated rational choice indicators assert the greatest impact.

Abstract

Obwohl die soziale Stratifizierung von Bildungsaspirationen bei Eltern und Jugendlichen gut dokumentiert ist, blendet die gegenwärtige bildungsbezogene Ungleichheitsforschung die Kinderperspektive weitgehend aus. Um mehr über die Beteiligung von Kindern an der Entstehung und Reproduktion sozialer Disparitäten herauszufinden, untersuchen wir kindliche Bildungsaspirationen in der Grundschulzeit. Anknüpfend an das Wisconsin Modell, Rational Choice Ansätze und die Theorie der kulturellen Reproduktion zielt unsere explorative Untersuchung auf die Identifikation von Determinanten früher idealistischer und realistischer Bildungsaspirationen ab. Unsere Analysen basieren auf Daten von 4947 Drittklässlern der Startkohorte 2 des Nationalen Bildungspanels (NEPS). Die multivariaten Ergebnisse zeigen auf, dass die Aspirationen der Schüler im Zusammenhang mit ihrer sozialen Herkunft sowie den Aspirationen der Eltern stehen und Rational Choice Indikatoren die stärksten Determinanten sind.

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