Abstract
Die Gestaltung von Unterricht mit digitalen Medien, das ICAP-Modell, Effekte digitaler Medien (z.B. veränderte Lernsituationen, forschendes Lernen, Kooperation) werden erklärt.
Dokumententyp: | Vortrag |
---|---|
Keywords: | Präsentation, Lehrkräfte, Lehren und Lernen, Kognitive Aktivierung, forschendes Lernen, Kooperation |
Fakultätsübergreifende Einrichtungen: | Munich Center of the Learning Sciences (MCLS) > Digitalization of classroom teaching in school (DigitUS) - Guidelines and Instructional Material for Professional Learning Communities |
Themengebiete: | 300 Sozialwissenschaften > 370 Bildung und Erziehung |
URN: | urn:nbn:de:bvb:19-epub-93941-9 |
Sprache: | Deutsch |
Dokumenten ID: | 93941 |
Datum der Veröffentlichung auf Open Access LMU: | 13. Feb. 2023, 10:06 |
Letzte Änderungen: | 13. Feb. 2023, 10:06 |
Literaturliste: | Azevedo, R., & Gašević, D. (2019). Analyzing multimodal multichannel data about self-regulated learning with advanced learning technologies: Issues and challenges. Computers in Human Behavior, 96, 207-210. Bannert, M. (2019). Process mining techniques to analyse temporal Data of self-regulated learning. Paper presented at the 18th Biennial EARLI Conference, RWTH Aachen, Germany. Bannert, M. (2009). Promoting self-regulated learning through prompts. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 23(2), 139-145. Chi, M. T. (2009). Active‐constructive‐interactive: A conceptual framework for differentiating learning activities. Topics in cognitive science, 1(1), 73-105. Chi, M. T., & Wylie, R. (2014). The ICAP framework: Linking cognitive engagement to active learning outcomes. Educational psychologist, 49(4), 219-243. Clark, R. E. (1983). Reconsidering research on learning from media. Review of educational research, 53(4), 445-459. Lohr, A. Sailer, M. Schultz-Pernice, F., Vejvoda, J., Murböck, J., Heitzmann, N., Giap, S. & Fischer, F. (2021). Digitale Bildung an bayerischen Schulen vor und während der Corona-Pandemie. München: vbw. Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. In R. Mayer & R. E. Mayer (Eds.), The Cambridge handbook of multimedia learning (S. 43-71). Cambridge: Cambridge university press. Puentedura, R. (2006). Transformation, technology, and education [Blog post]. Retrieved from http://hippasus.com/resources/tte/. Stegmann, K. (2020). Effekte digitalen Lernens auf den Wissens- und Kompetenzerwerb in der Schule: Eine Integration metaanalytischer Befunde. Zeitschrift für Pädagogik, 66(2), 174-190. Wadouh, J., Sandmann, A., & Neuhaus, B. (2009). Vernetzung im Biologieunterricht-deskriptive Befunde einer Videostudie. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften: ZfDN, 15, 69-87. Wadouh, J., Liu, N., Sandmann, A., & Neuhaus, B. J. (2014). The effect of knowledge linking levels in biology lessons upon students‘ knowledge structure. International Journal of Science and Mathematics Education, 12(1), 25-47. Winne, P. H., & Hadwin, A. F. (2008). The weave of motivation and self-regulated learning. In D. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp. 297-314). Mahwah: Erlbaum. |