Logo Logo
Eine Ebene nach oben
Exportieren als [RSS feed] RSS 1.0 [RSS2 feed] RSS 2.0
Gruppiert nach: Dokumententyp | Veröffentlichungsdatum
Anzahl der Publikationen: 75

Monographie

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2017): Frühe Förderung innerhalb der Familie. Das kindliche Lernen in der familiären Lernumwelt: ein Überblick. Wiesbaden: Springer.

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2014): Mit Würfelspiel und Vorlesebuch: Welchen Einfluss hat die familiäre Lernumwelt auf die kindliche Entwicklung? Berlin: Springer Spektrum.

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2011): Vorläuferfertigkeiten im Vorschulalter zur Vorhersage der Schulfähigkeit, späterer Rechenschwäche und Lese-und Rechtschreibschwäche. Diagnostik, Zusammenhänge und Entwicklung in Anbetracht der bevorstehenden Einschulung. Schriften zur pädagogischen Psychologie, Bd. 48. Hamburg: Verlag Dr. Kovač.

Herausgeberschaft

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125; Lehrl, Simone und Napoli, Amy R. (Hrsg.) (August 2021): [Frontiers Research Topic] Children's Competencies Development in the Home Learning Environment. Lausanne: Frontiers. [PDF, 16MB]

Zeitschriftenartikel

Niklas, Frank; Birtwistle, Efsun; Wirth, Astrid; Schiele, Tina und Mues, Anna (9. Dezember 2022): App-based learning for kindergarten children at home (Learning4Kids): Study protocol for cohort 2 and the school assessments. In: BMC Pediatrics, Bd. 22, Nr. 1 [PDF, 1MB]

Mues, Anna; Wirth, Astrid; Birtwistle, Efsun und Niklas, Frank (14. April 2022): Associations between children´s Numeracy Competencies, Mothers' and Fathers' Mathematical Beliefs, and Numeracy Activities at Home. In: Frontiers in Psychology, Bd. 13 [PDF, 2MB]

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Ogrissek, Lena; Lehrl, Simone; Grolig, Lorenz und Berner, Valerie-D. (2022): Mathematikspiele in der Familie. In: Diagnostica, Bd. 69, Nr. 3: S. 133-143 [PDF, 312kB]

Fischer, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-0253-659X; Bauer, Elisabeth ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4078-0999; Seidel, Tina ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-2578-1208; Schmidmaier, Ralf; Radkowitsch, Anika; Neuhaus, Birgit J. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6031-9660; Hofer, Sarah I. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-7267-9356; Sommerhoff, Daniel; Ufer, Stefan ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3187-3459; Kuhn, Jochen ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-6985-3218; Küchemann, Stefan; Sailer, Michael ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-6831-5429; Koenen, Jenna; Gartmeier, Martin; Berberat, Pascal; Frenzel, Anne C. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-9068-9926; Heitzmann, Nicole ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-5032-8379; Holzberger, Doris; Pfeffer, Jürgen; Lewalter, Doris; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Schmidt-Hertha, Bernhard; Gollwitzer, Mario ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-4310-4793; Vorholzer, Andreas; Chernikova, Olga ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-0112-3665; Schons, Christian; Pickal, Amadeus J.; Bannert, Maria; Michaeli, Tilman; Stadler, Matthias ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0001-8241-8723 und Fischer, Martin R. ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-5299-5025 (2022): Representational scaffolding in digital simulations – learning professional practices in higher education. In: Information and Learning Sciences, Bd. 123, Nr. 11/12: S. 645-665

Wirth, Astrid; Ehmig, Simone C. und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (26. Juli 2021): The role of the Home Literacy Environment for children's linguistic and socioemotional competencies development in the early years. In: Social Development: S. 1-16 [PDF, 244kB]

Hornburg, Caroline Byrd; Borriello, Giulia A.; Kung, Melody; Lin, Joyce; Litkowski, Ellen; Cosso, Jimena; Ellis, Alexa; King, Yemimah A.; Zippert, Erica; Cabrera, Natasha J.; Davis-Kean, Pamela; Eason, Sarah H.; Hart, Sara A.; Iruka, Iheoma U.; LeFevre, Jo-Anne; Simms, Victoria; Susperreguy, María Inés; Cahoon, Abbie; Chan, Winnie Wai Lan; Cheung, Sum Kwing; Coppola, Maria; De Smedt, Bert; Elliott, Leanne; Estévez-Pére, Nancy; Gallagher-Mitchell, Thomas; Gardner-Neblett, Nicole; Gilmore, Camilla; Leyva, Diana; Maloney, Erin A.; Manolitsis, George; Melzi, Gigliana; Mutaf-Yıldız, Belde; Nelson, Gena; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Pan, Yuejuan; Ramani, Geetha B.; Skwarchuk, Sheri-Lynn; Sonnenschein, Susan und Purpura, David J. (Juli 2021): Next Directions in Measurement of the Home Mathematics Environment. An International and Interdisciplinary Perspective. In: Journal of Numerical Cognition, Bd. 7, Nr. 2: S. 195-220 [PDF, 375kB]

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125; Lehrl, Simone und Napoli, Amy R. (11. Juni 2021): Editorial: Children's Competencies Development in the Home Learning Environment. In: Frontiers in Psychology, Bd. 12, 2178: S. 1-9 [PDF, 208kB]

Lehrl, Simone; Linberg, Anja; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Kuger, Susanne (25. März 2021): The Home Learning Environment in the Digital Age—Associations Between Self-Reported “Analog” and “Digital” Home Learning Environment and Children’s Socio-Emotional and Academic Outcomes. In: Frontiers in Psychology, Bd. 12: S. 1-12 [PDF, 606kB]

Page, Jane; Murray, Lisa; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Eadie, Patricia; Cock, Megan L.; Scull, Janet und Sparling, Joseph (Januar 2021): Parent Mastery of Conversational Reading at Playgroup in Two Remote Northern Territory Communities. In: Early Childhood Education Journal

Page, Jane; Murray, Lisa; Niklas, Frank; Eadie, Patricia; Cock, Megan L.; Scull, Janet und Sparling, Joseph (2021): Parent Mastery of Conversational Reading at Playgroup in Two Remote Northern Territory Communities. In: Early Childhood Education Journal, Bd. 50, Nr. 2: S. 233-247

Wirth, Astrid; Ehmig, Simone C. und Niklas, Frank (2021): The role of the Home Literacy Environment for children's linguistic and socioemotional competencies development in the early years. In: Social Development, Bd. 31, Nr. 2: S. 372-387

Page, Jane; Murray, Lisa; Cock, Megan L.; Eadie, Patricia; Nossar, Victor; Niklas, Frank; Scull, Janet und Sparling, Joseph (2021): Aboriginal children's health, playgroup participation and early learning outcomes in two remote Northern Territory communities. In: Health Education Journal, Bd. 80, Nr. 5, 17896921994162: S. 596-610

Mues, Anna; Birtwistle, Efsun; Wirth, Astrid und Niklas, Frank (2021): Parental (STEM) Occupations, the Home Numeracy Environment, and Kindergarten Children's Numerical Competencies. In: Education Sciences, Bd. 11, Nr. 12, 819

Page, Jane; Murray, Lisa; Cock, Megan L.; Eadie, Patricia; Nossar, Victor; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Scull, Janet und Sparling, Joseph (2021): Aboriginal children’s health, playgroup participation and early learning outcomes in two remote Northern Territory communities. In: Health Education Journal, Bd. 80, Nr. 5: S. 596-610

Segerer, Robin; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Suggate, Sebastian und Schneider, Wolfgang (2021): Young Minority Home-Language Students’ Biased Reading Self-Concept and Its Consequences for Reading Development. In: Reading Research Quarterly, Bd. 56, Nr. 1: S. 71-94

Söchtig, Imke und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (18. Dezember 2020): Zusammenhang von Home Numeracy Environment und Home Literacy Environment mit kindlichen Vorläuferfertigkeiten. In: bildungsforschung, Bd. 2, Nr. 18

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Annac, Efsun und Wirth, Astrid (Dezember 2020): App-based learning for kindergarten children at home (Learning4Kids): study protocol for cohort 1 and the kindergarten assessments. In: BMC Pediatrics, Bd. 20, Nr. 1, 554: S. 1-14 [PDF, 762kB]

Gesell, Nathalie; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Schmiedeler, Sandra und Segerer, Robin (25. Juli 2020): Mindfulness and Romantic Relationship Outcomes: the Mediating Role of Conflict Resolution Styles and Closeness. In: Mindfulness, Bd. 11, Nr. 10: S. 2314-2324 [PDF, 405kB]

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Wirth, Astrid; Guffler, Sabrina; Drescher, Nadja und Ehmig, Simone C. (21. Juli 2020): The Home Literacy Environment as a Mediator Between Parental Attitudes Toward Shared Reading and Children’s Linguistic Competencies. In: Frontiers in Psychology, Bd. 11, 1628: S. 1-10 [PDF, 879kB]

Wirth, Astrid; Ehmig, Simone C.; Drescher, Nadja; Guffler, Sabrina und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2020): Facets of the Early Home Literacy Environment and Children’s Linguistic and Socioemotional Competencies. In: Early Education and Development, Bd. 31, Nr. 6: S. 892-909

Schmiedeler, Sandra; Khambatta, Kay; Hartmann, Julia und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2020): Wenn den Zappelphilipp die Aufschieberitis packt: Zusammenhänge zwischen ADHS-Symptomen und Prokrastination und mögliche Mediatoren. In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, Bd. 34, Nr. 1: S. 23-34

Wirth, Astrid; Ehmig, Simone C.; Heymann, Lukas und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2020): Das Vorleseverhalten von Eltern mit Kindern in den ersten drei Lebensjahren in Zusammenhang mit familiärer Lernumwelt und Sprachentwicklung. In: Frühe Bildung, Bd. 9, Nr. 1: S. 26-32

Page, Jane; Cock, Megan L.; Murray, Lisa; Eadie, Tricia; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Scull, Janet und Sparling, Joseph (August 2019): An Abecedarian Approach with Aboriginal Families and Their Young Children in Australia: Playgroup Participation and Developmental Outcomes. In: International Journal of Early Childhood, Bd. 51, Nr. 2: S. 233-250 [PDF, 603kB]

Eadie, Patricia; Stark, Hannah und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (Mai 2019): Quality of Interactions by Early Childhood Educators Following a Language-Specific Professional Learning Program. In: Early Childhood Education Journal, Bd. 47, Nr. 3: S. 251-263

Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125 und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2019): Using mathematics games in preschool settings to support the development of children’s numeracy skills. In: International Journal of Early Years Education, Bd. 27, Nr. 3: S. 322-339

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Tayler, Collette (2018): Room quality and composition matters: Children's verbal and numeracy abilities in Australian early childhood settings. In: Learning and instruction, Bd. 54: S. 114-124

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125 und Tayler, Collette (2018): Making a difference to children’s reasoning skills before school-entry: The contribution of the home learning environment. In: Contemporary Educational Psychology, Bd. 54: S. 79-88

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125; Vidmar, Maša; Segerer, Robin; Schmiedeler, Sandra; Galpin, Rolf; Klemm, Vera Valeska; Kandler, Simone und Tayler, Collette (2018): Early childhood professionals' perceptions of children's school readiness characteristics in six countries. In: International Journal of Educational Research, Bd. 90: S. 144-159

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Tayler, Collette und Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125 (2018): Bilingual children’s language learning in Australian early childhood education and care settings. In: Research Papers in Education, Bd. 33, Nr. 4: S. 544-560

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2017): Intelligence and Verbal Short-Term Memory/Working Memory: Their Interrelationships from Childhood to Young Adulthood and Their Impact on Academic Achievement. In: Journal of Intelligence, Bd. 5, Nr. 2, 26 [PDF, 737kB]

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2017): Home learning environment and development of child competencies from kindergarten until the end of elementary school. In: Contemporary Educational Psychology, Bd. 49: S. 263-274

Hildenbrand, Claudia; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125 und Tayler, Collette (2017): Children’s mathematical and verbal competence in different early education and care programmes in Australia. In: Journal of Early Childhood Research, Bd. 15, Nr. 2: S. 144-157

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2017): Intervention in the home literacy environment and kindergarten children’s vocabulary and phonological awareness. In: First Language, Bd. 37, Nr. 5: S. 433-452

Vidmar, Maša; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Schneider, Wolfgang und Hasselhorn, Marcus (2017): On-entry assessment of school competencies and academic achievement: A comparison between Slovenia and Germany. In: European Journal of Psychology of Education, Bd. 32, Nr. 2: S. 311-331

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Tayler, Collette und Gilley, Tim (2017): Vulnerable children in Australia: Multiple risk factor analyses to predict cognitive abilities and problem behaviour. In: Australian Journal of Education, Bd. 61, Nr. 2: S. 105-123

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Nguyen, Cuc; Cloney, Daniel S.; Tayler, Collette und Adams, Raymond (2016): Self-report measures of the home learning environment in large scale research: Measurement properties and associations with key developmental outcomes. In: Learning Environments Research, Bd. 19, Nr. 2: S. 181-202

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125 und Tayler, Collette (2016): Improving Preschoolers’ Numerical Abilities by Enhancing the Home Numeracy Environment. In: Early Education and Development, Bd. 27, Nr. 3: S. 372-383

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125 und Tayler, Collette (2016): Home Learning Environment and Concept Formation: A Family Intervention Study with Kindergarten Children. In: Early Childhood Education Journal, Bd. 44, Nr. 5: S. 419-427

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125; Tayler, Collette und Schneider, Wolfgang (2016): Erstes Vorlesen: Der frühe Vogel fängt den Wurm. In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, Bd. 30, Nr. 1: S. 35-44

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125 und Tayler, Collette (2016): Parents supporting learning: Literacy and numeracy in the home learning environment. In: International Journal of Early Years Education, Bd. 24, Nr. 2: S. 121-142

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125 und Tayler, Collette (2016): The sooner, the better: Early reading to children. In: Sage Open, Bd. 6, Nr. 4 [PDF, 159kB]

Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Logan, Danielle und Tayler, Collette (2016): The self-reported academic self-concept of four-year-old children: global and fixed, or nuanced and changing in the year before school? In: Australasian Journal of Early Childhood, Bd. 41, Nr. 3: S. 4-10

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2015): With a little help: improving kindergarten children’s vocabulary by enhancing the home literacy environment. In: Reading and Writing, Bd. 28, Nr. 4: S. 491-508

Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Tayler, Collette (2015): 'Is that what we do?'. Using a conversation analytic approach to highlight the contribution of dialogic reading strategies to educator-child interactions during storybook reading in two early childhood settings. In: Journal of Early Childhood Literacy, Bd. 16, Nr. 3

Gilley, Timothy; Tayler, Collette; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Cloney, Daniel (2015): Too late and not enough for some children: Early childhood education and care (ECEC) program usage patterns in the years before school in Australia. In: International Journal of Child Care and Education Policy, Bd. 9, 9 [PDF, 860kB]

Tayler, Collette; Cloney, Daniel und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2015): A bird in the hand: Understanding the trajectories of development of young children and the need for action to improve outcomes. In: Australasian Journal of Early Childhood, Bd. 40, Nr. 3: S. 51-60

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Tayler, Collette und Schneider, Wolfgang (2015): Home-based literacy activities and children's cognitive outcomes: A comparison between Australia and Germany. In: International Journal of Educational Research, Bd. 71: S. 75-85

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2015): Die familiäre Lernumwelt und ihre Bedeutung für die kindliche Kompetenzentwicklung. In: Psychologie in Erziehung und Unterricht, Nr. 2: S. 106-120

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2014): Casting the die before the die is cast: the importance of the home numeracy environment for preschool children. In: European Journal of Psychology of Education, Bd. 29, Nr. 3: S. 327-345

Schmiedeler, Sandra; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2014): Symptoms of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) and home learning environment (HLE): findings from a longitudinal study. In: European Journal of Psychology of Education, Bd. 29, Nr. 3: S. 467-482

Schneider, Wolfgang; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schmiedeler, Sandra (2014): Intellectual development from early childhood to early adulthood: The impact of early IQ differences on stability and change over time. In: Learning and individual Differences, Bd. 32: S. 156-162

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2013): Home Literacy Environment and the beginning of reading and spelling. In: Contemporary Educational Psychology, Bd. 38, Nr. 1: S. 40-50

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Möllers, Kristin und Schneider, Wolfgang (2013): Die frühe familiäre Lernumwelt als Mediator zwischen strukturellen Herkunftsmerkmalen und der basalen Lesefähigkeit am Ende der ersten Klasse. In: Psychologie in Erziehung und Unterricht, Nr. 2: S. 94-111

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2012): Einfluss von „Home Numeracy Environment“ auf die mathematische Kompetenzentwicklung vom Vorschulalter bis Ende des 1. Schuljahres. In: Zeitschrift für Familienforschung : ZfF = Journal of familiy research, Bd. 24, Nr. 2: S. 134-147

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2012): Die Anfänge geschlechts-spezifischer Leistungsunterschiede in mathematischen und: schriftsprachlichen Kompetenzen. In: Zeitschrift fur Entwicklungspsychologie und Padagogische Psychologie, Bd. 44, Nr. 3: S. 123-138

Hasselhorn, Marcus; Schöler, Hermann; Schneider, Wolfgang; Ehm, Jan-Henning; Johnson, Miriam; Keppler, Isabelle; Krebs, Katja; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Randhawa, Eva; Schmiedeler, Sandra; Segerer, Robin und Wagner, Hanna (2012): Gezielte Zusatzförderung im Modellprojekt „Schulreifes Kind “. Auswirkungen auf Schulbereitschaft und schulischen Lernerfolg. In: Frühe Bildung, Bd. 1, Nr. 1: S. 3-10

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Segerer, Robin; Schmiedeler, Sandra und Schneider, Wolfgang (2012): Findet sich ein "Matthäus-Effekt" in der Kompetenzentwicklung von jungen Kindern mit oder ohne Migrationshintergrund? In: Frühe Bildung, Bd. 1, Nr. 1: S. 26-33

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Schmiedeler, Sandra; Pröstler, Nina und Schneider, Wolfgang (2011): Die Bedeutung des Migrationshintergrunds, des Kindergartenbesuchs sowie der Zusammensetzung der Kindergartengruppe für sprachliche Leistungen von Vorschulkindern. In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, Bd. 25, Nr. 2: S. 115-130

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2010): Der Zusammenhang von familiärer Lernumwelt mit schulrelevanten Kompetenzen im Vorschulalter. The interrelation of home literacy environment and different measures of performance at pre-school age. In: Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, Bd. 30, Nr. 2: S. 149-165

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Schmiedeler, Sandra und Schneider, Wolfgang (2010): Heterogenität in den Lernvoraussetzungen von Vorschulkindern. In: Zeitschrift für Grundschulforschung, Bd. 3, Nr. 1: S. 18-31

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Keil, Jan-Gerrit und Schneider, Wolfgang (2008): Psychologische Merkmale von Leistungshochspringern und die Prognose ihrer Leistungsentwicklung. In: Zeitschrift für Sportpsychologie, Bd. 15, Nr. 4: S. 109-117

Buchbeitrag

Wirth, Astrid; Ehmig, Simone C.; Heymann, Lukas und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2020): Promising interactive functions in digital storybooks for young children. In: Rohlfing, Katharina J. und Müller-Brauers, Claudia (Hrsg.): International Perspectives on Digital Media and Early Literacy: The Impact of Digital Devices on Learning, Language Acquisition and Social Interaction. Routledge Research in Early Childhood Education, 1. Auflage. London; New York: Routledge; Taylor & Francis. S. 105-121

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Tayler, Collette und Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125 (2020): [Chapter 7] Bilingual children’s language learning in Australian early childhood education and care settings. In: Lehrl, Wilfried und Smidt, Simone (Hrsg.): Teacher-child interactions in early childhood education and care classrooms: Characteristics, predictivity, dependency, and methodological issues. 1. Auflage. London: Routledge. S. 134-150

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schmiedeler, Sandra (2018): Vorläuferfähigkeiten erkennen und begleiten. In: Strohmer, Janina (Hrsg.): Psychologische Grundlagen für Fachkräfte in Kindergarten, Krippe und Hort. Bern: Hogrefe. S. 325-331

Schneider, Wolfgang und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2017): Kognitive Entwicklung. In: Petermann, Franz und Wiedebusch, Silvia (Hrsg.): Praxishandbuch Kindergarten: Entwicklung von Kindern verstehen und fördern. 1. Auflage. Hogrefe. S. 15-39

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388; Tayler, Collette und Cohrssen, Caroline ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0003-2091-3125 (2017): What is 'school readiness', and how are smooth transitions to school supported? In: Bentley, Tom und Savage, Glenn Clifton (Hrsg.): Educating Australia: Challenges for the decade ahead. Carlton, Victoria: Melbourne University Publishing. S. 117-132

Cohrssen, Caroline und Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 (2016): Partnering with families to promote learning. In: Page, Jane und Tayler, Collette (Hrsg.): Learning and Teaching in the Early Years. Cambridge University Press.

Bäuerlein, Kerstin; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2014): Fähigkeitsindikatoren Primarschule (FIPS). Überprüfung des Lernerfolgs in der ersten Klasse. In: Hasselhorn, Marcus; Schneider, Wolfgang und Trauthorn, Ulrich (Hrsg.): Lernverlaufsdiagnostik : Formative Leistungsdiagnostik. Tests und Trends : Neue Folge, Bd. 12. Göttingen u.a.: Hogrefe. S. 127-144

Schmiedeler, Sandra; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Schneider, Wolfgang (2011): Möglichkeiten der frühen Diagnose von sprachlichen Kompetenzen sowie schriftsprachlichen und mathematischen Vorläuferfertigkeiten bei Muttersprachlern und Kindern mit Migrationshintergrund. In: Hasselhorn, Marcus und Schneider, Wolfgang (Hrsg.): Frühprognose schulischer Kompetenzen. Tests und Trends : Neue Folge, Bd. 9. Göttingen: Hogrefe. S. 51-67

Schneider, Wolfgang; Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Stefanek, Jan (2009): Development of intelligence and thinking. In: Schneider, Wolfgang und Bullock, Merry (Hrsg.): Human development from early childhood to early adulthood : findings from a 20 year longitudinal study. New York [u.a.]: Psychology Press. S. 7-33

Zeitungsartikel

Niklas, Frank ORCID logoORCID: https://orcid.org/0000-0002-3777-7388 und Scherf, Martina (31. März 2020): "Wir erwarten nicht lauter kleine Einsteins". In: Süddeutsche Zeitung: S. 38

Diese Liste wurde am Sat Mar 23 23:41:14 2024 CET erstellt.