Logo Logo

700 Arts and recreation > 790 Sports, games and entertainment > 792 Stage presentations

Up a level
Export as [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Creators | Item Type | Date
Jump to: A | B | D | F | G | H | J | K | L | M | O | P | R | S
Number of items at this level: 322.

A

Adwan, Ziad (2019): Imaginary Theatre Professionalising Theatre in the Levant 1940-1990. In: Global Theatre History, Vol. 3, No. 1 [PDF, 3MB]

Adwan, Ziad (2020): The New out of Nothing. The Workshop between the Liminal and the Liminoid. Developing Theatre, No. 3. [PDF, 414kB]

Adwan, Ziad (2020): The place of intellectuals'. The Higher Institute of Dramatic Arts in Damascus between dictatorship and the market. In: Global Theatre History, Vol. 4, No. 1 [PDF, 437kB]

Andrade, Clara de; Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1. April 2020): Transnational networks of the Theatre of the Oppressed. The institutionalization of a circulating method. In: Journal of Global Theatre History, Vol. 4, No. 1: pp. 3-20 [PDF, 247kB]

Auer, Marina (2003): Die Salzburger Festspiele im Schatten der Politik (1933-1945). Master of Arts, Faculty of History and the Arts, Ludwig-Maximilians-Universität München. [PDF, 612kB]

B

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2014): "His means are in supposition. Shakespeare and the beginnings of the global theatre trade. In: Shakespeare-Jahrbuch, Vol. 150: pp. 111-127

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): "Pacific Overtures". Interkulturelle Tendenzen im zeitgenssischen Theater Neuseelands. In: Pazifik-Forum, Vol. 3: pp. 211-226

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (18. August 2008): "Richard Wagner hat ganz hnliches gewollt". Der Theaterwissenschaftler Christopher Balme ber die neue Bhne der Computerspiele. In: Stuttgarter Zeitung

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (14. July 2021): Arts and the University. Institutional logics in the developing world and beyond. In: Journal of Global Theatre History, Vol. 4, No. 2: pp. 6-23 [PDF, 20kB]

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1993): Between separation and integration. Intercultural strategies in contemporary Maori Theatre. In: The CRNLE reviews journal, No. 1: pp. 41-48

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1997): Beyond style. Typologies of performance analysis. In: Theatre research international, Vol. 22, No. 1: pp. 24-30

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2009): Carl Niessen: Handbuch der Theater-Wissenschaft. Relektre. In: Forum Modernes Theater, Vol. 24, No. 2: pp. 183-189

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1994): Cultural anthropology and theatre historiography. Notes on a methodological rapprochement. In: Theatre survey. The journal of the American Society for Theatre Research, Vol. 35, No. 1: pp. 33-53

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2012): Das Stadttheater-Theaterfestival ist ein Widerspruch in sich. In: Das Magazin des Oldenburgischen Staatstheaters, No. 4: pp. 12-15

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1999): Decolonizing the stage. Theatrical syncretism and post-colonial drama. Oxford: Clarendon Press.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2006): Der Kunsttempel verliert seine Immunitt. Anmerkungen zum Mozart-Streit. In: Die deutsche Bhne, No. 11: pp. 18-19

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2005): Die Marke Reinhardt. Theater als modernes Wirtschaftsunternehmen. In: Bltter des Deutschen Theaters, No. 2: pp. 41-50

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1999): Dressing the Hula. Iconography, performance and cultural identity formation in late nineteenth-century Hawaii. In: Paideuma : Mitteilungen zur Kulturkunde, Vol. 45: pp. 233-255

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Eine Wissenschaft sucht ihren Gegenstand. In: Die deutsche Bhne, No. 1: pp. 33-35

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1999): Einfhrung in die Theaterwissenschaft. Berlin: Schmidt.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2001): Einfhrung in die Theaterwissenschaft. 2., berarb. Aufl.. Berlin: Schmidt.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Einfhrung in die Theaterwissenschaft. 3., durchges. Aufl.. Berlin: Schmidt.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2008): Einfhrung in die Theaterwissenschaft. 4., durchges. Aufl.. Berlin: Schmidt.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2014): Einfhrung in die Theaterwissenschaft. 5., neu bearb. und erw. Aufl.. Berlin: Schmidt.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (28. August 2005): Entfesselter Theaterkapitalismus. Der Regisseur Max Reinhardt begrndete sein Imperium mit Methoden, die heute wegweisend sind. In: Die Welt. Unabhngige Tageszeitung fr Deutschland: p. 27

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2006): Gefhrliche Blicke. Sehen und Versehen in Salome und Schlusschor. In: Bayerische Staatsoper (ed.) , Wolfgang Rihm: Das Gehege. Richard Strauss: Salome. Bayerische Staatsoper ... Spielzeit 2006/2007. Programmbuch zur Neuinszenierung ... am 27. Oktober 2006. Mnchen: Bayerische Staatsoper. pp. 35-41

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1993): Giorgio Strehler's Faust-Project. Signification and reception strategies of a work in progress. In: New theatre quarterly : NTQ, Vol. 9, No. 35: pp. 211-224

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1988): Grotesque Farce in the Weimar Republic. In: Farce. Themes in drama, Vol. 10. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 173-184

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1998): Hula and Haka. Performance, metonymy and identity formation in Colonial Hawaii and New Zealand. In: Humanities research, No. 3: pp. 41-58

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (December 2015): In Extremis: Theatre Criticism, Ethics and the Public Sphere. In: Critical Stages/Scnes Critiques. The IATC journal/Revue de i'AICT, No. 12

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2004): Intermediality. Rethinking the relationship between theatre and media. In: THEWIS. Zeitschrift der Gesellschaft fr Theaterwissenschaft, Vol. 1: pp. 1-18 [PDF, 61kB]

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1997): Interpreting the pictorial record. Theatre iconography and the referential dilemma. In: Theatre research international, Vol. 22, No. 3: pp. 190-201

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1998): Italian experimental theatre at Spielart '97 in Munich. In: Western European stages, Vol. 10, No. 1: pp. 77-81

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (12. February 2015): Language. In: Contemporary Theatre Review, Vol. 25, No. 1: pp. 49-53

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2015): Managing Theatre and Cinema in Colonial India: Maurice E. Bandmann, J.F. Madan and the War Films Controversy. In: Popular Entertainment Studies, Vol. 6, No. 2: pp. 6-21 [PDF, 729kB]

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2016): Maurice E. Bandmann and the Beginnings of a Global Theatre Trade. In: Journal of Global Theatre History, Vol. 1, No. 1: pp. 34-45

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1998): Mediating the body at Spielart '97. Munich's festival of Experimental Theatre. In: Western European stages, Vol. 10, No. 2: pp. 41-46

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1990): New Maori Theatre in New Zealand. In: Australasian drama studies, Vol. 15/16: pp. 149-166

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2007): New compatriots. Samoans on display in Wilhelminian Germany. In: Journal of pacific history, Vol. 42, No. 3: pp. 331-344

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2000): Out of time and place. Spielart 99 in Munich. In: Western European stages, Vol. 12, No. 2: pp. 47-54

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2007): Pacific performances. Theatricality and cross-cultural encounter in the South Seas. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1997): Persephone at the Olympics. Robert Wilson in Munich. In: Western European stages, Vol. 9, No. 3: pp. 47-50

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1994): Regionalitt, Modernitt und Theatralitt. Zur Theaterkultur in Mnchen um 1900. In: Zagreber germanistische Beitrge : ZGB ; Jahrbuch fr Literatur- und Sprachwissenschaft, Vol. 3: pp. 13-23

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1988): Rezension von: Burchfield, R. (ed.) The New Zealand Pocket Oxford Dictionary. Auckland: Oxford Univ. Press 1986. In: Anglia : Zeitschrift fr englische Philologie, Vol. 106, No. 3/4: pp. 460-462

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1994): Rezension von: Erika Fischer-Lichte und Harald Xander (Hrsg.): Welttheater - Nationaltheater - Lokaltheater? Europisches Theater am Ende des 20.Jahrhunderts. Tbingen: Francke 1993. In: Essays in theatre = Etudes thtrales, Vol. 12, No. 2: pp. 199-201

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1993): Rezension von: Hellmut Flashar: Inszenierung der Antike. Das griechische Drama auf der Bhne der Neuzeit 1585-1990. Mnchen: C.H. Beck, 1991. In: Forum Modernes Theater, Vol. 8, No. 2: pp. 189-192

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1993): Rezension von: Janelle G. Reinelt und Joseph R. Roach (ed.) Critical Theory and Performance. Ann Arbor: Univ. of Michigan Press 1992. In: Theatre journal, Vol. 45, No. 4: pp. 557-558

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): Rezension von: Shimon Levy: Samuel Beckett's Self-Referential Drama: The Three I's. Houndsmills and London: Macmillan 1990. In: Forum Modernes Theater, Vol. 7, No. 2: pp. 222-224

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2002): Schaupltze des Anderen. Orientalismus und Aufklrung in Mozarts Entfhrung aus dem Serail. In: Bayerische Staatsoper (ed.) , Wolfgang Amadeus Mozart: Die Entfhrung aus dem Serail. Bayerische Staatsoper ... Spielzeit 2002/2003 ; Programmbuch zur Premiere ... am 15. Januar 2003. Mnchen: Bayerische Staatsoper. pp. 79-87

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (March 2005): Selling the Bird. Richard Walton Tullys The Bird of Paradise and the Dynamics of Theatrical Commodification. In: Theatre journal, Vol. 57: pp. 1-20 [PDF, 296kB]

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2000): Sexual spectacles. Theatricality and the performance of sex in early encounters in the Pacific. In: The drama review. Tthe journal of performance studies, Vol. 44, No. 4: pp. 67-85

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Stages of vision. Image, body and medium in contemporary theatre. In: Maska, Vol. 18, No. 3-4: pp. 37-46

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1998): Staging the Pacific. Framing authenticity in performances for tourists at the Polynesian Cultural Center. In: Theatre journal, Vol. 50, No. 1: pp. 53-70

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2008): Surrogate stages. Theatre, performance and the challenge of new media. In: Performance research. A journal of performing arts, Vol. 13, No. 2: pp. 80-91

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1998): Syncretism in Caribbean theatre and performance. In: Proceedings of the Conference of the German Association of University Teachers of English. Anglistentag, Vol. 1997: pp. 175-186

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2015): The Bandmann Circuit: Theatrical Networks in the First Age of Globalization. In: Theatre Research International, Vol. 40, No. 1: pp. 19-36

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2008): The Cambridge introduction to theatre studies. Cambridge: Cambridge University Press.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2019): The Globalization of Theatre 18701930. The Theatrical Networks of Maurice E. Bandmann. Cambridge: Cambridge University Press.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1980): The function of the dramaturg in German-speaking theatre. In: Act. A Playmarket publication promoting New Zealand theatre, Vol. 5, No. 4

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1985): The reformation of comedy. Genre critique in the comedies of dn von Horvth. Otago German studies, Vol. 3. Dunedin: Department of German, University of Otago.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2014): The theatrical public sphere. Cambridge: Cambridge University Press.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1980): The training of actors and directors in West German theatre. In: Act. A Playmarket publication promoting New Zealand theatre, Vol. 5, No. 3

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (5. April 2006): Theater darf alles. In: Sddeutsche Zeitung: p. 44

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1995): Theater im postkolonialen Zeitalter. Studien zum Theatersynkretismus im englischsprachigen Raum. Theatron, Vol. 13. Tbingen: Niemeyer.

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Theater zwischen den Medien. In: Die deutsche Bhne, No. 10: pp. 48-51

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1995): Theatre in Munich. A report. In: Western European stages, Vol. 7, No. 1: pp. 73-76

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (April 2017): Theatrical Institutions in Motion: Developing Theatre in the Postcolonial Era. In: Journal of Dramatic Theory and Criticism, Vol. 31, No. 2: pp. 125-140 [PDF, 304kB]

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1996): Wie das Europa des 19. Jahrhunderts den Orient miverstand oder: Verdis 'Aida' im Zeichen des Orientalismus. In: Bayerische Staatsoper (ed.) , Giuseppe Verdi: Aida. Bayerische Staatsoper. Programmheft zur Neuinszenierung ... am 19. Januar 1996 im Nationaltheater Mnchen. Mnchen: Bayerische Staatsoper. pp. 80-87

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1991): Zwischen Tradition und Innovation: George Crabbe und seine Verserzhlung "Peter Grimes". In: Bayerische Staatsoper (ed.) , Benjamin Britten: Peter Grimes. Oper in drei Akten und einem Prolog. Bayerische Staatsoper Programmheft ... Premiere am 1. Dezember 1991 im Nationaltheter Mnchen. Mnchen: Bayerische Staatsoper. pp. 26-32

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2013): The affective public sphere. Romeo Castellucci's On the concept of the face regarding the son of God. In: Amine, Khalid (ed.) : Performing transformations. Proceedings of the 8th Annual Tangier International Conference, 2012. A collection of papers in honor of Erika Fischer-Lichte. International collaboration series : North Africa, Denver: Collaborative Media International. pp. 35-48

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2007): Theaterwissenschaft. In: Anz, Thomas (ed.) : Handbuch Literaturwissenschaft. Gegenstnde - Konzepte - Institutionen. Band 2: Methoden und Theorien. Stuttgart: Metzler. pp. 410-419

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2010): Distribuierte sthetik. Performance, Medien und ffentlichkeit. In: Bairlein, Josef; Balme, Christopher (eds.) : Netzkulturen: kollektiv. kreativ. performativ. Intervisionen, Vol. 11. Mnchen: epodium. pp. 41-54

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2002): Moving media. Theatre iconography and its limits. In: Balme, Christopher (ed.) : European theatre iconography. Proceedings of the European Science Foundation Network, Mainz, 22-26 July 1998, Wassenaar, 21-25 July 1999, Poggio a Caiano, 20-23 July 2000. Roma: Bulzoni. pp. 351-360

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2013): Introduction: Derek Walcott and the search for a Caribbean national theatre. In: Balme, Christopher; Collier, Gordon (eds.) : Derek Walcott: The journeyman years. Vol. 2: Performing arts. Occasional prose 1957-1974. Cross cultures, Vol. 172. Amsterdam: Rodopi. ix-xxx

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1999): "Impressing the natives". Theatricality, ceremony and German colonial rule in Western Samoa. In: Balme, Christopher; Hasche, Christa; Mhl-Benninghaus, Wolfgang (eds.) : Horizonte der Emanzipation. Texte zu Theater und Theatralitt. Berliner Theaterwissenschaft, Vol. 7. Berlin: Vistas. pp. 201-218

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2011): Fitzcarraldo: Werner Herzog und die geschichtliche Last der Groen Oper im Urwald. In: Balme, Christopher; Liptay, Fabienne; Drewes, Miriam (eds.) : Die Passion des Knstlers: Kreativitt und Krise im Film. Mnchen: edition text + kritik. pp. 177-193

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2002): Wie schwarz muss Othello sein? Polemische berlegungen zur Reprsentation kultureller Fremdheit im Theater. In: Balme, Christopher; Schlder, Jrgen (eds.) : Inszenierungen. Theorie, sthetik, Medialitt. Ausgewhlte Beitrge des Kongresses "sthetik der Inszenierung", Oper Frankfurt. M-&-P-Schriftenreihe fr Wissenschaft und Forschung ; Kulturwissenschaften, Stuttgart: Metzler. pp. 105-116

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2006): Heiner Goebbels. Zur Dramaturgie des Samplings. In: Barnett, David (ed.) : Das Analoge strubt sich gegen das Digitale? Materialitten des deutschen Theaters in einer Welt des Virtuellen. [Vortrge des Symposiums "Das Analoge Strubt Sich gegen das Digitale?", das vom 1. - 3. September 2005 in Dublin stattfand. Theater der Zeit : Recherchen, Vol. 37. Berlin: Theater der Zeit. pp. 142-152

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1999): Of Pipes and Parts? Die Kastraten im Diskurs der Darstellungstheorie des frhen 18. Jahrhunderts. In: Bayerdrfer, Hans-Peter (ed.) : Musiktheater als Herausforderung. Interdisziplinre Facetten von Theater- und Musikwissenschaft. Theatron, Vol. 29. Tbingen: Niemeyer. pp. 127-138

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2007): Schaulust und Schauwert. Zur Umwertung von Visualitt und Fremdheit um 1900. In: Bayerdrfer, Hans-Peter; Dietz, Bettina; Heidemann, Frank; Hempel, Paul (eds.) : Bilder des Fremden. Mediale Inszenierung von Alteritt im 19. Jahrhundert. Kulturgeschichtliche Perspektiven, Vol. 5. Berlin: LIT. pp. 63-78

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1998): "Das lebende Bild einer Methode". Zur Funktion der Theaterfotografie in der Rezeption der Theatersthetik Jerzy Grotowskis. In: Bayerdrfer, Hans-Peter; Leyko, Malgorzata; Sugiera, Malgorzata (eds.) : Polnisch-deutsche Theaterbeziehungen seit dem Zweiten Weltkrieg. Theatron, Vol. 26. Tbingen: Niemeyer. pp. 243-258

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2002): Stages of vision. Bilder, Krper und Medium im Theater. In: Belting, Hans; Kamper, Dietmar; Schulz, Martin (eds.) : Quel corps? Eine Frage der Reprsentation. Mnchen: Fink. pp. 349-364

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2005): Mediating multiculturalism in Germany. In: Bleeker, Maaike (ed.) : Multicultureel drama? Theater topics, Amsterdam: Amsterdam University Press. pp. 14-24

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2016): Dichte Auffhrungen: Zur Ethnologie des postdramatischen Theaters. In: Bloch, Natalie; Heimbcken, Dieter (eds.) : Theater und Ethnologie: Beitrge zu einer produktiven Beziehung. Forum Modernes Theater, Vol. 46. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 21-32

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1999): Metamorphosen einer Tnzerin. Loe Fuller und der Stilpluralismus der Jahrhundertwende. In: Bobinac, Marijan (ed.) : Literatur im Wandel. Festschrift fr Viktor mega? zum 70. Geburtstag. Zagreber germanistische Beitrge / Beiheft, Vol. 5. Zagreb: Universitt, Abteilung fr Germanistik der Philosophischen Fakultt. pp. 221-241

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2014): Ereignis und ffentlichkeit im postdramatischen Theater. In: Brauerhoch, Annette; Eke, Norbert Otto (eds.) : Entautomatisierung. Schriftenreihe des Graduiertenkollegs "Automatismen", Paderborn: Fink. pp. 251-264

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2016): Triumph der Form. In: Brincken, Jrg von (ed.) : Leni Riefenstahl. Film-Konzepte, Vol. 44. edition text + kritik. pp. 81-91

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2000): Playing with time. The intercultural performer as a new species for the next millenium. In: Broszat, Tilmann; Gareis, Sigrid (eds.) : Global player - local hero. Positionen des Schauspielers im zeitgenssischen Theater. Intervisionen, Vol. 1. Mnchen: epodium. pp. 73-80

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2010): Playbills and the theatrical public sphere. In: Canning, Charlotte M.; Postlewait, Thomas (eds.) : Representing the past. Essays in performance historiography. Studies in theatre history and culture, Iowa City: Univ. of Iowa Press. pp. 37-62

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2006): Audio theatre. The mediatization of theatrical space. In: Chapple, Freda; Kattenbelt, Chiel (eds.) : Intermediality in theatre and performance. IFTR/FIRT Theatre and Intermediality Working Group ; Themes in theatre, Vol. 2. Amsterdam: Rodopi. pp. 117-124

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2009): Dramaturgia postdramatyczna i sfera publiczna. In: Dabek, Agata (ed.) : Publicznosc (Z)wymyslana. Relacje widz-scena we wsp?czesnej praktyce dramatopisarskiej i inscenizacyjnej. Interpretacje dramatu, Vol. 44. Krakw: Ksiegarnia Akademicka. pp. 19-36

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1993): Rezension von: Martin Orkin: Drama and the South African State. Manchester: Manchester UP, 1991. In: Davis, Geoffrey V. Southern African writing. Voyages and explorations. Matatu, Vol. 11. Amterdam: Rodopi. pp. 208-211

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1996): The performance aesthetics of Township theatre. Frames and codes. In: Davis, Geoffrey V.; Fuchs, Anne (eds.) : Theatre and change in South Africa. Contemporary theatre studies, Vol. 12. Amsterdam: Harwood Acad. Publ.. pp. 65-84

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1989): The Aboriginal theatre of Jack Davis. Prolegomena to a theory of syncretic theatre. In: Davis, Geoffrey V.; Maes-Jelinek, Hena (eds.) : Crisis and creativity in the new literatures in English. Cross-cultures, Vol. 1. Amsterdam: Rodopi. pp. 401-417

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2013): La critique de thtre et la sphre publique du thtre. In: Delhalle, Nancy (ed.) : Le thtre et ses publics. La cration partage. Besanon: Les Solitaires Intempestifs. pp. 329-356

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2014): Theatre and modernisation in the first age of globalisation. The Cairo Opera House. In: Diala, Isidore (ed.) : Syncretic arenas : essays on postcolonial African drama and theatre for Esiaba Irobi. Cross cultures, Vol. 177. Amsterdam: Rodopi. pp. 141-158

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2010): Stadt-Theater. Eine deutsche Heterotopie zwischen Provinz und Metropole. In: Dogramaci, Burcu (ed.) : Grostadt. Motor der Knste in der Moderne. Berlin: Mann. pp. 61-76

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2012): Orientalism, opera, and the public sphere. In: Dring, Tobias (ed.) : Edward Said's translocations. Esays in secular criticism. Routledge research in postcolonial literatures, Vol. 39. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. pp. 171-186

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2013): Sustaining the theatrical public sphere. Challenges and perspectives. In: Ebewo, Patrick (ed.) : Africa and beyond. Arts and sustainable development. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars. pp. 52-68

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2010): Pan-Polynesian identity and the colonial public sphere. The New Zealand International Exhibition, Christchurch 1906-07. In: Englhart, Andreas (ed.) : Die ffentlichkeit des Fremden: Inszenierungen kultureller Alteritt im langen 19. Jahrhundert. Kulturgeschichtliche Perspektiven, Vol. 7. Mnster: LIT. pp. 171-186

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Einleitung [zu "Theaterwissenschaft"]. In: Ernst, Christoph (ed.) : Perspektiven interdisziplinrer Medienphilosophie. Bielefeld: trnscript. pp. 209-214

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2014): Failed stages. Postcolonial public spheres and the search for a Caribbean theatre. In: Fischer-Lichte, Erika (ed.) : The politics of interweaving performance cultures. Beyond postcolonialism. Routledge advances in theatre and performance studies, Vol. 33. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. pp. 239-257

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2001): Metaphors of spectacle. Theatricality, perception and performative encounters in the Pacific. In: Fischer-Lichte, Erika (ed.) : Wahrnehmung und Medialitt. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 215-231

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2005): Postkoloniales Theater. In: Fischer-Lichte, Erika (ed.) : Metzler Lexikon Theatertheorie. Stuttgart: Metzler. pp. 248-250

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2005): Szene. In: Fischer-Lichte, Erika (ed.) : Metzler Lexikon Theatertheorie. Stuttgart: Metzler. pp. 320-325

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2005): Szenographie. In: Fischer-Lichte, Erika (ed.) : Metzler Lexikon Theatertheorie. Stuttgart: Metzler. pp. 320-325

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2005): Theateranthropologie. In: Fischer-Lichte, Erika (ed.) : Metzler Lexikon Theatertheorie. Stuttgart: Metzler. pp. 334-337

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2005): Theaterikonographie. In: Fischer-Lichte, Erika (ed.) : Metzler Lexikon Theatertheorie. Stuttgart: Metzler. pp. 346-348

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2013): Thresholds of tolerance. Censorship, artistic freedom, and the theatrical public sphere. In: Fischer-Lichte, Erika (ed.) : Performance and the politics of space. Theatre and topology. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. pp. 100-113

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1994): Kulturanthropologie und Theatergeschichtsschreibung. Methoden und Perspektiven. In: Fischer-Lichte, Erika; Greisenegger, Wolfgang; Lehmann, Hans-Thies (eds.) : Arbeitsfelder der Theaterwissenschaft. Forum modernes Theater, Vol. 15. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 45-58

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1999): Robert Lepage und die Zukunft des Theaters im Medienzeitalter. In: Fischer-Lichte, Erika; Kolesch, Doris; Weiler, Christel (eds.) : Transformationen. Theater der neunziger Jahre. Theater der Zeit : Recherchen, Vol. 2. Berlin: Theater der Zeit. pp. 133-146

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2010): Schwellen der Toleranz. Knstlerische Freiheit und das Theater des ffentlichen Raums. In: Fischer-Lichte, Erika; Wihstutz, Benjamin (eds.) : Politik des Raumes: Theater und Topologie. Mnchen: Fink. pp. 121-130

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1999): Syncretic theatre. The semiotics of postcolonial drama and Wole Soyinka's Death and the King's Horseman. In: Fuchs, Anne (ed.) : New theatre in francophone and anglophone Africa. A selection of papers held at a conference in Mandelieu, 23 - 26 June, 1995. Matatu, Vol. 20. Amsterdam: Rodopi. pp. 209-228

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1999): Indian drama in English. Transcreation and the indigenous performance tradition. In: Gilbert, Helen (ed.) : (Post)colonial stages. Critical and creative views on drama, theatre & performance. London: Dangaroo Press. pp. 146-160

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): Rezension von: Alioune Oumy Diop: Le Thtre traditionell au Sngal. Dakar: Nouvelles ditions Africaines, 1990. In: Graebner, Werner Sokomoko. Popular culture in East Africa. Matatu, Vol. 9. Amterdam: Rodopi. pp. 231-233

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2016): Theatre Studies between Internationalization and Globalization. In: Gucini, Gerardo; Petrini, Armando (eds.) : Riviste di teatro e ricerca accademica. Un colloquio e un inventario. studioDAMS, Vol. 14. Rom: Bonanno Editore. pp. 39-45

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2008): Werktreue. Aufstieg und Niedergang eines fundamentalistischen Begriffs. In: Gutjahr, Ortrud (ed.) : Regietheater! Wie sich ber Inszenierungen streiten lsst. Theater und Universitt im Gesprch, Vol. 6. Wrzburg: Knigshausen & Neumann. pp. 43-50

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1997): "Pictured passions". Zum Verhltnis von Malerei und Schauspieltheorie im England des 18. Jahrhunderts. In: Gbel, Miriam (ed.) : Aktuelle Tendenzen der Theatergeschichtsforschung. Kleine Schriften der Gesellschaft fr Theatergeschichte ; 36/37, Berlin: pp. 147-166

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2010): Danced encounters / Encounters with dance. In: Haitzinger, Nicole; Fenbck, Karin (eds.) : Denkfiguren. Performatives zwischen Bewegen, Schreiben und Erfinden. [Festschrift] fr Claudia Jeschke. Derra dance research, Vol. 2. Mnchen: epodium. pp. 14-27

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1995): Rezension von: Theatre Intercontinental: Forms, Functions, Correspondences, eds. C.C. Barfoot & Cobi Bordewijk. (Amsterdam, Atlanta: Rodopi, 1993). In: Halen, Pierre; Riesz, Jnos Littratures du Congo-Zare. Actes du colloque international de Bayreuth (22-24 juillet 1993). Matatu, Vol. 13/14. Amterdam: Rodopi. pp. 408-409

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): Heimatdichtung. In: Herd, Eric W. (ed.) : A glossary of German literary terms. Otago German studies, Vol. 2. 2. revised and enlarged edition. Dunedin: Universtity of Otago, Department of German. p. 119

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): Theaterwissenschaft. In: Herd, Eric W. (ed.) : A glossary of German literary terms. Otago German studies, Vol. 2. 2. revised and enlarged edition. Dunedin: Universtity of Otago, Department of German. p. 274

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): Volksstck. In: Herd, Eric W. (ed.) : A glossary of German literary terms. Otago German studies, Vol. 2. 2. revised and enlarged edition. Dunedin: Universtity of Otago, Department of German. p. 294

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): Weltschmerz. In: Herd, Eric W. (ed.) : A glossary of German literary terms. Otago German studies, Vol. 2. 2. revised and enlarged edition. Dunedin: Universtity of Otago, Department of German. pp. 301-302

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2009): Theatre. In: Iriye, Akira; Saunier, Pierre-Yves (eds.) : The Palgrave dictionary of transnational history. From the mid-19th century to the present day. Basingstoke: Palgrave Macmillan. pp. 1016-1019

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2012): Theatrical translation as modernization in the first age of globalization. In: Italiano, Federico; Rssner, Michael (eds.) : Translatio/n. Narration, media and the staging of differences. Bielefeld: transcript. pp. 103-120

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1997): Orient an der Wolga. Die Ballets Russes im Diskurs des Orientalismus. In: Jeschke, Claudia (ed.) : Spiegelungen. Die Ballets Russes und die Knste. Documenta choreologica ; Theatralia, Berlin: Verlag Vorwerk 8. pp. 113-133

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2005): Fremde Haut. Ttowierung und die Inszenierung kolonialer Mimesis in der Sdsee. In: Jeschke, Claudia; Zedelmaier, Helmut (eds.) : Andere Krper, fremde Bewegungen. Theatrale und ffentliche Inszenierungen im 19. Jahrhundert. Kulturgeschichtliche Perspektiven, Vol. 4. Mnster: LIT. pp. 17-34

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Orientalism in the South Seas. Staging the Asian presence in the Pacific. In: Keim, Katharina; Boenisch, Peter (eds.) : Theater ohne Grenzen. Festschrift fr Hans-Peter Bayerdrfer zum 65. Geburtstag. Mnchener Universittsschriften : Theaterwissenschaft, Vol. 1. Mnchen: Utz. pp. 78-88

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Munich. In: Kennedy, Dennis (ed.) : The Oxford encyclopedia of theatre & performance. Band 2: M - Z. Oxford: Oxford University Press. pp. 896-898

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Performance studies. In: Kennedy, Dennis (ed.) : The Oxford encyclopedia of theatre & performance. Band 2: M - Z. Oxford: Oxford University Press. pp. 1018-1023

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Post-colonial studies. In: Kennedy, Dennis (ed.) : The Oxford encyclopedia of theatre & performance. Band 2: M - Z. Oxford: Oxford University Press. pp. 1062-1063

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Race and theatre. In: Kennedy, Dennis (ed.) : The Oxford encyclopedia of theatre & performance. Band 2: M - Z. Oxford: Oxford University Press. pp. 1096-1098

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1998): Staging intertextuality. Alternative models of culture in Bruce Mason's Blood of the Lamb. In: Kloos, Wolfgang (ed.) : Across the lines. Intertextuality and transcultural communication in the new literatures in English. Gesellschaft fr die Neuen Englischsprachigen Literaturen: ASNEL papers, Vol. 3. Amsterdam: Rodopi. pp. 261-270

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1995): Zwischen Artifizialitt und Authentizitt. Frank Wedekind und die Theaterfotografie. In: Kottke, Andreas (ed.) : Theater der Region - Theater Europas. Kongress der Gesellschaft fr Theaterwissenschaft. Institut fr Theaterwissenschaft : Materialien des ITW Bern, Vol. 2. Basel: Editions Theaterkultur-Verlag. pp. 187-84

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1997): Rezension von: Zakes Mda: When People Play People: Development Communication through Theatre. Johannesburg: Witwatersrand UP; London: Zed Books, 1993. In: Kriger, Robert; Kriger, Ethel Afrikaans Literature. Recollection, redefinition, restitution. Matatu, Vol. 15/16. Amterdam: Rodopi. pp. 307-311

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1988): Zwischen Imitation und Innovation. Zur Funktion der literarischen Vorbilder in den spten Komdien dn von Horvths. In: Krischke, Traugott (ed.) : Horvths Stcke. Suhrkamp-Taschenbuch ; 2092 : Materialien, Frankfurt/M: Suhrkamp. pp. 103-120

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2015): Theaterwissenschaft: Dimensionen einer integrativen Disziplin. In: Lamping, Dieter (ed.) : Geisteswissenschaft heute: Die Sicht der Fcher. Krners Taschenausgabe, Vol. 44. Stuttgart: Krner. pp. 343-360

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2001): Pierrot encadr. Zur Kategorie der Rahmung als Bestimmungsfaktor medialer Reflexivitt. In: Leeker, Martina (ed.) : Maschinen, Medien, Performances. Theater an der Schnittstelle zu digitalen Welten. Dokumentation und Ergebnisse der Sommerakademie "Theater und Neue Medien - Interaktion und Wirklichkeit" zur Weiterbildung von Theaterknstlern ... Berlin: Alexander Verlag. pp. 480-492

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2010): Distributed aesthetics. Performance, media, and the public sphere. In: Limon, Jerzy; Zukowska, Agnieszka (eds.) : Theatrical blends. Art in the theatre / theatre in the arts. Danzig: Slowo / Obraz Terytoria. pp. 138-148

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2005): Comedians and crusaders. Anti-theatrical prejudice in the South Seas. In: Martin, Ariane; Robach, Nikola (eds.) : Begegnungen. Bhne und Berufe in der Kulturgeschichte des Theaters. Studien und Texte zur Kulturgeschichte der deutschsprachigen Literatur, Vol. 3. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 67-78

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2012): Interkulturelle Dramaturgie. In: Marx, Peter W. (ed.) : Handbuch Drama : Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart: Metzler. pp. 85-94

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2012): Sanskrit-Drama. In: Marx, Peter W. (ed.) : Handbuch Drama : Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart: Metzler. pp. 198-203

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2002): Pacific overtures and Asian encounters. New Zealand theatre and the bi-cultural paradigm. In: Maufort, Marc; Bellarsi, Franca (eds.) : Crucible of cultures: Anglophone drama at the dawn of a new millennium. Dramaturgies, Vol. 4. Bruxelles: Lang. pp. 307-322

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2007): Staging Pan-Polynesian identity at the New Zealand International Exhibition, Christchurch 1906-07. In: Maufort, Marc; O'Donnell, David (eds.) : Performing aotearoa. New Zealand theatre and drama in an age of transition. Dramaturgies, Vol. 22. Bruxelles: Lang. pp. 27-44

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2000): Shakespeares Der Widerspenstigen Zhmung. Bemerkungen zur bersetzungs- und Inszenierungsproblematik. In: Mennemeier, Franz Norbert (ed.) : Die groen Komdien Europas. Mainzer Forschungen zu Drama und Theater, Vol. 22. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 61-72

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2006): Die Bhne des 19. Jahrhunderts. Zur Entstehung eines Massenmediums. In: Mennemeier, Franz Norbert; Reitz, Bernhard (eds.) : Amsement und Schrecken. Studien zum Drama und Theater des 19. Jahrhunderts. Mainzer Forschungen zu Drama und Theater, Vol. 34. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 11-28

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1998): Modernitt und Theatralitt. Zur Theaterkultur in Mnchen um 1900. In: Merlio, Gilbert; Pelletier, Nicole (eds.) : Munich 1900 site de la modernit = Mnchen 1900 als Ort der Moderne. Jahrbuch fr internationale Germanistik / A, Vol. 47. Berlin: Lang. pp. 99-115

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2007): Surrogate stages. Theatre and new media. In: Mori, Mitsuya (ed.) : Engerikon no henbo. Tokyo: Ronso-sha. pp. 145-180

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1993): Rezension von: Anne Fuchs: Playing the Market: The Market Theatre Johannesburg 1976-1986. Chur: Harwood, 1990. In: Riemenschneider, Dieter African literatures in the eighties. Matatu, Vol. 10. Amterdam: Rodopi. pp. 235-237

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1997): Reading the signs. A semiotic perspective on Aboriginal theatre. In: Riemenschneider, Dieter; Davis, Geoffrey V. (eds.) : Aratjara. Aboriginal culture and literature in Australia. Cross cultures, Vol. 28. Amsterdam: Rodopi. pp. 149-164

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2006): Omai, the death of Captain Cook, and "historical" pantomime. In: Rieuwerts, Sigrid (ed.) : History and drama. Essays in honour of Bernhard Reitz. Mainz University studies in English, Vol. 9. Trier: Wissenschaftlicher Verlag. pp. 79-89

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2011): Die mediale Verfassheit von Theater. In: Roeder, Anke; Zehelein, Klaus (eds.) : Die Kunst der Dramaturgie: Theorie - Praxis - Ausbildung. Berlin: Henschel. pp. 139-149

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): The Caribbean theatre of ritual. In: Rutherford, Anna (ed.) : From Commonwealth to Post-Colonial. Sydney: Dangaroo Press. pp. 181-196

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2006): Libretto Partitur Bild. Die Mnchner Hndel-Inszenierungen zwischen Konzept- und Bildertheater. In: Schlder, Jrgen (ed.) : OperMachtTheaterBilder. Neue Wirklichkeiten des Regietheaters. Leipzig: Henschel. pp. 51-72

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1998): "verwandt der Kern aller Menschen". Zur Annherung von Theaterwissenschaft und Kulturanthropologie. In: Schmidt, Bettina E.; Mnzel, Mark (eds.) : Ethnologie und Inszenierung. Anstze zur Theaterethnologie. Reihe Curupira, Vol. 5. Marburg: Curupira. pp. 19-44

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2013): Theater als Kulturindustrie. Globale Perspektiven in einer reflexiven Moderne. In: Schneider, Wolfgang (ed.) : Theater entwickeln und planen. Kulturpolitische Konzeptionen zur Reform der darstellenden Knste. Theater, Vol. 61. Bielefeld: transcript. pp. 33-55

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2008): Too close for comfort? Benjamin Britten?s Curlew River and the reception of n? after 1945. In: Scholz-Cionca, Stanca; Balme, Christopher (eds.) : N? theatre transversal. Munich: Iudicium. pp. 193-203

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1991): A place to stand. Concepts of space and ceremony in contemporary Maori theatre. In: Schumacher, Claude; Fogg, Derek (eds.) : Small is beautiful. Small Countries Theatre Conference, Glasgow 1990. Glasgow: Theatre Studies Publications. pp. 192-202

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2010): Gefhrliche Bilder. Theater und ffentlichkeit in einer multireligisen Gesellschaft. In: Sting, Wolfgang (ed.) : Irritation und Vermittlung: Theater in einer interkulturellen und multireligisen Gesellschaft. Berlin: LIT. pp. 57-70

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): Jonson, Ben. In: Vlker, Klaus (ed.) : Bertelsmann-Schauspielfhrer. Mnchen: Bertelsmann. p. 550

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): Machiavelli, Niccol. In: Vlker, Klaus (ed.) : Bertelsmann-Schauspielfhrer. Mnchen: Bertelsmann. p. 553

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1992): Osborne, John. In: Vlker, Klaus (ed.) : Bertelsmann-Schauspielfhrer. Mnchen: Bertelsmann. p. 557

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2014): Polis und Parrhsia. Zur Begrndung der Meinungs- und Redefreiheit im Vormrz im Spiegel der Antiken-Rezeption. In: Wagner, Meike (ed.) : Agenten der ffentlichkeit: Theater und Medien im frhen 19. Jahrhundert. Vormrz-Studien, Vol. 29. Bielefeld: Aisthesis Verlag. pp. 61-73

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2008): Seeing sound. Visuality in contemporary music theatre. In: Wagner, Meike; Ernst, Wolf-Dieter (eds.) : Performing the matrix. Mediating cultural performances. Intervisionen, Vol. 8. Mnchen: epodium. pp. 69-86

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2000): Maske. In: Weimar, Klaus (ed.) : Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft . Band 2: H - O. Berlin: de Gruyter. pp. 546-549

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Proxemik. In: Weimar, Klaus (ed.) : Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft . Band 3: P - Z. Berlin: de Gruyter. pp. 184-185

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Schauspieler. In: Weimar, Klaus (ed.) : Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft . Band 3: P - Z. Berlin: de Gruyter. pp. 368-370

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Straentheater. In: Weimar, Klaus (ed.) : Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft . Band 3: P - Z. Berlin: de Gruyter. pp. 524-525

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Theaterwissenschaft. In: Weimar, Klaus (ed.) : Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft . Band 3: P - Z. Berlin: de Gruyter. pp. 629-632

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2003): Theaterzettel. In: Weimar, Klaus (ed.) : Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft . Band 3: P - Z. Berlin: de Gruyter. pp. 632-634

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (2012): Histrias Globais do Teatro. Modernizao, esfera pblica e redes teatrais transnacionais. In: Werneck, Maria Helena; Reis, Angela de Castro (eds.) : Rotas de Teatro entre Portugal e Brasil. Rio de Janeiro: 7 Letras. pp. 203-219

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818 (1997): Re-Membering the actress. Zur Visualisierung von Geschlechterdifferenz in der englischen Schauspieltheorie des 18. Jahrhunderts. In: hlschlger, Claudia; Wiens, Birgit (eds.) : Krper - Gedchtnis - Schrift. Der Krper als Medium kultureller Erinnerung. Geschlechterdifferenz & Literatur, Vol. 7. Berlin: Schmidt. pp. 155-172

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818; Boenisch, Peter (2001): Re-play. Wiederholung der Welt / Welten der Wiederholung im zeitgenssischen britischen Drama. In: Felix, Jrgen (ed.) : Die Wiederholung. Thomas Koebner zum 60. Marburg: Schren. pp. 269-284

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818; Brincken, Jrg von (2007): Theater. In: Anz, Thomas (ed.) : Handbuch Literaturwissenschaft. Gegenstnde - Konzepte - Institutionen. Band 1: Gegenstnde und Grundbegriffe. Stuttgart: Metzler. pp. 265-290

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818; Carstensen, Astrid (2001): Home fires. Creating a Pacific theatre in the diaspora. In: Theatre research international, Vol. 26, No. 1: pp. 35-46

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818; Davis, Tracy C. (2015): A Cultural History of Theatre: A Prospectus. In: Theatre survey. The journal of the American Society for Theatre Research, Vol. 56, No. 3: pp. 402-421

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818; Leonhardt, Nic ORCID: 0000-0002-4274-162X (1. May 2021): The Rockefeller Connection. Visualizing theatrical networks in the Cultural Cold War. In: Comparatio, Vol. 12, No. 2: 127 -144 [PDF, 776kB]

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818; Leonhardt, Nic ORCID: 0000-0002-4274-162X (August 2019): The Workshop. On the Genesis of a Global Form. Working Paper Series of the ERC project Developing Theatre, [PDF, 813kB]

Balme, Christopher ORCID: 0000-0002-8901-8818; Leonhardt, Nicole (2002): Fotografie und Theater im 19. Jahrhundert. In: Grivel, Charles; Gunthert, Andr; Stiegler, Bernd (eds.) : Die Eroberung der Bilder. Photographie im Buch und Presse (1816-1918). Mnchen: Fink. pp. 102-121

D

Dogramaci, Burcu (2008): Von Berlin nach Hollywood. Die Bhnenknstlerinnen Katta Sterna, Johanna Hofer und Maria Solveg. In: Goetzinger, Germaine; Hansen-Schaberg, Inge (eds.) : "Bretterwelten" : Frauen auf, vor und hinter der Bhne. Frauen und Exil, Vol. 1. Mnchen: edition text + kritik. pp. 74-90

F

Frey, Stefan (2020): Going Global: The International Spread of Viennese Silver-Age Operetta. In: Belina, Anastasia; Scott, Derek B. (eds.) : The Cambridge Companion to Operetta. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 89-102

G

Gissenwehrer, Michael (2006): An Perfektion, Nutzen und Schnheit fr Menschen unerreichbar. Das Puppenhafte im chinesischen Theater. In: China-Report / GCF, Gesellschaft zur Frderung Freundschaftlicher und Kultureller Beziehungen zur VR China, No. 147/148: pp. 38-41

Gissenwehrer, Michael (1993): Ausgebrllt. Chinas modernes Schauspiel und die Propaganda. In: Forum Modernes Theater, Vol. 8, No. 2: pp. 134-152

Gissenwehrer, Michael (1984): Blutspritzer auf Chrysanthemen. Theaterstcke der Themenkreise Die 3 Reiche und Die Generle der Yang-Familie als Verarbeitung historischer Ereignisse. In: China-Report / GCF, Gesellschaft zur Frderung Freundschaftlicher und Kultureller Beziehungen zur VR China, No. 79/80: pp. 21-42

Gissenwehrer, Michael (2008): Chinas Propagandatheater 1942 - 1989. Theaterwissenschaft, Vol. 12. Mnchen: Utz.

Gissenwehrer, Michael (1985): Conflict between the individual and the institution on the Chinese stage. In: China-Report / GCF, Gesellschaft zur Frderung Freundschaftlicher und Kultureller Beziehungen zur VR China, No. 84/85: pp. 16-23

Gissenwehrer, Michael (2005): Das Ma finden an Isar und Themse. In: Shakespeare-Jahrbuch, Vol. 141: pp. 90-96

Gissenwehrer, Michael (1983): Die Theaterlehre des Birnengartens. Die Ausbildung der Schaupieler fr das jingju (sog. Pekingoper) in Beijing von 1800 bis 1949 und Taibei von 1949 bis 1982. Dissertation, Universitt Wien

Gissenwehrer, Michael (1984): Die komische Kontrastfigur im jingju (sog. Pekingoper). In: Maske und Kothurn, Vol. 30, No. 1/2: pp. 181-201

Gissenwehrer, Michael (2006): Englisches Theater. In: Brockhaus Enzyklopdie in 30 Bnden. Band 8: Emas - Fasy. Leipzig; Mannheim: Brockhaus. pp. 103-106

Gissenwehrer, Michael (1991): Exorcism theatre by an ancient road. North Sichuans Tiyangxi. In: CHIME : journal of the European Foundation for Chinese Music Research, No. 3: pp. 4-19

Gissenwehrer, Michael (2006): Gefhrdete Gattung. Die traditionelle chinesische Oper (xiqu) hat eine Jahrhunderte umspannende Geschichte. Heute kmpft sie ums berleben. In: Opernwelt, No. 5: pp. 36-39

Gissenwehrer, Michael (2006): Szenische berlegungen zur Zukunft Shakespeares. Ein Themenabend in Mnchen, Theatertod in Stuttgart. In: Shakespeare-Jahrbuch, Vol. 142: pp. 86-93

Gissenwehrer, Michael (2006): Szenische berlegungen zur Zukunft Shakespeares. Ein Themenabend in Mnchen, Theatertod in Stuttgart. In: Shakespeare-Jahrbuch, Vol. 142: pp. 86-93

Gissenwehrer, Michael (1983): Von Kindern, die als Bhnenstars erfolgreich sein muten. Die Nachwuchsausbildung zur Zeit der traditionellen Pekingoper. In: China-Report / GCF, Gesellschaft zur Frderung Freundschaftlicher und Kultureller Beziehungen zur VR China, No. 71: pp. 21-28

Gissenwehrer, Michael (2003): Schattendorf im Mittelalter und in der Neuzeit 1153 - 1850. In: Bauer, Karl (ed.) : Schattendorf. Seine Geschichte und seine Menschen. Ortschronik 1153 - 2003. Von Suesla zur Marktgemeinde. Schattendorf: pp. 60-71

Gissenwehrer, Michael (2005): Kitano Takeshis Filme als Metapherns fr die Absurditt des Lebens. Komik als Vershnung. In: Bayerdrfer, Hans-Peter; Scholz-Cionca, Stanca (eds.) : Befremdendes Lachen. Komik auf der heutigen Bhne im japanisch-deutschen Vergleich. Mnchen: Iudicium. pp. 367-381

Gissenwehrer, Michael (1998): Die Kunst der Figurenbildnerei. Gezeigt an Bildern zweier Shakespeare-Inszenierungen aus der Werkstatt Peymann, Zadek & Voss. In: Briegleb, Klaus; Koebner, Thomas (eds.) : Meine Lieblingsfigur auf der Bhne. Freundesgabe fr Gnther Erken. St. Augustin: Gardez! Verlag. pp. 153-175

Gissenwehrer, Michael (1990): To weave a silk road away. Thoughts on an approach towards the unfamiliar: Chinese theatre and our own. In: Fischer-Lichte, Erika; Gissenwehrer, Michael (eds.) : The dramatic touch of difference. Theatre, own and foreign. Forum modernes Theater / Schriftenreihe, Vol. 2. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 151-160

Gissenwehrer, Michael (1994): Die Theatralitt des Gegenterrors. Ritual und theaterwissenschaftliche Forschung. In: Fischer-Lichte, Erika; Greisenegger, Wolfgang; Lehmann, Hans-Thies; Gissenwehrer, Michael (eds.) : Arbeitsfelder der Theaterwissenschaft. Forum modernes Theater / Schriftenreihe, Vol. 15. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 59-74

Gissenwehrer, Michael (2008): Puppen und Schauspieler im Vergleich. Ein Punktesieg fr die Puppen. In: Gissenwehrer, Michael; Kaminski, Gerd (eds.) : In der Hand des Hllenfrsten sind wir alle Puppen. Grenzen und Mglichkeiten des chinesischen Figurentheaters der Gegenwart. Theaterwissenschaft, Vol. 11. Mnchen: Utz. pp. 171-182

Gissenwehrer, Michael (1991): Die Entdeckung des Menschen. Die Gratwanderung des chinesischen Theaters in den Achtzigerjahren. In: Hebbelmann-Zaplata, Klaudia (ed.) : Dokumentation China-Akademie: Herbst 1990. 1. Aufl.. Dortmund: China-Akademie. pp. 51-60

Gissenwehrer, Michael (1986): Die 2500 Jahre vor Fei Feifei. Chinesische Akrobatik. In: Heller, Andr (ed.) : Begnadete Krper. Gromeister der Akrobatenschulen von Anhui und Peking. Nrdlingen: Greno. pp. 121-130

Gissenwehrer, Michael (2009): Die Formung neuer Frauenbilder in der Auseinandersetzung der darstellenden Medien mit Nanjing 1937. In: Kaminski, Gerd; Kreissl, Barbara (eds.) : Trgt sie die Hlfte des Himmels? Die Stellung der chinesischen Frau seit Beginn der Reform- und ffnungspolitik. Wien: GCF. pp. 171-182

Gissenwehrer, Michael (2011): Das Prinzip Puppe im chinesischen Theater. In: Karlsson, Kim (ed.) : On stage. Die Kunst der Pekingoper. Basel: Museum der Kulturen Basel. pp. 238-249

Gissenwehrer, Michael (2003): The Lost Gardens of Heligan. Die Neuinszenierung einer viktorianischen Gartenextravaganz. In: Keim, Katharina; Boenisch, Peter M.; Braunmller, Robert (eds.) : Theater ohne Grenzen. Festschrift fr Hans-Peter Bayerdrfer zum 65. Geburtstag. Mnchen: Utz. pp. 172-182

Gissenwehrer, Michael (1985): Grundzge der Geschichte des jingju (sog. Pekingoper). In: Kindermann, Heinz (ed.) : Einfhrung in das ostasiatische Theater. Maske und Kothurn / Beiheft, Vol. 7. 2. grundlegend vernderte Auflage. Wien: Bhlau. pp. 220-252

Gissenwehrer, Michael (2000): Der Bruch der Gewohnheit. Ein Viet Nam Diskurs und andere theatrale Widrigkeiten des Jahres 1968. Mnchner Theatergeschichtliches Symposium, 12. - 14. Mai 2000, Mnchen.

Gissenwehrer, Michael (1985): Das chinesische Musiktheater. Ein Pldoyer fr die bermarionetten. In: Leims, Thomas (ed.) : "... ich werde deinen Schatten essen". Das Theater des Fernen Ostens. Akademie-Katalog, Vol. 145. Berlin: Frlich & Kaufmann. pp. 129-160

Gissenwehrer, Michael (2012): Das chinesische Theater bis zum Ende der Yuan-Dynastie (1368). In: Marx, Peter W. (ed.) : Handbuch Drama. Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart: Metzler. pp. 203-208

Gissenwehrer, Michael (1994): Leopold Jessners heiliger Berg. Die Dramaturgie der Stufenbhne in Wilhelm Tell (1919). In: Mennemeier, Franz-Norbert; Fischer-Lichte, Erika (eds.) : Drama und Theater der europischen Avantgarde. Mainzer Forschungen zu Drama und Theater, Vol. 12. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 271-286

Gissenwehrer, Michael (2011): Klassenkampf auf der Bhne. Jiang Qings Revolutionstheater. In: Opletal, Helmut (ed.) : Die Kultur der Kulturrevolution. Personenkult und politisches Design im China von Mao Zedong. Eine Ausstellung des Museums fr Vlkerkunde Wien. Wien: Museum fr Vlkerkunde Wien. pp. 211-219

Gissenwehrer, Michael (1989): The myth of Gao Xingjian. In: Riley, Josephine; Unterrieder, Else (eds.) : Haishi zou hao. Chinese poetry, drama and literature of the 1980's. Berichte des Ludwig-Boltzmann-Institut fr China- und Sdostasienforschung, Vol. 27. Bonn: Engelhardt-Ng Verlag. pp. 129-151

Gissenwehrer, Michael (2001): The myth of Gao Xingjian. In: Tam, Kwok-Kan (ed.) : Soul of chaos. Critical perspectives on Gao Xingjian. Hong Kong: The Chinese University Press. pp. 111-132

Gissenwehrer, Michael (2008): Man wird sie die Jin-Methode oder die "Olympische" nennen. In: Weiler, Christel; Roselt, Jens; Risi, Clemens (eds.) : Strahlkrfte. Festschrift fr Erika Fischer-Lichte. Theater der Zeit : Recherchen, Vol. 54. Berlin: Theater der Zeit. pp. 201-214

Gissenwehrer, Michael (1998): Karl-Heinz S. in der Pekingoper. Die Requisiten und kinesischen Zeichen einer ihn sehr beeindruckenden Episode: Das Gasthaus an der Weggabelung. In: Wertheimer, Jrgen; Ge, Susanne (eds.) : Zeichen lesen, Lese-Zeichen. Kultursemiotische Vergleiche von Leseweisen in Deutschland und China. Tbingen: Stauffenburg Verlag. pp. 397-408

Gissenwehrer, Michael (2001): Chinesisches Theater. Ein Rckblick in die Geschichte. In: Wiens, Birgit (ed.) : China fest : Der Katalog. Berlin: pp. 43-47

Gissenwehrer, Michael; Sieckmeyer, Jrgen (1987): Pekingoper - Theaterzeit in China. Schaffhausen: Edition Stemmle.

H

Heininger, Konstanze (2005): Alexander Moissi. Profil einer Schauspielerpersnlichkeit. Master of Arts, Faculty of History and the Arts, Ludwig-Maximilians-Universität München. [PDF, 772kB]

Husel, Stefanie (2005): The Parts of the Bargain. Strukturen des Spiels in Forced Entertainments jngsten Bhnenarbeiten 'First Night' und 'Bloody Mess'. Master of Arts, Faculty of History and the Arts, Ludwig-Maximilians-Universität München. [PDF, 1MB]

J

Jger, Georg (1982): Kokoschkas Mrder Hoffnung der Frauen. Die Geburt des Theaters der Grausamkeit aus dem Geist der Wiener Jahrhundertwende. In: Germanisch-romanische Monatsschrift GRM, Vol. 32: pp. 215-33 [PDF, 2MB]

K

Krammling, Felicia (2018): Der Takarazukalisations-Prozess. Am Beispiel der Adaption des Musicals Elisabeth. Mnchen: Japan-Zentrum der Ludwig-Maximilians-Universitt Mnchen [PDF, 4MB]

L

Leonhardt, Nic (2019): The Rockefeller Roundabout of Funding. Severino Montano and the Development of Theatre in the Philippines in the 1950s. In: Journal of Global Theatre History, Vol. 3, No. 2: pp. 19-33 [PDF, 184kB]

M

Malaguti, Simone (May 1998): [Rezension zu:] Ruth Rhl (1997): O Teatro de Heiner Mller: Modernidade de Ps-Modernidade. So Paulo: Perspectiva. In: Projekt / ABRAPA, Associao Brasileira das Associaos de Professores de Alemo : revista de cultura brasileira e alem, No. 29: pp. 17-18 [PDF, 51kB]

Metzger, Steffanie (2011): Das Ich als Geschichte: Erzhlte Lebensgestalten? Mit einigen Bemerkungen zum Lebenslauff August Hermann Franckes und zur Lebensgeschichte Heinrich Jung-Stillings. In: Journal of Literary Theory, Vol. 2, No. 2: pp. 273-286 [PDF, 160kB]

Mller, Katharina (2016): Vom patriotischen Harlekin zum nationalen Singspiel? Zu Johannes Ewalds Dramatik. In: Mller, Katharina; Schrder, Stephan Michael (eds.) : Kosmopolitismus und Krperlichkeit im europischen Theater des 18. Jahrhunderts. Mnchner Nordistische Studien, Vol. 20. Mnchen: Herbert Utz Verlag. pp. 157-176

Mller, Katharina; Schrder, Stephan Michael (2016): Zum Geleit: Kosmopolitismus & Krperlichkeit im 18. Jahrhundert im Drama und auf der Bhne in Kopenhagen und anderswo. In: Mller, Katharina; Schrder, Stephan Michael (eds.) : Kosmopolitismus und Krperlichkeit im europischen Theater des 18. Jahrhunderts. Mnchner Nordistische Studien, Vol. 20. Mnchen: Herbert Utz Verlag. pp. 7-12

O

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2020): Das Theater der Elektrizitt. Spektakel und Technologie im langen 19. Jahrhundert. Stuttgart: Metzler. [Forthcoming]

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2014): Das nchste Theater.

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2014): Deutsche Bhne und kalifornische Ideologie.

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2010): Die Grenzen der Entgrenzung, oder wie sich das deutsche Theater zwischen Panama und Elfenbeinkste auf sich selbst besinnt.

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2014): Die Sache mit der Praxis. Doing theatre und die digitale Lebenswelt.

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2015): Enter Electricity: An Allegory's Stage Appearance between Verit and Variet. In: Centaurus, Vol. 57, No. 3: pp. 192-211

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2019): Going live: Performance unter digitalem Vorzeichen. In: Kunstforum international, Vol. 264: pp. 162-167

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2014): Herms, czyli jak Europejski Teatr zsezed? na psy O przedstawieniu D'aprs nature Philippea Quesne/Vivarium Studio i o teatralnym ptencjale zwierz?t. In: Didaskalia : gazeta teatralna, Vol. 2014, No. 119: pp. 55-58

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2013): Internetauftritte. Eine Theatergeschichte der neuen Medien ; digital/theatral. Bielefeld: transcript.

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2008): Local Heroes. Das Theater in der Mediengesellschaft, oder warum es zunehmend schwieriger wird, den guten Schauspieler nicht mit einem schlechten Laien zu verwechseln.

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2012): Rastlos auf der Datenautobahn. Die Zukunft des Theaters in der digitalen konomie.

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2008): Return to Shakespeare. Von knstlichen Paradiesen und Inselexistenzen. Hildesheim: Universitt

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2019): Theatres of Control. The Performance of Algorithms and the Question of Governance. In: TDR : The Drama Review, Vol. 63, No. 4: pp. 121-138

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2019): Und Paro lchelt. Von digitalen Figuren, brgerlichen ngsten und der Multiplizitt des Theaters jenseits des Produktdesigns.

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2001): Untersuchungen zu Inszenierungen Christoph Schlingensiefs. Master of Arts, Humboldt-Universitt

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2006): [Rezension von] Birgit Haas (Hg.): Macht Performativitt, Performanz und Polittheater seit 1990. Wrzburg 2005. In: Jahrbuch fr Kulturwissenschaften und sthetische Praxis, Vol. 1

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2020): [Rezension von] Josef Bairlein, Christopher Balme, Jrg von Brincken, Wolf-Dieter Ernst, Meike Wagner: Netzkulturen kollektiv. kreativ. performativ, Mnchen 2011. In: Forum Modernes Theater [Forthcoming]

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2019): History of the field. In: Agnew, Vanessa; Lamb, Jonathan; Tomann, Juliane (eds.) : The Routledge Handbook of Reenactment Studies : key terms in the field. First edition. London, New York: Routledge, Taylor & Francis Group. pp. 111-114

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2014): doing theatre. Theater, Wissenschaft und Praxis. In: Baumbach, Gerda; Darian, Veronika; Heeg, Gnther; Primavesi, Patrick (eds.) : Momentaufnahme Theaterwissenschaft. Leipziger Vorlesungen. Theater der Zeit. Recherchen, Vol. 117. Berlin: Theater der Zeit. pp. 137-147

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2010): Die Kunst im Dorf lassen? Funote zu einem Theater vor Ort. In: Biehler, Christine; Fritz, Jrgen (eds.) : LandArbeit 07 : Kunstprojekt fr einen Ort ; art - communication - community. Leipzig: Seemann. pp. 43-48

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2018): Katoptrisches Theater: Erdgeist & Projektionskunst. In: Blank, Claudia (ed.) : Faust Welten. Goethes Drama auf der Bhne. Leipzig: Henschel. pp. 161-174

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2012): Mimesis. In: Bockhorst, Hildegard; Reinwand, Vanessa-Isabelle; Zacharias, Wolfgang (eds.) : Handbuch kulturelle Bildung. Kulturelle Bildung, Vol. 30. Mnchen: kopaed. pp. 208-211

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2019): Fluchtfiguren. Anmerkungen zur Artikulation von Migration im deutschen Theater nach 2015. In: Dogramaci, Burcu; Szymanski-Dll, Berenika; Rathert, Wolfgang (eds.) : Leave, left, left. Migrationsphnomene in den Knsten in aktueller und historischer Perspektive. Berlin: Neofelis.

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2020): Techniken des Technikvergessens zur Genealogie der Blackbox. In: Dreckmann, Kathrin; Butte, Maren; Vomberg, Elfi (eds.) : Technologien des Performativen. Theater, Vol. 137. Bielefeld: transcript. pp. 49-60

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2017): Unentschiedenheiten. Wie sich knstlerische Setzungen als sthetische Artikulationsprozesse beschreiben lassen. In: Elberfeld, Rolf; Krankenhagen, Stefan (eds.) : sthetische Praxis als Gegenstand und Methode kulturwissenschaftlicher Forschung. Paderborn: Fink. pp. 43-60

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2014): Reenactment. In: Fischer-Lichte, Erika; Kolesch, Doris; Warstat, Mathias (eds.) : Metzler Lexikon Theatertheorie. 2. aktualisierte und erweiterte Auflage. Stuttgart, Weimar: Metzler. pp. 287-290

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2009): iHAMLET. Vom digitalen Gebrauch Shakespeares. In: Hruschka, Ole (ed.) : Shakespeare revisited. Theatrale Verfahren der Vergegenwrtigung. Medien und Theater : Neue Folge, Vol. 12. Hildesheim: Olms. pp. 165-184

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2008): Fhrerbunkerbilder. Schlingensiefs Hitler und Eichingers Untergang - Kollektivierungsversuche und Privatisierungsbemhungen am Beispiel einer historischen Immobilie. In: Kurzenberger, Hajo; Ortheil, Hans-Josef; Rebstock, Matthias (eds.) : Kollektive in den Knsten. Medien und Theater : Neue Folge, Vol. 10. Hildesheim: Olms. pp. 163-178

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2014): Doing Hamlet. Die YouTube-Erfahrung. In: Marx, Peter (ed.) : Hamlet-Handbuch. Stoffe, Aneignungen, Deutungen. Stuttgart [u.a.]: Metzler. pp. 501-503

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2014): Zwischen Fernsehserie, Vorabendprogramm und Computerspiel. In: Marx, Peter (ed.) : Hamlet-Handbuch. Stoffe, Aneignungen, Deutungen. Stuttgart [u.a.]: Metzler. pp. 504-507

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2015): Auftritte der Sonne. Zur Genealogie des Scheinwerfens und Stimmungmachens. In: Matzke, Annemarie; Otto, Ulf; Roselt, Jens (eds.) : Auftritte. Strategien des In-Erscheinung-Tretens in Knsten und Medien. Theater, Vol. 58. Bielefeld: transcript. pp. 85-104

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2010): Gegen Vergegenwrtigung. Zur Geste und Genese des Reenactments. In: Mertens, Matthias (ed.) : Vergegenwrtigung. Jahrbuch fr Kulturwissenschaften und sthetische Praxis, Vol. 4. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 95-110

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2008): Gallische Drfer. sthetische Praxis im Zeitalter ihrer Allgegenwart, oder: Tanz als Theorie. In: Porombka, Stephan; Schneider, Wolfgang; Wortmann, Volker (eds.) : Theorie und Praxis der Knste. Jahrbuch fr Kulturwissenschaften und sthetische Praxis, Vol. 3. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 101-115

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2012): Re:Enactment. Geschichtstheater in der Zeiten der Geschichtslosigkeit. In: Roselt, Jens; Otto, Ulf (eds.) : Das Theater als Zeitmaschine : zur performativen Praxis des Reenactments ; theater- und kulturwissenschaftliche Perspektiven. Thurnauer Schriften zum Musiktheater, Vol. 45. Bielefeld: transcript. pp. 231-256

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2011): Die Macht der Toten als das Leben der Bilder. Praktiken des Reenactments in Kunst und Kultur. In: Roselt, Jens; Weiler, Christel (eds.) : Schauspielen heute. Die Bildung des Menschen in den performativen Knsten. Theater, Vol. 15. Bielefeld: transcript. pp. 185-202

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2010): Krieg von Gestern. Die Verkrperung von Geschichtsbildern im Reenactment. In: Rttger, Kati (ed.) : Welt - Bild - Theater. 1. Politik des Wissens und der Bilder. Forum Modernes Theater, Vol. 37. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 95-110

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2019): Lichtspiele im Darkroom. Die Venusgrotte Linderhof zwischen Szenerie & Attraktion. In: Wiesneth, Alexander (ed.) : Die Venusgrotte im Schlosspark Linderhof: Illusionskunst und High Tech im 19. Jahrhundert ; Internationale Fachtagung des Deutschen Nationalkomitees von ICOMOS in Zusammenarbeit mit der Bayerischen Verwaltung der staatlichen Schlsser, Grten und Seen. ICOMOS Hefte des Deutschen Nationalkomitees, Vol. 70. 1. Auflage. Berlin: ICOMOS. pp. 61-70

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2020): Pldoyer fr eine symmetrische Theaterforschung. ber methodische Klte, ethnographische Versuchungen und die Frage, mit welchen Begriffen sich der Kunst am sinnvollsten der Rcken einseifen liee. In: Wihstutz, Benjamin; Hoesch, Benjamin (eds.) : Neue Methoden der Theaterwissenschaft. Bielefeld: transcript. [Forthcoming]

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2020): Pldoyer fr eine symmetrische Theaterforschung. ber methodische Klte, ethnographische Versuchungen und Lehren aus den Science and Technology Studies. In: Wihstutz, Benjamin; Hoesch, Benjamin (eds.) : Neue Methoden der Theaterwissenschaft. Bielefeld: transcript. pp. 247-269

Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972; Ernst, Wolf-Dieter; Mungen, Anno; Niethammer, Nora; Szymanski-Dll, Berenika (2015): Tontechnik und Geruschkunst. Zur Konstruktion reiner Klnge im Theater um 1900. In: Sound und Performance. Positionen, Methoden, Analysen. Thurnauer Schriften zum Musiktheater, Vol. 27. Wrzburg: Knigshausen & Neumann. pp. 101-118

P

Prittwitz, Florian (2005): Die Bedeutung der Intermittence fr das Theatersystem Frankreichs. Aus der Sicht der Kontroversen seit Sommer 2003. Master of Arts, Faculty of History and the Arts, Ludwig-Maximilians-Universität München. [PDF, 697kB]

R

Roesner, David ORCID: 0000-0002-4371-1852 (22. December 2019): Tacit knowledge and embodied learning. berlegungen zur Rolle von sthetischer Praxis in der Theaterwissenschaft. In: Noller, Jrg; Beitz-Radzio, C.; Kugelmann, D.; Sontheimer, S.; Westerholz, S. (eds.) : Methoden in der Hochschullehre. Interdisziplinre Perspektiven aus der Praxis. Heidelberg: Springer. pp. 203-220

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2009): 'An entirely new art form' Katie Mitchells intermediale Bhnen-Experimente. In: Forum Modernes Theater, Vol. 24, No. 2: pp. 101-119 [PDF, 235kB]

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (June 2013): Accidental Collectives Here is Where We Meet.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2002): Barbette oder die Kunst, eine Frau zu sein.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (October 2010): Bella Merlins Tilly No-Body.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (July 2006): Bending Gender and Acting Theory - Performing essays by Goethe and Cocteau on the theatrical benefits of cross-dressing. In: Studies in Theatre and Performance, Vol. 26, No. 2: pp. 111-127

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2000): Der Meteoritenlffel.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (June 2005): Die Playlist als Inszenierung. Ein Portrait des Theatermusikers Lars Wittershagen. In: Theater der Zeit / Beilage "Zuspiel", No. 6: pp. 14-15 [PDF, 262kB]

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2004): Glaubensbekenntnisse. Eine musik-theatrale berzeugungsarbeit.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2004): Jentl. Szenische Lesung mit Musik.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (1997): Komik - Krper - Kunst - Kommerz. Eine Analyse der Elemente der Commedia dell`Arte in den Silent Slapstick Comedies. Diploma Thesis, Universitt Hildesheim
[PDF, 579kB]

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2000): Messer in Hennen.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2010): Musicality as a paradigm for the theatre a kind of manifesto. In: Studies in Musical Theatre, Vol. 4, No. 3: pp. 293-306

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2014): Musicality in Theatre Music as Model, Method and Metaphor in Theatre-making. Farnham: Ashgate.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (August 2010): Musicking as mise-en-scne. In: Studies in Musical Theatre, Vol. 4, No. 1: pp. 89-102

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (August 2007): Singing Actors and Dancing Singers. Oscillations of genre, physical and vocal codes in two contemporary adaptations of Purcells Dido and Aeneas. In: Studies in Musical Theatre, Vol. 1, No. 2: pp. 123-137 [PDF, 198kB]

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2002): Swingverdchtig!

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2011): The Guitar Hero's Performance. In: Contemporary Theatre Review, Vol. 21, No. 3: pp. 276-285

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (29. October 2008): The politics of the polyphony of performance: Musicalization in contemporary German theatre. In: Contemporary Theatre Review, Vol. 18, No. 1: pp. 44-55 [PDF, 206kB]

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (June 2003): Theater als Musik. Musikalische Aspekte in den Inszenierungen Christoph Marthalers. In: Theater der Zeit, No. 6: pp. 42-43

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (October 2003): Theater als Musik. Verfahren der Musikalisierung in chorischen Theaterformen bei Christoph Marthaler, Einar Schleef und Robert Wilson. Forum modernes Theater, Vol. 31. Tbingen: Narr Francke Attempto. [PDF, 12MB]

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (May 2009): Vom Nutzen und Nachteil der Theatergeschichte und -theorie fr die knstlerische Ausbildung., UNSPECIFIED Universitt der Knste, Berlin, 26. Januar 2009. [PDF, 157kB]

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2008): Wenn Musik zu Wort kommt. Portrait des Komponisten und Schauspielmusikers Lars Wittershagen. Bochum: Ruhrtriennale 2008 [PDF, 26kB]

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2014): [Rezension zu] Brstle, Christa: Konzert-Szenen: Bewegung, Performance, Medien. Musik zwischen performativer Expansion und medialer Integration 19502000. - Stuttgart: Steiner, 2013. ISBN 978-3-515-10397-8. In: Music & Letters, Vol. 95, No. 4

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2012): [Rezension zu] Hetzler, Eric: Actor Self vs. Character Self: An Empirical Exploration. Online in: Journal for Artistic Research, 2.2012. http://www.researchcatalogue.net/view/15971/15972. In: Journal for Artistic Research, Vol. 2 [PDF, 93kB]

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (8. May 2014): [Rezension zu] Ovadija, Mladen: Dramaturgy of sound in the avant-garde and postdramatic theatre. - Montreal [u.a.]: Mcgill-Queen's Univ. Press, 2013. ISBN 0-7735-4173-X ; 978-0-7735-4173-3. In: Studies in Theatre and Performance, Vol. 34, No. 2

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (March 2004): ber Musik und Raum im zeitgenssischen Theater. In: Theaterzeitung / Theater Basel, No. 3: pp. 22-23 [PDF, 58kB]

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2011): Ich komponiere als Regisseur und inszeniere als Komponist (Heiner Goebbels) Dialoge ber komponiertes Theater Versuch einer Diskursanalyse. Abschlusstagung Macht Ohnmacht Zufall - Spannnungsfelder der Auffhrungspraxis, Interpretation und Rezeption im Musiktheater des 19. Jahrhunderts und der Gegenwart, 13. Februar 2010, Berlin, Deutschland.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (November 2009): Performing theory and its evaluation as research. In: Allegue, Ludivine; Kershaw, Baz; Jones, Simon; Piccini, Angela (eds.) : Practice-as-Research in Performance and Screen. London: Palgrave Macmillan. p. 223

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2013): Une esthtique du gaspillage de haute prcision: Les Spcialistes de Christoph Marthaler. In: Baillet, Florence; Plassard, Didier (eds.) : Mises en scne d'Allemagne(s). Les Voies de la cration thtrale, Vol. 24. Paris: CNRS ditions. pp. 322-339

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2003): Ribbible Ribble Motivik und musikalische Form im Theater Christoph Marthalers. In: Balme, Christopher; Fischer-Lichte, Erika; Grtzel, Stephan (eds.) : Theater als Paradigma der Moderne? : Positionen zwischen historischer Avantgarde und Medienzeitalter. Mainzer Forschungen zu Drama und Theater, Vol. 28. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 365-374

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2002): Kompositionen der Ausdrucksnot Einar Schleefs Musikalisierung von Sprache in seiner Inszenierung Verratenes Volk. In: Bayerdrfer, Hans-Peter (ed.) : Stimmen, Klnge, Tne : Synergien im szenischen Spiel. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 309-324

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2005): Die Diskursivierung des Performativen und die Performativitt diskursiver Praxis. Theaterpartituren zwischen Werkzeug und Waffe. In: Hempfer, K.W.; Traninger, A. (eds.) : Macht - Wissen - Wahrheit. Rombach Wissenschaften : Reihe Litterae, Vol. 133. Freiburg im Breisgau: Rombach. pp. 243-258

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (4. December 2012): Musikalitt als sthetisches Dispositiv: Analogien und Transfers. In: Huber, Jrg; Nigro, Roberto; Bippus, Elke (eds.) : sthetik x Dispositiv: Die Erprobung von Erfahrungsfeldern. Theorie : Gestaltung, Vol. 9. Zrich, Wien, New York: Springer.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2009): Musikalitt als Paradigma fr die Theaterarbeit. Zehn Thesen. In: Jurk, Volker (ed.) : Theater.Musik : Haust du noch oder baust du schon? Fokus Schultheater, Vol. 8. Hamburg: Edition Krber Stiftung. pp. 8-16

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (December 2011): The Mechanics of Noise. Theatricality and the Automated Instrument in Heiner Goebbels' theatre and Pat Metheny's Jazz. In: Kendrick, Lynne; Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (eds.) : Theatre Noise. The Sound of Theatre. Newcastle: Cambridge Scholars Press. pp. 149-163

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2004): Musik mit den Mitteln der Bhne Auffhrungsanalyse mit den Mitteln der Musik. In: Kurzenberger, Hajo; Matzke, Annemarie (eds.) : TheorieTheaterPraxis. Recherchen, Vol. 17. Berlin: Theater der Zeit. pp. 107-116

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2010): Musikalisches Theater Szenische Musik. In: Mungen, Anno (ed.) : Mitten im Leben. Musiktheater von der Oper bis zur Everyday-Performance mit Musik. Thurnauer Schriften zum Musiktheater, Vol. 23. Wrzburg: Knigshausen & Neumann. pp. 193-211

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2014): Theaterrauschen Spielarten der performativen Hervorbringung von Gerusch. In: Mungen, Anno; Ernst, Wolf-Dieter (eds.) : Sound and Performance : Positionen, Methoden, Analysen. Thurnauer Schriften zum Musiktheater, Vol. 27. Wrzburg: Knigshausen & Neumann.

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (July 2005): Materialausgabe. [Rezension zu] Wolfgang Sander (ed.), Heiner Goebbels. Komposition als Inszenierung. Berlin: Henschel, 2002. In: Jahrbuch fr Kulturwissenschaften und sthetische Praxis, Vol. 1: pp. 167-170 In: Porombka, St.; Schneider, W.; Wortmann, Volker Kollektive Kreativitt. Jahrbuch der Kulturwissenschaften. Vol. 1. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 167-170

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (January 2012): "It is not about labelling, it's about understanding what we do" Composed theatre as discourse. In: Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852; Rebstock, Matthias (eds.) : Composed Theatre: Aesthetics, Practices, Processes. Bristol: Intellect. pp. 319-362

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (2005): Musikalische Spiel-Rume. In: Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852; Wartemann, Geesche; Wortmann, Volker (eds.) : Szenische Orte - mediale Rume. Medien und Theater / Neue Folge, Vol. 1. Hildesheim u.a.: Olms. pp. 129-147

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (October 2010): Die Utopie 'Heidi'. Arbeitsprozesse im experimentellen Musiktheater am Beispiel von Leo Dicks Kann Heidi brauchen, was es gelernt hat? In: Rttger, Kati (ed.) : Welt - Bild - Theater: Band 1: Welt - Bild - Theater. Politik des Wissens und der Bilder. Forum Modernes Theater, Vol. 37. Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 221-234

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (October 2012): Der Guitar Hero zwischen Musizieren und Performen. In: Schroedter, Stephanie (ed.) : Bewegungen zwischen Hren und Sehen : Denkbewegungen ber Bewegungsknste. Wrzburg: Knigshausen & Neumann. pp. 591-607

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852 (1. June 2013): Dancing in the Twilight On the Borders of Music and the Scenic. In: Symonds, Dominic; Karatonis, Pamela (eds.) : The Legacy of Opera. Reading Music Theatre as Experience and Performance. Themes in theatre, Vol. 7. Amsterdam: Rodopi. pp. 169-187

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852; Lagao, Christina M. (April 2015): [bersetzung von] Goebbels, Heiner: Aesthetic of Absence. London: Routledge, Taylor & Francis Group

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852; Rebstock, Matthias (1. August 2015): Composed Theatre. Zur Konzeption des Begriffs. In: Positionen. Texte zur aktuellen Musik., Vol. 104: pp. 2-4

Roesner, David P. ORCID: 0000-0002-4371-1852; Risi, Clemens (January 2009): Die polyphone Werkstatt. Kollektives Arbeiten im zeitgenssischen Musiktheater. In: Theater der Zeit, No. 1: pp. 28-30 [PDF, 2MB]

Roselt, Jens; Otto, Ulf ORCID: 0000-0002-3528-6972 (2012): Nicht hier, nicht jetzt. Einleitung. In: Roselt, Jens; Otto, Ulf (eds.) : Theater als Zeitmaschine. Zur performativen Praxis des Reenactments. Theater- und kulturwissenschaftliche Perspektiven. Berlin: transcript. pp. 7-12

Rssner, Michael (1990): Das italienische Theater zwischen 1900 und 1949. Bilanz einer lcken- und fehlerhaften Rezeption. In: Klesczewski, R.; Knig, B. (eds.) : Italienische Literatur in deutscher Sprache. Bilanz und Perspektiven. Transfer: Dsseldorfer Materialien zur Literaturbersetzung, Tbingen: Narr Francke Attempto. pp. 97-105 [PDF, 2MB]

Rssner, Michael (1991): Das Theater der Siglos de Oro. In: Strosetzki, Christoph (ed.) : Geschichte der spanischen Literatur. Tbingen: Niemeyer. pp. 161-191 [PDF, 5MB]

S

Stauss, Sebastian (2013): [Rezension von] Karin Tebben, Tannhuser. Biographie einer Legende. Gttingen, 2010. In: Arbitrium : Zeitschrift fr Rezensionen zur germanistischen Literaturwissenschaft, Vol. 31, No. 1: pp. 48-51 [PDF, 99kB]

Stenzel, Julia (2011): [Rezension von] Achim Aurnhammer / Gnter Schnitzler (Hgg.), Der Tanz in den Knsten 1770-1914. Berlin, 2009. In: Arbitrium : Zeitschrift fr Rezensionen zur germanistischen Literaturwissenschaft, Vol. 29, No. 3: pp. 324-329 [PDF, 116kB]

This list was generated on Thu May 19 11:49:41 2022 CEST.