[PDF, 13MB]
Abstract
Der Spracherwerb stellt für das Kind einen bedeutenden Entwicklungsschritt dar. Es finden verschiedene Erwerbsabläufe statt, beginnend mit dem Erwerb des Lautinventars, darauf folgt der Lexikonerwerb und im Anschluss der Grammatikerwerb. Der Schwerpunkt dieser Arbeit liegt auf dem Lexikonerwerb, welcher am Beispiel eines Kindes genauer betrachtet wird. Aufgrund von Beobachtungen und Videoaufnahmen, sowie eines Elternfragebogens wurde der sprachliche Stand eines zweijährigen Jungen analysiert. Das Sprachmaterial wurde auf quantitativer und qualitativer Ebene ausgewertet. Ziel war es, die Theorie anhand der Praxis zu verdeutlichen. Es konnte festgestellt werden, dass sich die Ergebnisse der Praxis gut mit der Theorie in Verbindung bringen lassen. Der Sprachstand des Kindes entspricht den theoretischen Angaben zum kindlichen Spracherwerb. Der Proband hat folglich keinerlei sprachliche Verzögerungen, sondern fällt durch eine äußerst positive sprachliche Entwicklung auf.
Abstract
Language acquisition is an important milestone in a child’s development. There are different developmental steps. The phonological acquisition is followed by the lexical development and finally the acquisition of grammar. The focus in this text is set on the lexical acquisition of the child. The linguistic level of the child was analysed through videos, observations and a parent’s questionnaire. The language material was evaluated with a quantitative and qualitative approach. The aim was to demonstrate the theory through practical examples. The results of the practical research were in accordance to the theoretical basis. The linguistic level of the child equates to the theoretical data found in literature. The subject has no linguistic retardation but a regular language development.
Item Type: | Thesis (Graduate Thesis) |
---|---|
Keywords: | Spracherwerb, Erstspracherwerb, Lexikonerwerb, Grammatikerwerb, Sprachentwicklung, language acquisition, first language acquisition, lexical acquisition, grammatical acquisition, language development |
Faculties: | Psychology and Education Science > Department Education and Rehabilitation > Div. 3: Prevention, Integration and Rehabilitation Research > Speech Language Therapy > Speech Language Therapy and Special Education |
Subjects: | 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology 400 Language > 400 Language 400 Language > 410 Linguistics |
URN: | urn:nbn:de:bvb:19-epub-14653-1 |
Language: | German |
Item ID: | 14653 |
Date Deposited: | 05. Mar 2013, 09:40 |
Last Modified: | 04. Nov 2020, 12:55 |